شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۷

با برگزاری مراسمی در حوزه هنری؛

برگزیدگان جشنواره «روحانی و سینما» معرفی شدند / «او» و «زیر نور ماه» در میان برگزیدگان

روحانی و سینما

دومین جشنواره‌ی فیلم «روحانی و سینما» با اعلام برگزیدگانش در پنج بخش، به کار خود پایان داد.

به گزارش سینماپرس، دومین جشنواره فیلم «سینما و روحانی» عصر جمعه -۲۷ فروردین‌ماه- در تالار سوره‌ی حوزه هنری با اعلام برگزیدگان در بخش‌های بهترین کارگردانی فلیم داستانی، بهترین کارگردانی سریال تلویزیونی، بهترین کارگردانی مستند، بهترین بازیگر نقش روحانی در سریال‌های تلویزیونی و برگزیده‌ی ویژه‌ی دبیر جشنواره به کار خود پایان داد.

در ابتدای این برنامه، حجت‌الاسلام علی سرلک، دبیر این جشنواره در سخنانی به اهمیت سینما اشاره کرد و گفت: روشن است که سینما زبان بیان حقیقت است؛ سینما می‌خواهد در سالن‌های تاریک خود از حقیقت و نور حقیقت بگوید.

او ادامه داد: سینما علاوه بر نمود هنری، صنعت نیز هست، و به دلیل ویژگی‌هایی که دارد می‌توان از آن استفاده‌های متنوعی کرد و همان‌طور که آیت‌الله جوادی آملی نیز گفته اند، اگر قرار بود در این دوره، پیامبری برای مان بیاید، مطمئنا از ابزار سینما استفاده می‌کرد. سینما انباشت حقیقت است و ما به دلیل فرجامی که این راه در پی دارد، کمک می‌کنیم تا انسان‌ها به تعالی برسند.

سرلک همچنین اضافه کرد: این جشنواره تلاش کوچکی است تا از سر دغدغه‌مندی به باسوادتر و بهتر شدن سینما در حوزه دین و روحانیت کمک کند.

دبیر دومین جشنواره فیلم «سینما و روحانی» نیز در ادامه با اشاره به دلایل نیاز به جشنواره‌ای با رویکرد رفع سوتفاهم‌های میان قشر روحانیت و سینما، تصریح کرد: سینما و روحانیت اگرچه به دلیل غبار سوتفاهم‌ها، دیدشان نسبت به هم تار شده است، ولی باید این به رفع سوءتفاهم‌ها کمک کنیم.

او ادامه داد: ما وارثان فرهنگ انسان‌های بزرگی هستیم که می‌تواند دنیا را سیراب کند. حق ما و جامعه‌ی ما است که از این ظرفیت استفاده‌ی بیشتری ببرد. خانواده‌ی سینما اعضای زیادی دارد که همه به یک نوع فکر نمی‌کنند؛ ولی ما می‌خواهیم این رفتار‌های متفاوت همگی در مسیری بیایند که به نفع هر دو قشر باشد.

سرلک در پایان در گزارشی کوتاه، آماری از فیلم‌های مورد بررسی و راه یافته به جشنواره ارائه کرد و پیام این جشنواره را اینگونه بیان کرد: حوزه با بضاعت خود، تمامی تلاش خود را برای رسیدن به هدف تعالی فرهنگ و سینما انجام می‌دهد.

 

اهدای جوایز به منتخبان جشنواره:

در ادامه مراسم در بخش اهدای جوایز در بخش مستند ضمن تقدیر از فیلم «فیه ما فیه» تندیس جشنواره و دیپلم از افتخار به سیدوحید حسینی برای کارگردانی فیلم «شیخ حسین» اهدا شد.

همچنین جایزه ویژه دبیر که تندیس و چهار سکه بود به رهبر قنبری برای فیلم سینمایی «او» اهدا شد. همچنین در بخش بازیگری ضمن تقدیر از زنده‌یاد خسرو شکیبایی تندیس جشنواره و چهار سکه به رضا کیانیان برای «روزگار قریب» و «کیف انگلیسی» تعلق گرفت که به دلیل غیبت وی، پیامی از سوی این بازیگر قرائت شد.

رضا کیانیان که به گفته رسالت بوذری مجری مراسم در آخرین دقایق برای آمدن به جشنواره با مشکل مواجه شده است در پیامی عنوان کرد: ممنونم از دوستان عزیز حوزه هنری و داوران جشنواره از اینکه کارم را دیدند و عذرخواهم که نتوانستم در خدمتتان باشم. ممنونم که آثار مرا شایسته تقدیر دانستید. اینکه بزرگانی بعد از سال ها کار مرا ببینند باعث شعف من است.

در این مراسم علی دهکردی که بازی در نقش روحانیون را در بعضی فیلم و سریال ها بر عهده داشته است پشت تریبون قرار گرفت و گفت: ایفای نقش روحانی برای ما یک شعل نبوده بلکه به عنوان یک حرکت معنوی مورد توجهمان بود.

وی ادامه داد: امیدوارم سینما و تلویزیون هم با توجه به معنویت به چنین رویکردهایی بازگردد مخصوصا در جهان امروز که جوانان مورد هجوم انواع تخریب ها هستند. امیدوارم بتوانیم نگاه متفاوتی به این معنای مهم و با ارزش پیدا کنیم. همچنین امیدوارم خروجی این جشنواره فارغ از تفکرات جناحی، سیاسی و دسته بندی های رایج که می بینیم نوعی آشتی را در برداشته باشد. این آشتی اتفاق مهمی است و امیدوارم بین سینما و تلویزیون و روحانیت که متولی فرهنگی و فکری حامعه است رخ دهد.

در ادامه این مراسم بهروز شعیبی در بخش بهترین کارگردانی سریال تلویزیونی روی سن قرار گرفت. در این بخش ضمن تقدیر از سریال های کوچک جنگلی و مدرس تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه چهار سکه بهار آزادی به بهروز شعیبی برای کارگردانی سریال «پرده نشین» تعلق گرفت.

در بخش بهترین کارگردانی فیلم های سینمایی ضمن تقدیر از فیلم های طلا و مس و او تندیس جشنواره و دیپلم و چهار سکه به سیدرضا میرکریمی برای کارگردانی فیلم «زیر نور ماه» اهدا شد.

میرکریمی نیز از غایبان جشنواره بود و جایزه اش را داریوش کاردان به نیابت از او دریافت کرد.

اسماعیل خلج نیز در بخشی از این مراسم بیان کرد: تمام صحبت قرآن در این چند جمله خلاصه شده است که از کجا آمده ام، به چه دلیلی آمده ام و به کجا خواهم رفت و روحانیون هم باید کمک کنند تا مردم این سخنان را در سینما و تلویزیون دریابند.
 

در قسمتی از این جشنواره از کتاب «روحانی و سینما، هست و باید» تالیف حجت‌الاسلام علی سرلک رونمایی شد. همچنین بخش‌هایی از مستندی با موضوع روحانیت ساخته‌ی صادق داوری‌فر به نمایش درآمد. در انتها نیز از حاضرین دعوت شد به تماشای فیلم «بادیگارد» بنشینند.

دومین جشنواره‌ی فیلم «روحانی و سینما» به دبیری حجت‌الاسلام علی سرلک با حضور مسئولین و هنرمندانی همچون محسن مومنی شریف، شهاب مرادی، جعفر دهقان، اسماعیل خلج، علی دهکردی، بهروز شعیبی، محمدرضا شریفی‌نیا، فاضل نظری، سلیم غفوری، رضا بنفشه‌خواه، داریوش کاردان و … ۲۷ فروردین‌ماه به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.