یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹

منیژه حکمت در گفتگو با سینماپرس:

«خماری» از منظر جدیدی به اعتیاد نگاه کرده است/ همه باید نگران ناهنجاری های اجتماعی باشند

منیژه حکمت در ویژه برنامه «یک فیلم، یک سلام»

سینماپرس: منیژه حکمت تهیه کننده و کارگردان سینما که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با فیلم «خماری» به کارگردانی داریوش غذبانی در بخش «نگاه نو» حضور دارد در رابطه با این اثر سینمایی گفت: علیرغم آنکه از موضوع فیلم برمی آید «خماری» فیلم تلخی نیست و ما از منظر جدیدی به اعتیاد در این فیلم نگاه کرده ایم.

این فیلمساز در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلمنامه «خماری» سرشار از امید و انرژی است و هدف ما این بوده که از قصه های متعارف و کلیشه های رایج برای بیان مشکلات اعتیاد در سطح جامعه دور شویم چرا که معتقدم این گونه دیدگاه ها دیگر در نزد مردم جایگاه خود را از دست داده و مخاطبان دنبال نگاه های نو در این رابطه هستند.

وی ادامه داد: «خماری» هرچند که یک معضل مهم اجتماعی را که بنا به استناد آمار نزدیک به ۷ میلیون نفر در کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند و سن مصرف مواد مخدر به ۱۱ سال رسیده است را روایت می کند اما ما تلاش کردیم داستان مان را در بستری شیرین برای مخاطبان بازگو کنیم که آن ها از تماشای فیلم آزرده خاطر نشوند و تا انتها بتوانند فیلم را نگاه کنند؛ آنچه من امیدوارم این است که ما بتوانیم این دیدگاه و احساس مان را به خوبی به مخاطبان فیلم انتقال دهیم.

حکمت خاطرنشان کرد: همه ما به عنوان یک شهروند باید نگران ناهنجاری های اجتماعی باشیم؛ ما باید نگران جوانان و نوجوانانی باشیم که آینده سازان سرزمین مان هستند و از این رو سینماگران که ابزار قدرتمندی مانند سینما را در اختیار دارند بایستی فیلم های متعددی در این زمینه بسازند.

وی اضافه کرد: این معضل بزرگ بایستی مرتبا مورد کارشناسی قرار گرفته و نهادهایی مانند آموزش و پرورش و همینطور جامعه شناسان و روانشناسان نیز باید مشکلات زیربنایی این معضل را برطرف کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شهر موش ها۲» سپس با بیان اینکه این فیلم سینمایی می تواند در زمان اکران مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشاند اظهار داشت: فیلمنامه خوب فرهاد توحیدی یکی از عوامل اصلی تولید این فیلم بود؛ این روزها در جامعه ما خانواده های زیادی با تلخی های اعتیاد آشنا هستند و فیلم هایی که صرفا این مساله را مورد نقد قرار می دهند نمی توانند نظرات مثبت آن ها را به سوی خود جلب کنند از این رو قطعا فیلم هشدار دهنده و شیرین ما می تواند آن ها را به سالن های سینما بکشاند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد: یکی از اهداف اصلی من این است که حداقل سالی یک بار از یک فیلمساز فیلم اولی حمایت کنم و خوشحالم که امسال این اتفاق با «خماری» که کارگردان کاربلدی دارد محقق شده است.

حکمت در پاسخ به این سوال که پیش بینی اش برای خماری در جشنواره فیلم فجر چیست گفت: من با نیت جایزه به این فیلم نگاه نکردم و معتقدم که اصولا فیلم های اول برای هر فیلمسازی یک تجربه هستند و ما هیچ گونه ادعایی در رابطه با «خماری» نداریم.

وی گفت: همانطور که پیش تر گفتم هدف اصلی مان تولید فیلمی ساده و سرراست برای مخاطبان بوده تا بتواند نظرات آن ها را به سوی فیلم جلب کند و قطعا جایزه ما را مخاطبان این فیلم با استقبال خوب شان از این اثر سینمایی خواهند داد.

این سینماگر در خاتمه گفتگو ضمن ابراز خوشحالی برای استقبال مردم از آثار حاضر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: استقبال گسترده مردم از جشنواره در سال جاری همه سینماگران را خشنود کرده و من خوشحالم که در سالن های سینمای سطح شهر صف های طویلی برای تماشای فیلم ها شکل می گیرد. 

گفتنی است؛ «خماری» اولین فیلم بلند سینمایی داریوش غذبانی است. وی بیش از این با ساخت فیلم کوتاه و مستند موفق به دریافت جوایز متعدد شده است.

«خماری» که پیش از این «از نفس افتاده» نام داشت، به تهیه‌کنندگی منیژه حکمت، در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

در خلاصه این فیلم سینمایی آمده است که «خماری» روایتگر زندگی  و چالش های یک دانشجوی موسیقی است که سخت مشغول تمرین برای امتحان بورسیه دانشجویی می باشد ودرست همزمان با روز امتحان، تقدیراتفاقاتی عجیب را برای او رقم میزند ...

مهرداد صدیقیان، نادر فلاح، کاظم سیاحی، لیلی فرهادپور، سوگل خلیق و امید روحانی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

لیست عوامل پروژه سینمایی «خماری» : تهیه کننده : منیژه حکمت، مشاور کارگردان  : مصطفی خرقه پوش، نویسنده فیلمنامه : فرهاد توحیدی، کارگردان  : داریوش غذبانی، مدیرفیلمبرداری : مرتضی پورصمدی، طراح گریم : سعید ملکان، موسیقی : بهرام دهقانیار، تدوین : امیرادیب پرور، مجری طرح : مهشید آهنگرانی، مدیر تولید : جعفر عروجی، طراح صحنه و لباس : سحر شهامت، صدابردار : فرشید کیوانمهر، دستیار اول کارگردان : سامرند معروفی، برنامه ریز : نوید کریم زاده، دستیار اول فیلمبردار : مهدی اصلانی، عکاس: مریم مجد، دستیار دوم کارگردان : محمد واحدی، دستیارتولید : رضا راحت، منشی صحنه : لادن رحمتی، دستیارصدا : حسین شریفی، گروه طراحی صحنه و لباس : علیرضا بشیری ، فائزه پرویز، گروه فیلمبرداری  : رسول تنهایی، میلاد اصلانی، محسن دبیریان، عرفان قبادی بیگوند، امیرعلی صبا  حسین کاظمی ، تکنسین دوربین : امیرعلی صبا، مجریان گریم : مسعود طرقبی ، حلیمه قشقایی، مدیرتدارکات : محمد شادکی، مدیرروابط عمومی  : افروز شادکی، پشتیبانی امور دفتری : کتایون کارگشا، امورمالی : سیمین بهادری زاده، تدارکات : محمد حسین رحیم زاده ، مصطفی پارسا، حمل و نقل : محمد حسین غفوری، محمود جعفری، محمد تقی مقدم، محمود قدرتی
سینه موبیل : مالک نجفی، پشتیبانی تجهیزات  : جمشید قدرتی،   محصول بامداد فیلم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.