شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵

عملکرد سال ۹۴ سازمان سینمایی/۵

مرزبان: آیا سینمای «دفاع مقدس» به اندازه فیلم های گروه «هنر و تجربه» ارزش حمایت ندارد؟

پروانه مرزبان در پنجمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: پروانه مرزبان تهیه کننده سینمای دفاع مقدس در رابطه با عملکرد سازمان سینمایی در سال جاری گفت: متأسفانه به شهدا و فیلم های دفاع مقدس کما فی السابق در سال جاری توجه چندانی نشد و این سوأل در ذهن بسیاری از فعالان این گونه مهم سینمایی شکل گرفت که آیا سینمای «دفاع مقدس» به اندازه فیلم های گروه «هنر و تجربه» ارزش حمایت ندارد؟!

تهیه کننده فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در همین زمینه گفت: ما نباید فراموش کنیم که در کشور عزیزمان انقلابی شکل گرفت و شهدای والاقدری را طی تمامی این سال ها اهدا کردیم که بایستی در عرصه فرهنگ و هنر به آن ها توجه شده و اهداف و ارزش ها و آرمان هایشان برای نسل های جوان بازگو شود.

وی ادامه داد: اینکه ما بخواهیم مدام در خوشی ها و جشن ها و ضیافت ها غرق باشیم و مرتب به تولید آثاری بپردازیم که گامی در ترویج ارزش ها و آرمان ها برنمیدارند هیچ نفعی برایمان در پی نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: ما باید این سوأل را از خودمان بپرسیم که اگر دوباره روزی در کشورمان جنگ شود ما چه کاری خواهیم کرد و توسط سینما تاکنون چقدر توانسته ایم جوانان مان را نسبت به دفاع از مام وطن ترغیب و تشویق کنیم.

مرزبان سپس با تأکید بر اینکه به این قبیل موضوعات و سوژه ها در سینمای جمهوری اسلامی ایران باید بیش از گذشته پرداخته شود اظهار داشت: حداقل کاری که مدیران سینمای کشور می توانند انجام دهند این است که چند سالن سینمایی را تنها برای اکران آثار سینمای دفاع مقدس اختصاص دهند تا کسانی که دوست دارند در طول سال فیلم های ارزشی و دفاع مقدسی را تماشا کنند بتوانند به این سالن های سینمایی مراجعه کرده و به راحتی آثار مربوط به این حوزه را به تماشا بنشینند.

این تهیه کننده سینما خاطرنشان کرد: ما باید این نکته مهم را همواره در خاطرمان داشته باشیم که اقشار زیادی به این نوع آثار علاقمند هستند و اگرچه مدیران چندان اهمیتی به این نوع فیلم ها نمی دهند اما با این حال مردمی که جنگ را با پوست و گوشت خود لمس کرده اند همواره مایلند تا تولیدات مکفی در این زمینه وجود داشته باشد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «ماهیگیر کوچک» تصریح کرد: متأسفانه آنچه ما در نحوه عملکرد برخی از مدیران و دست اندرکاران سینمای کشور شاهد هستیم این است که چندان ارزشی برای فیلم های دفاع مقدس و انقلابی قائل نیستند و به همین دلیل است که از بودجه سالیانه ای که برای تولید فیلم ها اختصاص پیدا می کند رقم چشمگیری به تولیدات آثار سینمای دفاع مقدس اختصاص داده نمی شود و اگر هم احیاناً اتفاقی در این زمینه می افتد تنها یک فیلم یا یک فرد خاص می توانند از نوع بودجه ها استفاده کنند.

وی تأکید کرد: از بودجه سینمایی به صورت سالانه بایستی مبلغی کافی در اختیار دغدغه مندان این حوزه قرار بگیرد تا ما بتوانیم شاهد تولید آثار ارزشمند در این زمینه باشیم.

وی اظهار داشت: این روزها بسیاری از دغدغه مندان حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس شخصاً بودجه فیلم هایشان را تأمین می کنند و به دلیل عدم حمایت سازمان سینمایی از پخش و اکران این گونه فیلم ها اغلب ورشکسته شده و مجبور به کناره گیری از این عرصه شده اند.

مرزبان یادآور شد: متأسفانه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نشان دهنده آن بود که مدیران چندان اهمیتی به حوزه تولیدات ارزشی و دفاع مقدسی نمی دهند؛ در سال جاری ما فقط شاهد تولید یکی دو فیلم مانند «بادیگارد»، «ایستاده در غبار» و یا «جشن تولد» بودیم که اتفاقاً اغلب این آثار هم بودجه های تولیدات شان را سازمان ها و نهادهایی به غیر از سازمان سینمایی تأمین کرده بودند و قطعاً چنین وضعیتی نباید ادامه پیدا کند.

می ابراز امیدواری کرد که در سال جدید بتوانیم شاهد تحولی عظیم در حوزه تولید فیلم های دفاع مقدس و ارزشی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.