جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۹

طی مراسمی در فرهنگسرای اندیشه

جشنواره «سما» برگزیدگان خود را شناخت/ نصیریان: تقدیر، تجلیل و فرش قرمز، بیهوده و عوارض کار هنر است

علی نصیریان

سینماپرس: علی نصیران در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه سما گفت: تقدیر، تجلیل و فرش قرمز، بیهوده و عوارض کار هنر است چون اصل و لذت هنر در خلاقیت انسان‌ها است

به گزارش سینماپرس، اختتامیه دومین جشنواره فیلم کوتاه سماء با اجرای مشترک علی ضیا و محمد سلوکی در فرهنگسرای اندیشه با حضور برخی از هنرمندان، سینماگران، اهالی رسانه و مخاطبان برگزار شد. 

 

بعد از پخش تلاوتی چند از آیات قرآن کریم و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران کلیپی از صحبتهای رهبر انقلاب درباره تمجید از شهید مرتضی آوینی پخش شد. 

سجاد نوروزی مدیر فرهنگسرای اندیشه در این مراسم گفت: از مجتبی امینی برای چنین رخداد موثر و عظیمی که بازخوردهای مثبت آن را به زودی خواهیم دید، تشکر می‌کنم. 

وی تصریح کرد: افتخار دیگر ما در برگزاری این مراسم بزرگداشت دو عزیز است که مجموعه ما توفیق میزبانی آنها را دارد. اولین بزرگوار شهید طاهری است که مفهوم مبارزه و شهادت فی سبیل الله را معنا کرد و دیگری علی نصیریان. نکوداشتی که در قبال یک عمر زندگی هدفمند او بود برگزار می‌شود. امیدوارم این پیوند به نسل جدیدی که در حوزه فرهنگ شروع به فعالیت می‌کنند با بزرگانی مانند نصیریان  اثرات بیشتر خود را روز به روز بیشتر نشان دهد و از طرفی هم امیدوارم مسئولان به اهمیت و تاثیر چنین جشنواره‌هایی توجه ویژه داشته باشند. 

در ادامه مجتبی امینی که دبیری این جشنواره را به عهده دارد  در صحبت‌هایی کوتاه ضمن خوش آمدگویی به حاضرین گفت: ترجیح می‌دهم طبق عرفیاتی که در دیگر جشنواره‌ها وجود دارد، کمتر صحبت کنم و فقط بگویم که در این جشنواره حدود 100 نفر فعالیت کردند که دست تک تک آنها را می‌بوسم. 

در ادامه جسور و امینی کتابی با عنوان «قصه‌های دورهمی» که شامل مجموعه داستان‌های کوتاه با موضوع سبک زندگی است را رونمایی کردند. 

در بخش دیگر برنامه که به بزرگداشت علی نصیریان اختصاص داشت، این بازیگر مطرح سینما و تلویزیون عنوان کرد: از این همه ابراز محبت شما عزیزان و موسسه شهید آوینی تشکر می‌کنم. در خصوص فیلم «شکارچی شنبه» که به آن اشاره شد بگویم زمانی که مجتبی امینی فیلم نامه این اثر را به من داد با توجه به دو مقوله فیلم نامه و نقش که در انتخاب کار بسیار مهم است برای این کار اعلام همکاری کردم. 

وی افزود: در آن زمان بعضی‌ها فکر می‌کردند که افراد این فیلم ما را به واسطه پول به این پروژه آورده‌اند که این گونه نبود. «شکارچی شنبه» فیلمی شعاری نیست، مستندی بود که با تحقیق و پژوهش کاملاً حرفه‌ای به صورت قصه‌ای ناب درآمده بود که هر بازیگری را می‌توانست به سمت خود بکشاند. 

وی در ادامه عنوان کرد: بسیار خوشحالم که شاهد چنین جشنواره‌ای با برگزار کنندگان جوان هستم. امیدوارم پیشرفت و درخشش همه آن‌ها را ببینم چون هنر متکی به انسان‌ها است نه متکی به امکانات. ثروت اندوزی کار ما هنرمندان نیست و پرداختن به هنر کار ما است چون انسان‌ها بودند که طبیعت خلاقه خود را بیرون ریختند و به نتایج خوبی رسیدند. 

نصیریان اظهار داشت: در فیلم «گاو» نیز با اتکا به هم بدون دستمزد و با امکانات کم و به صورت دلی این فیلم را کار کردیم که نتایج مثبت آن را تا به امروز می بینیم. 

این بازیگر در مورد برگزاری جشنواره‌های متعدد و تقدیر و تجلیل همراه با تجملات، عنوان کرد: تقدیر، تجلیل و فرش قرمز، بیهوده و عوارض کار هنر است چون اصل و لذت هنر در خلاقیت انسان‌ها است. از طرفی نقطه مقابل و اصلی کار نمایش و هنر مردم هستند و همه عشق و علاقه ما باید به خاطر آنها باشد چون اگر مردم نباشند حضور ما هیچ رنگ و بویی نخواهد داشت. 

محسن مومنی شریف در مورد  شهید سعید سیاح طاهری عنوان کرد: در مورد فردی صحبت می‌کنید که آشنایی با او برای من افتخار است. حضور طاهری در مناطق محروم در عرصه فرهنگ مثال زدنی است و ماندگار خواهد بود. او جشنواره‌های متعددی برگزار کرد و کتاب‌های دفاع مقدس را به زندان‌ها برد. از طرفی شادکامی و سعادتمندی برای استاد بزرگوار یعنی علی نصیریان دارم و در این جا از پرویز پرستویی نیز یاد می‌کنم که در جشنواره‌های مختلف با این شهید حضور داشت. همچنین از حبیب احمدزاده که او نیز فردی تاثیرگذار در عرصه فرهنگ است، یاد می‌کنم. 

محمدعلی باشه آهنگر اظهار داشت: در مورد شهیدی صحبت می‌کنیم که جان فشانی‌های فراوانی در عرصه جنگ و فرهنگ داشت. این شهید بعد از جنگ نیز منتظر نماند و وارد عمل شد و لذت شهادت را چشید. او نماند تا مهنت بکشد. همسر سیاح طاهری نیز که در این مراسم از او تقدیر شد از جانفشانی‌ها و اعتقاد بالا و راسخ همسرش در عرصه جنگ و فرهنگ این مرز و بوم یاد کرد. 

وی گفت: شهید سیاح طاهری تمام تجربیات جبهه‌های جنگ را در اختیار آموزش جوانان گذاشت و با خلوص نیت با آنها تقسیم کرد و خوشحالم که بعد از شهادتش نیز از او به نیکی یاد می‌شود. 

در ادامه برنامه بهرام عظیمی که جایزه پرستوی زرین بهترین کارگردانی بخش ملی پویانمایی را از آن خود کرد، گفت: از اول شروع ساخت این فیلم قرار شد هر چقدر که جایزه نقدی به این اثر تعلق بگیرد به ایتام پرداخته شود. از این بابت خوشحالم  که این اتفاق یکی پس از دیگری رخ می دهد. چند میلیون تومان در سال‌های گذشته و همچنین الان که جایزه نقدی خوبی دارد به این فیلم تعلق گرفته و در اختیار ایتام قرار خواهد گرفت اما نمی دانم که چرا اعلام نمی‌کنند. 

داریوش مودبیان در بخش بزگداشت علی نصیریان اظهار داشت: افتخار این را دارم که 50 سال کنار نصیریان بودم. او لطف‌های زیادی به نسل ما کرد. امیدوارم ما نیز بتوانیم داشته هایمان را به نسل بعدی بدهیم و در کنار هم فعالیت هنری مستمری را داشته باشیم. 

پرویز شیخ طادی در همین بخش بیان کرد: از همکاری نصیریان در پروژه «شکارچی شنبه» که در زمان خود با مشکلاتی در خصوص انتخاب بازیگر روبرو شده بود و این مشکل با بازی این استاد حل شد و از این بابت تشکر و قدردانی می‌کنم. 

گفتنی است؛ در این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف فیلم کوتاه، مستند، پویانمایی، فیلمنامه و عروج ازمنا معرفی و تقدیر شدند. در بخش فیلمنامه جشنواره «سما» از رامین کرد رستمی برای «تعلیق»٬ آرش پیله وری برای «به رنگ کبودی»٬ سید مرتضی سبز قبا برای «وقت گل نی» و علی مینایی برای «شیوه خوشبختی» تقدیر شد.

در این بخش نازنین فرخ لو برای «بهشت کمی آنسوتر» عنوان سوم٬ گیتی باقری برای «باران آمد» عنوان دوم و محمد منصوبی برای «بدون عبا» عنوان اول را به خود اختصاص دادند؛ برگزیده اول این بخش پرستوی زرین را از آن خود کرد.

دیپلم افتخار «مستند بخش نو» به محسن نجفی برای «چاق کچل سیبیلو» اهدا شد؛ در این بخش هیچ اثری پرستوی زرین نگرفت.

جایزه بهترین کارگردانی بخش ملی مستند به اثر «قربانی» به کارگردانی رضا فرحمند و کیومرث محمد چناری تعلق گرفت و دیپلم افتخار بهترین فیلم نیز به «بازگرد» ماریا ماوتی اهدا شد. پرستوی زرین در بخش تحقیق و پژوهش مستند ملی نیز به علیرضا دهقان به خاطر «روسیاه» اهدا شد.

پرستوی زرین بهترین فیلم بخش ملی به «سه سال و سه روز» مهدی مطهر و فاطمه نیک نژاد رسید.

در این مراسم هنرمندانی چون علی نصیریان، محمد علی باشه آهنگر،محسن مومنی شریف، بهروز افخمی، محمد احسانی، مجتبی امینی، علیرضا تابش، بهرام عظیمی، داریوش مودبیان و ... حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.