سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۲

علی قربانی در گفتگو با سینماپرس:

آثار کوتاه جشنواره فیلم «۱۰۰» متعلق به همه مردم است/ رویدادی سینمایی، عاری از بی اخلاقی و سیاهی

علی قربانی دبیر جشنواره فیلم رویش

سینماپرس: علی قربانی مدیر مرکز محافل و جشنواره‌ های حوزه هنری که دبیری دهمین دوره جشنواره فیلم «۱۰۰» را بر عهده دارد گفت: فیلم های کوتاه این جشنواره را بر خلاف آثار سینمایی بلند می توان متعلق به تمامی مردم دانست که در همه جا به راحتی و به رایگان می توانند از آن استفاده کرده و بهره ببرند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: فیلم کوتاه یک ژانر مختص به خود است و قاعدتاً نباید زمینه ای برای ورود فیلمسازان این حوزه به سینمای بلند و به اصطلاح حرفه ای باشد؛ فیلم کوتاه آنقدر قابلیت و پتانسیل دارد که بتواند به عنوان یک سینمای حرفه ای تعریف شود و اینکه برخی افراد انتظار دارند چنین جشنواره هایی بتواند فیلمسازان سینمای بلند را تربیت کرده و به سینمای حرفه ای معرفی کند تفکری اشتباه است.

قربانی ادامه داد: تولید یک فیلم کوتاه به ویژه از نوع ۱۰۰ ثانیه ای بسیار سخت است چرا که فیلمساز باید ظرف این مدت فوق کوتاه، ایده خود را به فیلم بدل کرده و بتواند مخاطب را به سوی خود جذب کند؛ این در حالی است که در سینمای داستانی بلند فیلمساز دست بازتری برای پرداخت به ایده خود دارد.

مدیر مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری سپس در پاسخ به این سوأل که هدف اصلی جشنواره فیلم «۱۰۰» پس از ۱۰ دوره برگزاری چیست اظهار داشت: جشنواره فیلم «۱۰۰» با شعار دائمی «سینمای اخلاق» برای ترویج این امر مهم در جامعه تلاش می کند و از آنجا که فیلم های بسیار کوتاه ۱۰۰ ثانیه ای وقت زیادی از مخاطبان نمی گیرند و یا برای پخش در شبکه های توزیعی از جمله سازمان صدا و سیما، تلویزیون های شهری و یا حتی ایستگاه های مترو مشکلی ایجاد نمی کند و می تواند در یک زمان کوتاه پیام های اخلاقی زیادی را به عامه مردم بدهد توانسته جایگاه خوبی را نسبت به سایر گونه های سینمایی از آن خود کند.

این مدیر سینمایی تأکید کرد: جشنواره فیلم «۱۰۰» پلی میان فیلمساز و جامعه است که پیام های اخلاقی توسط آن به عموم مردم داده می شود؛ از این رو فیلم های «۱۰۰» را بر خلاف آثار سینمایی بلند می توان متعلق به تمامی مردم دانست که در همه جا به راحتی و به رایگان می توانند از آن استفاده کرده و بهره ببرند.

وی با بیان اینکه «اخلاق» مبحث مهمی است که باید آن را بر تمام تولیدات فرهنگی و هنری کشور اشاعه دهیم تصریح کرد: جشنواره فیلم «۱۰۰» یکی از معدود جشنواره هایی است که در آثار راه یافته به آن هیچ گونه بی اخلاقی و سیاهی دیده نمی شود.

قربانی در بخش دیگری از این گفتگو ادامه داد: همانند سال های گذشته با برخی از شبکه های تلویزیونی از جمله شبکه دوم سیما به عنوان یک شبکه سراسری، شبکه تهران به عنوان اصلی ترین شبکه استانی، «آی فیلم» و «پرس تی وی» به عنوان دو رسانه بین المللی و همینطور ۳۳ شبکه استانی دیگر وارد مذاکره شده ایم تا آثار راه یافته به بخش های مسابقه و اکران این دوره از جشنواره را در زیر مجموعه های مستند، داستانی و پویانمایی نمایش دهند.

وی افزود: امسال درصدد هستیم تا زمان پخش این آثار در شبکه های تلویزیونی را محدودتر کنیم تا بتواند اثرگذاری بیشتری در جامعه و مردم داشته باشد؛ چرا که تجربه ثابت کرده هر نکته اخلاقی کمتر و در مواقع بهینه به مخاطب گوشزد شود بیشتر می تواند بر او تأثیر بگذارد.

دبیر دهمین جشنواره بین المللی فیلم «۱۰۰» در بخش پایانی این گفتگو گفت: فیلم «۱۰۰» یک رسانه مناسب برای انتقال مفهوم است و از آنجا که یک فیلم کامل محسوب می شود و تجربه نشان داده که آثار تصویری تأثیر زیادی بر مخاطبان دارند امیدوارم که با گسترده تر شدن ابعاد برگزاری این رویداد مهم طی سال های آینده بتوانیم شاهد تأثیرات مثبت آن در کل کشور باشیم.

گفتنی است؛ این جشنواره در ۴بخش اصلی (مسابقه ملی)، بخش سینمای اخلاق، بخش بین الملل و بخش چشم انداز ۱۴۰۴(مسابقه) از ۱۴-۱۲ اسفند ماه ۹۴ در تهران بر گزار می شود.

نظرات

  • معترض ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ - ۱۰:۰۷
    0 0
    بله از هیات انتخابش معلوم بود!!! الان فیلم یه سری بچه هارو قبول نکردن این فیلم ها در یک سال جوایز و کاندید های بین المللی زیادی میشه و باز همون فیلم میفرستیم جشنواره 100 قبول میکنن ای کاش شیوه انتخاب درستی برای این جشنواره برای سال های بعد درنظر گرفته بشه و ما فیلم کوتاه سازان مجبور نباشیم اول کارمون بفرستیم جشنواره های بین المللی و سپس بیاد به جشنواره فیلم 100 در حال حاضر و به رسم چند سال اخیر این جشنواره محفل فیلم هایی شده که در سال 2015 در اکثر جشنواره های خارجی حضور داشتند و عموما این جشنواره فیلم های دست به دست شده و به اصطلاح سوخته فیلم کوتاه سازاان است. ای کاش برای سال آینده در بخش ملی فقط فیلم هایی ببینیم که برای اولین بار اکران میشوند و کشف استعداد صورت بگیرد نه داشتن رزومه بین المللی و جشنواره آبکی!!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.