یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۸

عملکرد سال ۹۴ سازمان سینمایی/ ۱

رافعی: فساد در حوزه پخش و اکران آثار سینمایی همچنان بیداد می‌کند/ تدبیر آقایان امسال هم نتیجه نداد!

عباس رافعی در پنجمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: عباس رافعی کارگردان سینما در ارتباط با عملکرد سازمان سینمایی در سال جاری گفت: پس از گذشت دو سال و نیم از عمر مدیریت جدید سازمان سینمایی، فساد در حوزه پخش و اکران آثار، همچنان بیداد می کند و بزرگترین معضل سینماگران در سال جاری است این امر می بایست با تدبیر آقایان به سرانجام مطلوب برسد اما در امسال هم اتفاقی نیفتاد.

کارگردان فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه حوزه اکران تنها برای تعداد محدودی از فیلمسازان نورچشمی که از دوستان و نزدیکان مسئولان محسوب می شوند همواره مهیاست و در واقع تنها افرادی که با حلقه قدرت در سینما مرتبط هستند می توانند هر زمانی که دوست داشتند فیلم هایشان را به پخش و اکران برسانند و این مسأله هم در حوزه نمایش خانگی و هم در سینما به شدت به چشم می خورد.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی از این تهیه کنندگان همزمان در هر دو حوزه سینما و شبکه نمایش خانگی از سوی مدیران سینمایی کشور حمایت می شوند اظهار داشت: این در حالی است که بسیاری از تهیه کنندگان و پخش کنندگان دغدغه مند به دلیل عدم ارتباط با حلقه قدرت به کنار رانده می شوند و گاه عطای سینما را به لقایش بخشیده و ترجیح می دهند که دیگر برای هنر هفتم هیچ کاری انجام ندهند. این مسأله به نوعی انحصار طلبی و فساد را در حوزه پخش و اکران آثار سینمایی و ویدیویی به وجود آورده است.

رافعی با بیان اینکه گویا مدیران سینمایی کشور در خواب غفلت به سر می برند اظهار داشت: جالب آن است که زمانی که یک تهیه کننده و یا فیلمساز نسبت به عدم پخش و اکران آثارشان معترض می شوند، مدیران شدیداً از انحصاری که شخصاً به وجود آورده اند ابراز بی اطلاعی می کنند.

این فیلمساز تصریح کرد: بسیاری از فیلم های سینمایی به دلیل بی برنامگی، انحصارطلبی و قدرت نمایی بخش معدودی از تهیه کنندگان، مدیران و پخش کنندگان به طور کامل در سال جاری نابودشدند؛ شرایط بسیار بد اکران آثار سینمایی در سال ۹۴ فاجعه آمیز بود و در نیمه دوم سال هم ما گاه شاهد اکران بیش از ۱۰ تا ۱۵ فیلم به صورت همزمان بودیم که این خود باعث شد تا بسیاری از تهیه کنندگان به ورشکستگی برسند.

کارگردان فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه سازمان سینمایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران و در اختیار سینماگران این مرز و بوم نیست خاطرنشان کرد: این سازمان متعلق به بخش معدودی از اهالی سینما بین ۱۰ تا ۱۵ نفر است که از همان بدو مدیریت آقای ایوبی بر مسند سازمان سینمایی کشور، جزو یاران و نزدیکان ایشان به حساب می آمدند و در حال حاضر هم هر کاری که بخواهند در سینما انجام می دهند.

رافعی ادامه داد: همین شرایط باعث شده تا بخش اعظمی از اهالی سینما در بیم و امید به سر ببرند چرا که هیچ گونه هدایت گری درستی از سوی مدیران سینمای کشور به چشم نمی خورد و از شکوفایی سینمای ایران تنها شعارهای گوش نوازش شنیده می شود و هیچ گونه امیدی برای بهبود وضعیت سینما وجود ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب بر همه یکسان می تابد» در خاتمه این گفتگو با تأکید بر اینکه تنها راه حل برون رفت از این معضلات متعدد در سینمای کشور به وجود آمدن یک مجمع از کارشناسان رشته های مختلف سینمایی است گفت: تعدادی از کارشناسان باید با آسیب شناسی جدی و برگزاری جلسات مکرر معضلات سینمای ایران را دسته بندی نموده و با ایجاد راهکارهایی یک به یک در پی رفع این معضلات و مشکلات برآیند؛ به ویژه اینکه بخش اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین ارکان سینمای کشور باید به طور جدی در این راه آسیب شناسی شود و ما در این حوزه بتوانیم به یک قانون مندی جدی دست پیدا کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.