چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶

گزارشی از مجموعه های تلویزیونی روزهای آینده

از بازی «بابک حمیدیان» تا قرعه کشی برزو نیک نژاد!/ برگ برنده رسانه ملی در تعطیلات سال نو کدام سریال است؟

سریالهای نوروزی

سینماپرس: نوروز امسال رسانه ملی بضاعت محدودی دارد و قرار است تنها ۴ سریال «قرعه» به کارگردانی برزو نیک نژاد در شبکه سه سیما، «زعفرانی» به کارگردانی حامد محمدی در شبکه دوم سیما، «بیمار استاندارد» به کارگردانی سعید آقاخانی در شبکه یک سیما و «شکرآباد» به کارگردانی شهاب عباسی در شبکه نسیم مخاطبان گسترده رسانه ملی را پای تلویزیون بنشانند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، تعداد محدود سریال های نوروزی در حالی تولید شده است که سال گذشته دست تلویزیون در ایام نوروز بسیار بازتر بود،  به خصوص سریال محبوب «کلاه قرمزی» که برای چندمین سال متوالی از تلویزیون پخش شد و با استقبال میلیونی مخاطبان روبرو گشت؛  اما مسئولان تلویزیون امسال گویا به جهت کاهش شدید بودجه، امکان سریال سازی نداشته اند و این امر در حالی است که همواره سریال های نوروزی جزو پر مخاطب ترین آثاری بودند که می توانستند مخاطبان را به صورت گسترده پای تلویزیون بنشانند.

در کشور ما مدیران سازمان صدا و سیما همواره نگاهی جدی به تولید سریال های مناسبتی به ویژه آثار طنز داشته اند و در طی دو دهه گذشته سریال سازی برای ایام نوروز همواره با سر و صداهای زیادی همراه بوده است؛ چرا که مقابله با شبکه های متعدد ماهواره ای فارسی زبان که به صورت قارچ گونه در حال رشد هستند و مخاطبان ایرانی را هدف اصلی ترویج فرهنگ غربی می دانند از طریق تولیدات تصویری نیازمند عزمی جدی از سوی مدیران تلقی می شود. اما امسال گویا در یک فرآیند رو به عقب، مدیران مربوط چه در بدنه دولت و چه در سازمان صدا و سیما از این مسیر مهم غفلت کرده اند و همین باعث شده تا سریال هایی مانند «کلاه قرمزی»، «پایتخت» و امثالهم که همواره با اقبال زیادی از سوی مخاطبان مواجه بودند تولید نشده و معلوم نیست که برگ برنده رسانه ملی در آغاز سال نو کدام سریال خواهد بود؟

در ذیل این مقدمه،  نگاهی گذرا به ۴ سریالی که قرار است در این ایام مخاطبان رسانه ملی را سرگرم سازد انداخته ایم که نتیجه آن از نظر مخاطبان گرامی می گذرد:

 

«بیمار استاندارد» کارگردان: سعید آقاخانی / شبکه یک سیما

تجربه ثابت کرده که آثار تلویزیونی سعید آقاخانی همواره جزو محبوب ترین و پر مخاطب ترین آثار تلویزیونی بوده اند؛ قطعاً «بیمار استاندارد» هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود به ویژه آنکه خیل عظیمی از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون در این سریال نقش آفرینی کرده اند و از سوی دیگر شنیده می شود کمدی های کلامی و موقعیت جذابی در این سریال وجود دارد.

سریال «بیمار استاندارد» درباره قهرمان داستان (بهنام) فردی تحصیل کرده بازیگری است که با این شیوه درمانی درگیر می شود و وارد ماجراهایی می شود که تا به حال تجربه شان نکرده است.

بازیگران این سریال عبارتند از: بابک حمیدیان در نقش بهنام، جواد عزتی در نقش مسعود، حسین محب اهری در نقش پوربنا، شیلا خداداد در نقش ترانه، پوریا پورسرخ در نقش حامد، روح اله کمانی در نقش شهاب و، نیما شاهرخ شاهی در نقش مهرداد، عزت الله مهرآوران در نقش پدر بهنام، فریبا جدی کار در نقش مادر بهنام، افسانه چهره آزاد در نقش شهناز، علی رضا خمسه در نقش نصرت، مونا کرمی در نقش سحر، هومن حاجی عبداللهی در نقش داوود و امیر غفارمنش در نقش بابک، سیروس میمنت در نقش پدر سحر، امید روحانی در نقش دکتر نادری، بهناز اکبریان در نقش نگار، عاطفه باقری در نقش گلاره، افسانه ناصری در نقش مادر سحر، بهزاد کریمی در نقش شعبده باز، بهزاد خرازی در نقش بیژن، علی میلانی در نقش اسماعیلی و...

عوامل پشت دوربین این سریال نیز بدین شرح است: فرشاد گل سفیدی (مدیر تصویربرداری)، علی احمدی (مدیر صدابرداری)، عادل معصومیان (دستیار کارگردان)، علی جودی(برنامه ریز)، (دستیاران کارگردان)، مجید گودرزی (مدیر تولید)، امیر شیبان خاقانی (تدوین گر)، مهناز غنی (طراح لباس)، گلرخ حقیقی (طراح صحنه)، مانی اسکندری (طراح گریم)، علی سعیدی (مدیر صحنه)، وحید شوکتی (منشی صحنه)، محمدرضا دلنوازی (جانشین تولید)، مجید لعل سنجیان(مدیر تدارکات)، ساناز بصیر(دستیار برنامه ریز) و حسام الدین خلوصی (عکاس).

این مجموعه‌ی نوروزی به نویسندگی بهرام توکلی و با کارگردانی سعید آقاخانی توسط مسعود ردایی در ۱۴ قسمت ۴۵ دقیقه ای برای پخش از شبکه اول در نوروز ۹۵ در مرکز گسترش فیلم نامه نویسی صدا و سیما تهیه و تولید شده است.

 

«زعفرانی» کارگردان: حامد محمدی / شبکه دوم سیما

مجموعه نوروزی شبکه دو «زعفرانی» نام دارد که ویژه ایام نوروز ۹۵ تهیه شده است و از ۲۹ اسفند ساعت ۲۱:۳۰ به روی آنتن شبکه دو می رود. این مجموعه مضمونی خانوادگی و طنز دارد که توسط سعید جلالی، حامد محمدی و آزاده محسنی نوشته شده و به کارگردانی حامد محمدی و تهیه کنندگی ایرج محمدی برای نمایش در ایام نوروز آماده شده است.

در خلاصه داستان مجموعه «زعفرانی» آمده: ۹۹ درصد، کمی بیشتر و کمتر فرقی نمی کند. اگر زعفرانی باشی همه چیز درست پیش می رود. خانواده ناصر و نسرین که زندگی شان عطر و طعم زعفرانی دارد، از این قاعده مستثنی نیستند. اگر چه صد تا دوست دارند و البته یک دشمن...

مهدی هاشمی، مهران احمدی، حسین سلیمانی، حدیث میرامینی، لیدا عباسی، هادی کاظمی، ستاره اسکندری، نرگس محمدی، شیدا خلیق و حسام محمودی از جمله بازیگران مجموعه «زعفرانی» هستند. در ایام نوروز بیش از ۱۵ فیلم سینمایی از ساعت ۱۸ در قالب باکس عصرگاهی پخش خواهد شد.

پیش بینی ها حاکی از این است که مخاطبان از این سریال تلویزیونی به خوبی استقبال کنند.

 

«قرعه» کارگردان: برزو نیک نژاد / شبکه سه سیما

سریال «قرعه» داستان قرعه کشی میان چند خانواده تهرانی است که با نزدیک شدن به ایام نوروز به مشکلاتی بر می‌خورند و همین مسائل داستان اصلی این سریال نوروزی را به پیش می برد.

ازیگرانی چون حمیدرضا آذرنگ، فریبا متخصص، هدایت هاشمی، مریم سعادت، مهران رجبی، نسرین نصرتی، سحر ولدبیگی، پرستو گلستانی، میثاق جمشیدی، اشکان اشتیاق، امیر کربلایی زاده، مصطفی ساسانی، سارا همتی، نازنین کریمی، صبا محمدی، فرانک تمنایی، معصومه آقاجانی و محمدرضا علیمردانی در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند.

عوامل تولید این سریال تلویزیونی عبارتند از: کارگردان: برزو نیک نژاد، دستیار اول کارگردان: حامد مختاری، دستیار دوم کارگردان: حمیدرضا بیدگل، مدیر برنامه ریزی: احسان سجادی حسینی، دستیار برنامه ریز: مینا نیکو، منشی صحنه: علیرضا فرحزادی، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: شهاب احمدلو و رضا امینیان، مشاور رسانه‌ای:مجتبی احمدی، مدیر تصویربرداری: محمد ناصری، تصویربردار: فردین ناصری، دستیار تصویر: محمد بختیاری، سامان ابراهیم زعفری، مجید گودرزی، میلاد کریمی، طراح صحنه و لباس: آرزو غفوری، دستیاران صحنه و لباس: وحید جعفری، عباس مجری، مهدی سلیمی، سامره جوانمرد، سارا طاهر، طراح چهره پردازی: ایمان امیدواری، دستیاران: سیامک احمدی، سایه غلامی، مدیر صدابرداری: امیر پرتوزاده، دستیاران: محمدرضا حسینی، علیرضا متقی، مدیر تدارکات: محمد اسماعیل کلبی آبادی، دستیاران: جواد باقری، نیما فکوری، احسان جهان دیده، بهنام حسینی، عطا براتی، سعید عابدینی نیا، مسعود سلگی، بهروز فرزانه، منصور زاویه، پیمان ثابتی، محمد فلاح، جعفر رحیمی و...

لازم به ذکر است که این سریال به دلیلی نامعلوم به یک باره جای سریال «پادری» به کارگردانی محمدحسین لطیفی را برای پخش در ایام نوروز گرفت.

 

«شکر آباد» کارگردان: شهاب عباسی / شبکه نسیم

تصویربرداری این مجموعه به نویسندگی و کارگردانی شهاب عباسی برای پخش نوروز ۹۵  از شبکه نسیم از ۶ اسفند در لوکیشن شهرک غزالی آغاز شده است. سیاوش مفیدی، یزدان فتوحی، حامدتهرانی، مرتضی رستمی، فاطمه هاشمی، مونا فرجاد، فرشته ترابی، بهشاد مختاری، میثم رستگاری، مینو نوبهاری، کیوان ملک مطیعی و ... بازیگران این مجموعه هستند.

مجموعه «شکرآباد» به کارگردانی شهاب عباسی داستان باستان‌شناسی در زمان حال را روایت می‌كند كه در یك كمپ مشغول تجسس است، او به صندوقچه‌‌ای برمی‌خورد كه محتوای آن دفترچه خاطرات یك عطار در قرون گذشته است. ورود یك زبان‌شناس برای درك خطوط و خواندن دفترچه، مخاطب را با این جماعت كه اتفاقاً درحال سپری كردن سال جدید هستند همراه می‌كند.

به گفته مسعود انتظاری تهیه‌كننده و مجری طرح «شكرآباد»، داستان این مجموعه فضایی برای بازی بازیگران در دو نقش را فراهم کرده است چراكه باستان شناس با خواندن خاطرات عطار، خودش و اطرافیانش را در آن زمان می‌بیند و این هم‌ذات پنداری سبب می شود سیاوش مفیدی كه نقش باستان شناس و عطار را بازی می كند، همسرش پروانه (فاطمه هاشمی) و خواهر زاده‌اش (مونا فرجاد) را هم در نقش همسر و دختر عطار تصور كند.

یزدان فتوحی نیز كه در سری قبل «شكرآباد» معلم مكتبخانه بود این‌بار در نقش مسعود، دكتر زبان شناس و چایچی دوران قدیمی حضور دارد.

نظرات

  • م ۱۳۹۵/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۴
    0 0
    به نظر من سریال زعفرانی از همه بهتر است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.