دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

آذین: «کفش هایم کو؟» در کارنامه فیلمسازی کیومرث پوراحمد چندان جایگاه قابل تأملی ندارد

کفش هایم کو؟

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با اکران فیلم سینمایی «کفش هایم کو؟» جدیدترین ساخته سینمایی کیومرث پوراحمد گفت: این اثر سینمایی در کارنامه فیلمسازی کیومرث پوراحمد چندان جایگاه قابل تأملی ندارد چرا که فیلمنامه و ساختار آن در بسیاری از بخش ها به شدت در حال لنگ زدن است!

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «کفش هایم کو؟» یک درام خانوادگی با موضوع کمتر کار شده بیماری «آلزایمر» است که گرچه در فیلمنامه و ساختار سینمایی لنگ می زند ولی حضور پوراحمد کارگردان حرفه ای سینما را با خود به همراه دارد؛ از همین رو است که علیرغم کاستی های مضمونی و محتوایی فیلم او حرف های معدودی برای گفتن با تصویر از جنس سینما، آدم های سینمایی و فضاسازی ها و میزانسن های سینمایی دارد.

آذین ادامه داد: فیلمبرداری زرین دست، بازی های کیانیان و نونهالی، موسیقی خوب خلعتبری و امثالهم از جمله امتیازهای ساخته جدید پوراحمد است. این فیلمساز در این اثر سینمایی کوشیده به سینمایی که باور دارد نزدیک شود و از سرگردانی در فضای ژانرها و فیلم هایی که با افکار و دنیای او فاصله دارند دوری گزیند. با این حال «کفش هایم کو؟» در حد توانایی های او که کارهای بهتری هم در کارنامه سینمایی اش دارد نیست.

این منتقد پیشکسوت سینمای کشور سپس با بیان اینکه ضعف فیلمنامه و عدم پردازش شخصیت ها علیرغم تلاش بازیگران نقش ها، نداشتن جذابیت موضوعی و تحلیلی مضمون آلزایمر و ضعف و پرداخت سینمایی مهمترین مشکلات این فیلم سینمایی است اظهار داشت: مهمتر از همه عقب ماندن چند دوره این فیلمساز از غافله فیلمسازان کشور و سبک و روش فیلمسازی و سوژه های کمتر جدید فیلمش از عوامل اصلی گل نکردن چشمگیر فیلم «کفش هایم کو؟» محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: با این همه، فیلم به دلایل داشتن معیارهای رایج استاندارد سینمایی مخاطب را پس نمی زند و او را به ویژه در صحنه های پایانی با خود همراه می کند. «کفش هایم کو؟» هرچند یک ملودرام اجتماعی بالای متوسط سینمایی محسوب می شود اما در مسیر سینمای پوراحمد قرار دارد در واقع این فیلمساز حرفه ای با «کفش هایم کو؟» موقعیتی تازه در سینمای کنونی یافته و توانسته در کنار سایر فیلمسازان قدیمی و نو اندیش حرف های روز و تماشاگر پسند بزند.

آذین در بخش دیگری از این گفتگو افزود: با آنکه «کفش هایم کو؟» شباهت های ساختاری و مضمونی نزدیکی به ساخته مطرح این فیلمساز با عنوان «شب یلدا» دارد اما آن فیلم از منظر محتوا و ساختار و نگاه سینمایی پوراحمد در جایگاه والاتری قرار دارد. این بدان معنا نیست که فیلم در حال اکران این فیلمساز از ویژگی ها و امتیازهای سینمایی دور افتاده است بلکه نشانگر تلاش فیلمساز برای بازگشت به نسبت موفق به سینمای مورد علاقه او است. به همین دلیل شباهت های آن با سایر آثارش به ویژه «شب یلدا» در یاد تماشاگران احیا می شود. در مجموع این فیلم توانسته است در تحکیم حضور کیومرث پوراحمد موثر باشد و راه حضور فعال او را در سینمای فردا هموار سازد.

وی در خاتمه متذکر شد: عمده ترین اشکال این فیلم سینمایی وجود شخصیت ها و داستانک هایی است که برای طولانی تر شدن زمان فیلم مانند وصله ای ناجور به بدنه «کفش هایم کو؟» الصاق شده که این مهم طی سال های اخیر در سینمای کشور به کرات دیده می شود.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان فیلم سینمایی «کفش هایم کو؟» آمده است: حبیب کاوه کارخانه دار قدیمى مبتلا به بیمارى آلزایمر است. خانواده اش او را ترک نموده اند اما با بازگشت دخترش به ایران اتفاقاتى مى افتد.

رضا کیانیان، رویا نونهالی، مجید مظفری، مینا وحید، بهاره کیان‌افشار و شقایق فراهانی بازیگران این اثر سینمایی هستند. سایر عوامل تولید این فیلم عبارتند از:  نویسندگان: کیومرث پوراحمد و فرید مصطفوی/ مدیر تولید: سیدعلی قائم‌مقامی مدیر فیلمبرداری: علیرضا زرین‌دست/. طراح صحنه و لباس: مجید میرفخرایی/ طراح چهره پردازی: مهرداد میرکیانی/ صدابردار: آرش برومند/ دستیار اول و برنامه‌ریز: ایمان توکلی/ آهنگساز: فردین خلعتبری/عکاس: مهدی حیدری/ مدیر تدارکات: حسین روزبهانی/ مدیر صحنه: امیرعباس دهقانی/ منشی صحنه: محسن بهاری

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.