دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

یک منتقد سینما: «تا آمدن احمد» یکی از اخلاقی و انسانی ترین فیلم های حوزه دفاع مقدس است

فیلم سینمایی تا آمدن احمد

سینماپرس: جبار آذین منتقد سینما همزمان با آغاز اکران فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» به کارگردانی صادق صادق دقیقی گفت: این اثر سینمایی یکی از اخلاقی و انسانی ترین فیلم های حوزه دفاع مقدس است و فیلمساز امتیازهای منحصربه فرد زیادی را در روند تولید این فیلم از آن خود کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از ویژگی های قابل تأمل و شایسته تقدیر «تا آمدن احمد» توجه به بخشی از مسائل و کم گفته های دفاع مقدس در قالب آدم ها و مکان هایی است که سهم و نقش موثری در دوران دفاع مقدس داشته اند.

وی ادامه داد: به همین دلیل استفاده از لوکیشن خارک و واگویه های ذهنی و شخصیتی اعضای یک خانواده درگیر با مفاهیم و مضامین دفاع مقدس از امتیازهای منحصر به فرد این اثر سینمایی تلقی می شود.

این منتقد سینما ادامه داد: صادق صادق دقیقی سینماگری با ذوق است و فیلم های «بزرگمرد کوچک» و «تا آمدن احمد» او نشانگر دغدغه هایش درباره مسائل اجتماعی و به ویژه دفاع مقدس است از همین رو فیلم های او از منظر مضمون و محتوا جزو آثار ارزشی و متعهدانه سینمای دفاع مقدس محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: با این حال فیلم «تا آمدن احمد» این فیلمساز، به رغم مضامین بالای اخلاقی، انسانی و مردمی از چند ناحیه دچار آسیب نوشتاری و ساختاری است و همین آسیب ها باعث شده تا فیلم به یک اثر کامل، قوی، تأثیرگذار و جذاب سینمایی استاندارد و مطلوب تبدیل نشود.

آذین سپس با اشاره به برخی ایرادات این اثر سینمایی به ویژه در حوزه فیلمنامه اظهار داشت: در این فیلم هم (چشم اسفندیار) یعنی فیلمنامه نقطه ضعف اصلی است؛ مشکلی که متأسفانه بخش اعظمی از تولیدات سینمایی کشور ما از آن رنج می برند و تاکنون هم تدبیری جدی و اساسی برای رفع آن صورت نگرفته است.

وی گفت: «تا آمدن احمد» علیرغم موضوع های قابل اعتنا و مهم نتوانسته در پرداخت داستانی ماجراها، پردازش باورپذیر شخصیت ها و توصیفات حرفه ای سینمایی از جمله مناسبات آدم ها و روند قصه و حتی بازسازی ماندگار حوادث فیلم به توفیق سینمایی کامل برسد.

وی خاطرنشان کرد: من معتقدم مشکل اصلی هنرمندان متعهدی چون صادق دقیقی در ضعف تسلط بر اصول و قواعد و ساختار فیلمنامه نویسی و دانش سینمایی و تصویرسازی است. به همین دلایل، قصه ها و آدم های این فیلم کمتر باورپذیرند و ریتم کند اتفاق های آن مانع کشش و جذابیت یک اثر سینمای دفاع مقدسی شده است.

وی در عین حال بیان داشت: البته علاقه به حادثه و حادثه پردازی نزد برخی فیلمسازان دفاع مقدس انگیزه واقعی ورود آن ها به عرصه ساخت و تولید آثار دفاع مقدسی است که به خودی خود مشکلی محسوب نمی شود اما وقتی این علقه و توجه جایگاه محوری در شکل دهی قصه ها و کاراکترها میابد مضمون و محتوا را کمرنگ کرده و در حاشیه قرار می دهد؛ رخدادی که ردپای آن در «تا آمدن احمد» هم قابل مشاهده است.

این منتقد سینما تأکید کرد: مضامین تصویری فیلمنامه، دوری از جذابیت های بصری و صحنه پردازی های دقیق سینمایی و عدم نگارش قوی و محکم متن از عوامل دل نسپردن تماشاگر به قصه فیلم است؛ بر این نکات باید نام غیرجذاب فیلم را هم افزود که برای تماشای آن رغبتی را برنمی انگیزد به علاوه کم توجهی به فرم و ساختار سینمایی و فیلمنامه نویسی و جذب شدن و محتوامحوری اشکال دیگر ساخته صادق دقیقی و آثاری از این دست است.

آذین افزود: در مجموع کارگردانی متوسط، بازی های متوسط، فیلمنامه متوسط و روایت متوسط، از تا آمدن احمد یک اثر سینمایی گرچه بامحتوا اما متوسط ساخته است که برترین امتیاز آن را سوژه دفاع مقدسی و احترام به فرهنگ و باورهای جامعه تشکیل می دهد.

وی در خاتمه اضافه کرد: صادق صادق دقیقی به دانش و تخصص بیشتری در ساخت اثار سینمایی به خصوصی دفاع مقدسی نیاز دارد علاقه مندی و پیگیری او در تولید فیلم های دغدغه مند و متعهدانه زمینه ساز مناسبی است تا بتواند قوی و کامل با فیلم های جذاب و تأثیرگذار تر در سینمای ایران عرض اندام کند. تا آمدن سومین و فیلم بهتر و دقیق تر این سینماگر مستعد منتظر می مانیم.

گفتنی است؛ داستان فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» در سال ۱۳۶۵ اتفاق مي افتد و روايتگر يک خانواده شهيد در جزيره خارک است. در اين فيلم احمد از نيروهاي جمعيت حلال احمر است که شهيد مي شود اما خانواده او فکر مي کنند که هنوز زنده است و دنبال او مي گردند.

افسر اسدی، مهدی فیقه، پرهام دلدار، حسین قفلی، سینوهه دانشمند، جواد فولادی، بهرام ابراهیمی، حسین علیرضایی، نسترن حسن کانلی و ... از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

سایر عوامل تولید «تا آمدن احمد» عبارتند از: کارگردان: صادق صادق دقیقی/  تهیه کننده: پروانه مرزبان/ دستیار تهیه کننده: مهدی اکبری/ نویسندگان: پروانه مرزبان و عبدالجبار دلدار/ بازنویسی فیلمنامه: علی عمرانی و عبدالجبار دلدار/ مدیر فیلمبرداری: فریدون شیردل/ فیلمبردار: سید عباس قاسم نژاد/ صدا: مسیح سراج/ طراح گریم: مهری شیرازی/ طراح صحنه و لباس: علی نصیرنیا/ مدیر تولید: پرهام دلدار/ دستیار تولید: مهدی حیدری/ منشی صحنه: حسین خرزوقی/ عکاس: نیوشا دلدار/ جلوه های ویژه رایانه ای: مهدی صفا و حسین متوری/ موسیقی: محسن شریفیان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.