شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲

در زمینه هنر انقلاب اسلامی عنوان شد؛

قاسمی جامی: آرمان های انقلاب اسلامی باید از طریق هنر هفتم به جهانیان شناسانده شود/ برخی مدیران به هنرمندان ارزشی به چشم «هوو» نگاه می کنند!

هنر انقلاب

سینماپرس: حسین قاسمی جامی کارگردان سینما گفت: متأسفانه ما در زمینه شناسایی انقلاب اسلامی به مردم جهان بسیار عقب مانده ایم و سینما به عنوان یک رسانه قدرتمند و تأثیرگذار می تواند در این زمینه گام جدی بردارد، آرمان های انقلاب اسلامی باید از طریق هنر هفتم به جهانیان شناسانده شود و ما نباید در این زمینه هیچ گونه کوتاهی داشته باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «پی ۲۲» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: خاستگاه اصلی انقلاب شکوهمند اسلامی حق، حقیقت، عدالت و ترویج باورهای دینی و مذهبی بود؛ همان نکاتی که ما در زندگی خانوادگی مان بر اساس آن تربیت شده و رشد کرده بودیم و از این روز سینمای کشور نیز بایستی با این نوع نگاه ها و عقاید همخوانی جدی و اساسی داشته باشد اما متأسفانه در سینمای امروز کشور ما هیچ گونه خبری از مفهوم کلی و اساسی انقلاب اسلامی نیست و ما به نوعی دنباله روی سینمای غرب شده ایم!

وی ادامه داد: سینما پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانست با حضور و تلاش گسترده نیروهای اصیل، ارزشی و متعهد که باور به اسلام و انقلاب داشتند ماهیت خود را به طور جدی تغییر دهد؛ افرادی که اندیشه هنر اسلامی و انقلابی داشتند طی یکی دو سال پس از انقلاب توانستند نوعی دگردیسی در سینمای کشور به وجود آورند و سینمای ایران را بدون سیاه نمایی، هرزگی و... در سطح بین الملل مطرح کنند اما متأسفانه این شرایط تنها چند سال دوام داشت و سپس به واسطه عقب راندن نیروهای ارزشی از دو حوزه تولید و مدیریت سینما مجدداً مانند دوران پیش از انقلاب دنباله روی سینمای غرب شد.

این فیلمساز سپس با تأکید بر اینکه تهیه کنندگان و مدیران سینمایی مسببان اصلی دور شدن هنر هفتم از مفاهیم اصیل انقلابی هستند اظهار داشت: زمانی که تهیه کنندگان تنها به تولید فیلم های ضعیف و دم دستی دل خوش کرده اند و با تولید این آثار ذائقه مخاطب را به شدت تنزل داده و آن ها را به سمت ساده اندیشی و ساده انگاری پیش برده اند و به هیچ عنوان از تولید فیلم های ارزشی با موضوعاتی همچون دفاع مقدس و... حمایت نمی کنند و از سوی دیگر مدیران نیز از تولید این نوع آثار سخیف و نازل حمایت می کنند ما چه امیدی می توانیم به احیای مفهوم هنر انقلاب در سینمای کشور داشته باشیم؟

قاسمی جامی تصریح کرد: متأسفانه مدیران سینمای کشور تعریف صحیحی از هنر انقلاب ندارند و از سوی دیگر به دلیل آنکه می خواهند تمامی سینماگران را به عنوان حامیان خود داشته باشند گامی برای تولید آثار ارزشی برنمی دارند و حتی کار به جایی رسیده که برخی مدیران به هنرمندان ارزشی به چشم «هوو» نگاه می کنند و آن ها را از خود و سینما دور کرده و با این کار تنها پایه های میز خود را مستحکم تر می سازند.

کارگردان فیلم سینمایی «پرواز روح» ادامه داد: رفتار مدیران سینمای کشور با فیلمسازان متعهد و اصیل و باورمند به ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی درست برخلاف رفتاری است که مدیران سینمایی در کشورهای غربی دارند؛ چرا که در تمامی کشورهای غربی از سینماگرانی حمایت می شود که بر اساس اهداف و باورهای حکومت خود مبادرت به ساخت فیلم می کنند اما در کشور ما درست عکس این رفتار دیده می شود و مدیران حتی عقاید فیلمسازان ارزشی را نیز سرکوب می کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با ارائه راهکاری برای برون رفت و مقابله با مشکلات سینماگران متعهد و ارزشی گفت: نهادها و دستگاه های مسئول در جمهوری اسلامی باید پیروی فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی از تمامی اهالی فرهنگ و هنر که به عنوان چهره های خدوم و ارزشی محسوب می شوند حمایت جدی داشته باشند و بهترین کار برای دستیابی به این امر مهم تأسیس یک دستگاه و نهادی است که بودجه ای مستقل در اختیار داشته باشد و بتواند در تمامی زمینه های فرهنگی و هنری از این قبیل هنرمندان برای تولید آثار ارزشمند حمایت کند.

این کارگردان تأکید کرد: ما در کشورمان نیاز به تولید آثار فرهنگی و هنری داریم که بر اساس مفاهیم بلند اسلامی ساخته شوند و مدیران نیز باید از این قبیل آثار حمایت کنند اما متأسفانه ما در نقطه مقابل شاهد آن هستیم که مدیران سینمای کشور در صدد ترویج فیلم های تلخ و سیاه در کشور هستند و به همین علت است که در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر از فیلمی تلخ و سیاه حمایت می کنند و با تخصیص جوایز متعدد به آن باعث ایجاد یک جریان در جامعه شده و باعث می شوند که مردم برای تماشای این فیلم سیاه و تلخ به سینماها بروند و از این گونه فیلم ها حمایت کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «زمزمه بودا» ادامه داد: سوألی که من از مدیران سینمایی دارم این است که تاکنون از کدامیک فیلم های ارزشی و فیلمسازان متعهد این گونه حمایت کرده اند؟؛ چرا فیلمسازان ارزشی برای جذب بودجه ای اندک برای تولید آثار خود معطل می مانند و در عوض از بودجه های کلانی برای تولید فیلم های ضد ارزش اختصاص پیدا می کند؟

وی در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم با تأسیس یک نهاد و ارگان متعلق به هنرمندان ارزشی در تمامی رشته های فرهنگی و هنری هرچه سریعتر بتوانیم شاهد تحقق دغدغه ها و خواسته های رهبری و باشیم و آثاری تولید کنیم که برای جامعه مان مفید و مثمرثمر بوده و اصل اسلام و انقلاب را هرچه بیشتر به مردم بشناساند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.