جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۰

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

آذربایجانی: «اروند» فیلمی برآمده از دغدغه های ملی است/ خوشحالم که توانستم فیلمی به دور از کلیشه های رایج در ژانر دفاع مقدس بسازم

اروند

سینماپرس: پوریا آذربایجانی کارگردان جوان سینمای کشور که جدیدترین فیلم سینمایی اش با عنوان «اروند» با موضوع ۱۷۵ شهید غواص در جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی شد گفت: «اروند» فیلمی برآمده از دغدغه های ملی است و قطعاً در زمان اکران می تواند روحیه همدلی را در سطح کشور بیش از پیش نماید.

کارگردان فیلم سینمایی «تجریش ناتمام» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من سینما را از زنده یاد رسول ملاقلی پور فیلمساز شهیر سینمای جنگ یاد گرفتم و همیشه آرزو داشتم که بتوانم فیلمی در این ژانر مهم و ارزشمند بسازم؛ پرداختن به موضوع هشت سال دفاع مقدس در تمامی زمینه ها وظیفه ملت ایران است و من نیز همواره احساس مسئولیت می کردم که بایستی از طریق کارم که فیلمسازی است نسبت به شهدا ادای دین نمایم.

وی ادامه داد: سال گذشته زمانی که ماجرای ۱۷۵ شهید غواص برملا شد و مردم کشور از هر طبقه، دیدگاه و سطح سلیقه ای برای تشییع پیکر این شهدای بزرگوار به میدان آمدند مشخص شد که مردم هنوز نسبت به آرمان های دفاع مقدس وفادارند و برای موضوعات مهم ملی از جان و دل خود مایه می گذارند؛ این ماجرا به حدی تراژیک بود که هر فیلمساز دغدغه مندی را وسوسه می کرد تا راجع به این موضوع مهم فیلم بسازد و من هم در آن زمان این مطلب را با تهیه کننده فیلم در میان گذاشتم و خوشبختانه با استقبال خوب ایشان روبرو شدم و بلافاصله وارد مرحله تحقیق و نگارش فیلمنامه شدم.

آذربایجانی با بیان اینکه خوشحالم که توانستم فیلمی به دور از کلیشه های رایج در ژانر دفاع مقدس بسازم اظهار داشت: معمولاً رفتن به سمت سینمای دفاع مقدس و پرداختن به این گونه داستان ها و سوژه ها سینماگران را به سمت سفارشی ساختن سوق می دهد چرا که دستگاه ها و سازمان های دولتی که برای ساخت این گونه فیلم ها سرمایه گذاری می کنند می خواهند سیاست های خاص خود را در تولید این آثار پیاده سازی کنند اما خوشبختانه «اروند» در سینمای کاملاً مستقل و بدون هیچ گونه حمایت دولتی و نظامی ساخته شد و نتیجه آن هم مثبت بود.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: زمانی که وارد مرحله نگارش فیلمنامه شدم داستان و فضایی که مد نظر داشتم بسیار متفاوت تر از چیزی است که اینک به تصویر کشیده شده است و در واقع قرار بود داستان از زبان یکی از شهدای مدفون شده روایت شود و راوی داستان یونس نبود اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدم که برای استقبال و درک بیشتر مخاطبان عام بهتر است که داستان از زبان شخصی قابل لمس تر مانند یونس که یک جانبار اعصاب و روان است روایت شود.

کارگردان فیلم «عاشقانه ای برای سرباز وظیفه رحمت» ادامه داد: خوشبختانه شیوه روایت از جریان سیال ذهن ایده خوبی بود و بازخوردهای مخاطبان در جشنواره جهانی فیلم فجر نشان داد که مردم از این نوع روایت غیر رایج هم استقبال می کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که به چه دلیل سعید آقاخانی را که به عنوان یک بازیگر طنز شناخته می شود برای ایفای نقشی دشوار و جدی برای «اروند» انتخاب کرده اظهار داشت: تابستان سال گذشته قرار بود من فیلم دیگری کار کنم و در مرحل پیش تولید تعدادی از بازیگران فیلم انتخاب شده بودند و ما به مرحله دورخوانی رسیده بودیم اما متأسفانه جریان تولید آن فیلم متوقف شد و من که با سعید آقاخانی از سر تمرینات آشنا شده بودم وقتی بازنویسی فیلمنامه «اروند» را آغاز کردم جز این بازیگر نتوانستم به شخص دیگری برای بازی در این فیلم فکر کنم و خوشحالم که انتخابم غلط نبوده و به اذعان بخش مهمی از مخاطبان بازی آقاخانی در این فیلم فوق العاده بوده است.

آذربایجانی ادامه داد: «اروند» تمامی شرایط یک اکران خوب را دارا است و امیدوارم که بتواند اکران خوبی را تجربه نماید؛ پخش این فیلم مدتی است که به «نیمروز فیلم» با مدیریت آقای مهدی صباغ زاده واگذار شده و ایشان هم یکی از خبرگان پخش فیلم هستند و امیدوارم تمامی این اتفاقات بتواند برای «اروند» مفید باشد.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان «اروند» آمده: یونس جانباز اعصاب و روان دفاع مقدس، حالا بیست و هفت سال پس از پایان جنگ هنوز هم با خاطره همرزمانش روزگار می‌گذراند. همراه شدن او با یک گروه تفحص اما اتفاقات تازه ای را در این جریان سیال ذهن وارد می کند.

عوامل «اروند» عبارتند از:  نويسنده و کارگردان: پوريا آذربايجانى/ مديرفيلمبردارى: مرتضى غفورى/ تدوين: امير اديب پرور/ صدابردار: محمود خرسند/ طراح صحنه و لباس: مهدى موسوى/ آهنگساز: کارن همايونفر/ طراح گريم: کامران خلج/ جلوه‌هاى ويژه ميدانى: محمدرضا شرف‌الدين/ جلوه‌هاى ويژه کامپيوترى: امير سحرخيز/ منشى صحنه: جمشيد خندان/ گروه کارگردانی: پانته‌آ حسينى /مهدى سليمانى منصور/ سعيد روشن/ مديرتدارکات: سهراب دادگستر/ عکس: مونا سرتوه/ مدیر تبلیغات: ميثم ميرزايى/ روابط عمومى: محمدصادق شايسته/ مجرى طرح و مديرتوليد: پيمان جعفرى/ جانشين تهيه کننده: على باذل، مهدی معزی/ تهیه کننده: مهدی داوری. بازيگران: سعيدآقاخانى/ طنازطباطبايى/ پانته‌آ پناهى‌ها/ مهرداد صديقيان/ اميد روحانى/ حسين سليمانى/ کاظم سياحى/ اميرحسين قدسى/ على شادمان/ مالک سراج/ سينا کرمى/ بازيگران خردسال: سپهراد فرزامى/ستايش مرادى

نظرات

  • امیر ۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۱۵:۲۴
    0 0
    اروند متاسفانه یکی از بدترین فیلم های جنگی این سال های سینمای ایران است. فقط ای کاش پوریا آذربایجانی چندین و چند بار سفر به چزابه را می دید. آنگاه شاید می توانست روح ملاقلی پور را در فیلم احضار کند و قصه بگوید. فیلم فقط نمای هوایی و توپ و ترقه درکردن است. حیف چنین داستانی که باید فیلمی درخشان بر اساس آن ساخته می شد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.