چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۲

همزمان با برگزاری جشنواره در اصفهان

مسعودشاهی: جشنواره «حسنات» به دنبال پروش نیروی انسانی در حوزه دین و هنر است

مسعودشاهی*

سینماپرس: مهدی مسعودشاهی مشاور هنری دبیر جشنواره فیلم حسنات همزمان با آغاز به کار این جشنواره گفت: این رویداد از سبک جشنواره های غربی پیروی نمی کند و ما تمام تلاش خود را به کار بستیم تا در این جشنواره شاهد پیاده سازی الگوهای ملی و اسلامی که مرتبط با فرهنگ ایرانی اسلامی است باشیم.

دبیر سابق جشنواره فیلم کودک در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از بزرگترین معضلاتی که امروزه در برگزاری جشنواره های فیلم در کشور مشاهده می شود این است که برگزار کنندگان جشنواره تنها از سبک برگزاری جشنواره های غربی که هیچ گونه سنخیتی با فرهنگ و ایرانی و اسلامی ندارند پیروی می کنند؛ این در حالی است که با توجه به فرهنگ غنی و ارزشمندی که داریم بایستی در برگزاری جشنواره ها به سبک و شیوه خودمان دست پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه جشنواره فیلم حسنات توانسته این شیوه را پیاده سازی کند و امیدوارم که سایر جشنواره های فیلم نیز این جشنواره را الگویی برای برگزاری شان قرار دهند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه صرف هزینه های گزاف برای برگزاری جشنواره های فیلم، امری بسیار ناپسند است اظهار داشت: ما در جشنواره فیلم حسنات سعی داشتیم تا هیچ گونه هزینه پراکنده ای نداشته باشیم و نگذاریم که هدف اصلی جشنواره از مسیر واقعی خود خارج شده و زرق و برق و تشریفات بی دلیل جای آن را بگیرد.

دبیر پیشین جشنواره فیلم فجر در بخش دیگری از این گفتگو به اهداف جشنواره فیلم «حسنات» اشاره کرد و اظهار داشت: ما در پی تربیت و پروش نیروی انسانی در حوزه دین و هنر هستیم و تأسیس هنرستان های هنر در بخش دین و سینما از اهداف دراز مدت جشنواره فیلم حسنات محسوب می شود که امیدوارم بتوانیم هرچه زودتر به آن ها دست پیدا کنیم.

مسعودشاهی خاطرنشان کرد: قطعاً هر جشنواره ای یک سری اهداف کوتاه مدت و دراز مدت دارد که خوشبختانه ما طی برگزاری پنج دوره از این جشنواره کاملاً به اهداف کوتاه مدت خود که ترغیب نیکوکاران و خیرین به انجام کارهای خیر بوده است دست پیدا کرده ایم.

وی گفت: این جشنواره علاوه بر تشویق فیلمسازان برای تولید فیلم هایی با مضامین نیکوکاری توانسته بخش مهمی از خیرین و نیکوکاران در سطح استان و همچنین کشوری را گردهم آورده و حمایت از مباحث معنوی و فرهنگی را جدی تر از گذشته مورد توجه قرار دهد.

مشاور موسسه رسانه‌ های تصویری افزود: مبحث مهم نیکی و نیکوکاری تنها مختص به دین اسلام نیست و همه ادیان و جوامع را در بر می گیرد و در سراسر جهان به عنوان یکی از مهم ترین ارزش های والای انسانی محسوب می گردد. خوشبختانه مسلمانان در این امر مهم و انسانی همواره پیشگام بوده اند و همین باعث شده تا ما بدل به یکی از معدود جشنواره هایی در سطح جهان شویم که چنین مضمونی را برای خود در نظر گرفته است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه جشنواره فیلم حسنات اینک در سطح ملی جشنواره شناخته شده و معتبری محسوب می شود گفت: بنا بر سیاست گذاری های جشنواره احتمالاً به زودی ما می توانیم جشنواره حسنات را در سطح بین الملل و با همکاری و حضور تمامی فیلمسازانی که از سراسر جهان مبادرت به تولید فیلم هایی با مضامین و محتوای ترویج امر نیک می کنند برگزار کنیم که البته این امر نیاز به حمایت های جدی از سوی دستگاه ها و نهادهای متعدد دارد.

مسعودشاهی خاطرنشان کرد: سینما همواره نیاز به تحول جدی و بنیادین دارد و باید خود را به روز رسانی کند؛ لذا ما اگر می خواهیم در سینمای کشورمان تحول ایجاد کنیم بایستی از ساختارها شروع کنیم تا بتوانیم به عمق مطالب دست پیدا کنیم؛ سینما و سینماگر نیاز به شناخت جدی از موضوعات دارند و بایستی به واقعیت های زندگی نزدیک شوند و خوشبختانه مضمون این جشنواره این امکان را به صورت جدی در اختیار سینماگران قرار می دهد.

این کارشناس فرهنگی افزود: توجه به حقوق شهروندی از جمله فرهنگ همسایگی، همنوعی، همکاری، آیین شهروندی، قانون‌ مداری و احترام به حقوق دیگران و همچنین نمـادهای ماندگـار نیکوکاری، معرفی خیریـن و بازتاب حضور آنان در اجتماع، فرهنگ پذیری و آموزش فرهنگی به کودکان و نوجوانان، نقاط مشترک ادیـان الهی از جمله مسائل مهمی است که در جشنواره فیلم حسنات به آن ها توجه جدی می شود.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: معتقدم باید از این جریان و این جشنواره حمایت های جدی صورت بگیرد تا ما بتوانیم در سال های آتی شاهد بروز و ظهور سینماگرانی از جنس حسنات باشیم و در واقع از برگزاری این جشنواره فیلم یک مکتب انسانی را استخراج کنیم.

گفتنی است؛ پنجمین جشنواره ملی فیلم حسنات از روز گذشته در اصفهان آغاز و تا ۱۴ اسفندماه ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.