شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۱

توقع اهالی سینما از نهاد صنفی خود/۱

زندباف: امنیت شغلی در سینما یک شعار است/ صنوف برای رفع مشکلات خود همچنان باید در ارشاد ثبت شوند

حسین زندباف

سینماپرس: حسین زندباف تدوین گر پیشکسوت سینما در آستانه سال نو گفت: مهمترین درخواست ما از مسئولان خانه سینما ثبت قانونی صنوف سینمایی است چرا که قانون حافظ منافع ما است و اگر ما زیر پرچم قانون مشغول به کار باشیم می توانیم با امید بیشتری به آینده نگاه کنیم.

تدوینگر فیلم سینمایی «بوی پیراهن یوسف» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تمامی صنوف خانه سینما به عنوان یک نهاد فرهنگی بایستی به طور قانونی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شوند تا از این طریق مسئولان خانه سینما بتوانند برای تأمین معیشت اعضای خود اقدام های قانونی انجام داده و تعداد زیادی از اهالی سینما را از سردرگمی و نگرانی برهانند.

وی با تأکید بر اینکه دولت و دستگاه های ناظر بر عملکرد فرهنگی و هنری بایستی برای تأمین امنیت شغلی اهالی سینما ورود مستقیم پیدا کنند اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت سینمای کشور به گونه ای است که گویا همگان در تقابل با یکدیگر قرار گرفته اند و دیدگاه های جناحی و فکری دست اندرکاران سینما را رویاروی یکدیگر قرار داده که این امر کاری غلط است و می تواند شیرازه سینما را از هم بپاشاند.

زندباف خاطرنشان کرد: من معتقدم ما برای دستیابی به یک راهکار اساسی بعد از این همه سال بلاتکلیفی نیاز به ورود نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی داریم تا با تصویب قانون یک بار برای همیشه تکلیف سینما و هزاران نفر از اهالی آن را روشن کنند؛ چرا که آنقدر قضیه خانه سینما و سینماگران در هم پیچیده شده که جز ورود یک نهاد و دستگاه دیگر نمی توان از مشکلات آن رهایی پیدا کرد.

تدوین گر فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و سروناز» ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که ما دخالت دولت و دیگر دستگاه ها در امور سینما را طلب کنیم بلکه از آن جهت است که بتوانیم با نظارت دولت و دستگاه های تابعه آن به راه حلی اساسی برای بهبود وضعیت اهالی سینما برسیم؛ دولت می بایست راه درست را که منافع آینده سینما و سینماگران این مرز و بوم را تعیین می کنند به هیأت مدیره خانه سینما نشان دهد.

این سینماگر باسابقه سپس با بیان اینکه مشکلات سینمای ایران بسیار بالاتر از بحث هایی همچون امنیت شغلی است اظهار داشت: متأسفانه ما به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت سینما نتوانسته ایم قانون جامع و کاملی در رابطه با مسأله کپی رایت داشته باشیم و هنوز حقوق مولفان و مصنفان توسط اشخاص حقیقی و حقوقی زیادی پایمال می شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه مدیران سینمایی نیز جز شعار در این زمینه تدبیری نمی کنند و قطعاً تا زمانی که چنین مشکلات ریشه ای و بنیادی در سینمای ما وجود دارد نمی توانیم شاهد آن باشیم که مسئولان موارد جزئی تر را حل و فصل نمایند.

تدوین گر فیلم سینمایی «مارمولک» افزود: امنیت شغلی در سینما وجود ندارد؛ سال های درازی است که مدیران خانه سینما داعیه آن را دارند که قرار است صندوق بیمه بیکاری برای اهالی سینمای کشور که خانه نشین شده اند تأسیس شود اما متأسفانه تمامی این ها در حد یک شعار باقی مانده و هیچ اتفاق مثبتی طی این مدت رخ نداده است.

وی تأکید کرد: سینماگران بایستی در کشور دارای شخصیت حقوقی باشند اما متأسفانه به دلیل ضعف های ساختاری ما شاهد آن بوده ایم که در بسیاری از موارد حتی شخصیت حقیقی سینماگران نیز نادیده انگاشته شده و این به دلیل آن است که خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی هنری تلاشی برای اعطای شخصیت حقوقی به اعضای خود انجام نداده است.

زندباف در خاتمه این گفتگو گفت: امیدوارم در سال جدید بتوانیم شاهد این باشیم که گام های مثبتی برای بهبود وضعیت اهالی سینمای ایران به ویژه افرادی که به هر دلیلی خانه نشین شده و در بیکاری به سر می برند برداشته شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.