پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳

نگاهی به آخرین ساخته نرگس آبیار

"نفس"؛ بلوغ"بهار" به مثابه بلوغ یک جامعه

نفس

سینما پرس: فیلم نفس نرگس آبیار را می توان فیلمی کودکانه دانست که در بستر حوادث انقلاب و دفاع مقدس به زیبایی و صمیمیت هرچه تمام تر بیان شده و مخاطب را با دغدغه ها و رویاهای کودکانه دختر بچه ای کنجکاو و جستجو گر همراه می کند

 فیلم سینمایی« نفس» به کارگردانی نرگس آبیار ساعاتی پیش در سالن  اصلی برج میلاد به نمایش درآمد که توانست تمام ظرفیت سالن را مملوء از تماشاگران و علاقه مندان کند.

داستان فیلم نرگس پیرامون دختر بچه ای به نام«بهار» است که در خانواده ای با اصالت یزدی در کرج زندگی می کنند. روایت فیلم با محوریت شخصیت بهار پیش می رود و نریشن دختر بچه با لحنی صمیمی در سراسر فیلم شنیده می شود. داستان که در زمان پیش از انقلاب آغاز می شود با فراز و نشیب های روزهای انقلاب جلو رفته و در بستر حوادث انقلاب زندگی خانواده بهار را با جزئیاتی که تماما از چشم و روایت بهار تصویر می شود جلو می برد.

شخصیت های فیلم بخاطر ارتباط خانوادگی نزدیک با شخصیت بهار دارای جذابیت و صمیمیت خاصی هستند، به خصوص اینکه بازی گروه بازیگران فیلم به دلپذیر بودن آن ها کمک کرده است. شخصیت «ننه آقا» با بازی خیره کننده «پانته آ پناهی ها» نامادری پدر خانواده است که با سخت گیری ها و حساسیت های به جا و گاه بی جایش عرصه را برای شیطنت ها و کنجکاوی بهار تنگ می کند.

فیلم که مشخصا داستانی مبتنی بر شخصیت دارد و شخصیت محور است از اتفاقات و نقاط عطف فیلمنامه به طور کلاسیک بی بهره است، اما در عوض با تصویر کردن جزئیات چشم گیر و تصاویری نوستالژیک از تاریخ معاصر و فرهنگ عمومی جامعه در دو دوره پیش و پس از انقلاب توانسته نبض بیننده را در دست گرفته و مخاطب را همراه با دغدغه های کودکانه شخصیت بهار تا انتهای فیلم پیش ببرد.

حضور دیگر شخصیت های داستان نظیر شخصیت پدر با بازی«مهران احمدی»  تنها برای تصویر کردن روابط خانوادگی و ایجاد ارتباط میان شخصیت های فیلم است تا خواسته قهرمان در میان تعاملاتش با دیگر شخصیت ها برجسته تر نماید.

داستان فیلم به همراه خانواده بهار از شهری به شهری دیگر سفر می کند و بیننده در طول فیلم در چند مقطع به شهر یزد و تهران سفر می کند و در دوران پیش از انقلاب و پس از انقلاب فضاهای شهری و حضور مردم در تظاهرات، بدرقه رزمندگان به جنگ و ... را در میزانسن و طراحی بسیار واقع گرایانه فیلم می بیند.

رویاها، فکر ها و خیالات بهار در طول فیلم به صورت انیمیشن گرافیکی و به شیوه منوکروم تک رنگ تصویر می شوند که بار فانتزی اثر را در ارتباط با شخصیت کودک و نیز تعامل بهتر مخاطب کودک و نوجوان فیلم بیشتر و بهتر می کند.

بهار که دختر کنجکاو، درس خوان و در عین حال شلخته ای است احساسات و عواطفی منحصر به خود دارد و با بیان آن ها در مونولوگ هایش به مخاطب و تلاش برای رسیدن به آرزو ها و همچنین دغدغه هایش بیشترین همذات پنداری را در مخاطب ایجاد می کند.

بهار که علاقه فراوان و بیش از اندازه ای به کتاب و کتاب خوانی دارد در هر موقعیتی که پیش می آید از دایی اش که طلبه ای جوان است و در قم تحصیل می کند کتاب می دزدد، چراکه دایی اش به او کتاب نمی دهد و بخاطر شلختگی که بهار به آن شهره است و حتی لقب« شلخته» هم بر پیشانی او نقش بسته او را مسئولیت پذیر نمی داند. اما همین مقاومت از سوی دایی و نیز سخت گیری های ننه آقا به کتاب خوانی بهار، موجب می شود تا او به کتاب هایی رو بیاورد که درک آن از سن او بیشتر است و حتی مطالعه آن برای او دشوار و سخت به حساب می آید؛ اما بهار با اصرار و مشقت خاصی سعی در تمام کردن کتاب هایی دارد که حتی برخی کلمات آن را هم نمی داند.

کتاب هایی که بهار در دوران پیش از پیروزی انقلاب دست می گیرد و با مشقت در فهم و درک آن را می خواند همچنین استعاره ای از زمانه طاغوت و ظلم به اقشار مختلف مردم است که در داستان های کتاب به شیوه های گوناگون بیان شده و بهار آن ها را با ترکیب کردن تخیلات و علاقه هایش در ذهن به صورت انیمیشن هایی زیبا تصویر می کند. رمان هایی که اکثرا تمایلات چپ دارند و فضای سنگین و فشارهای دوران طاغوت را تصویر می کند.

اما با پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها عادت کتاب خوانی از سر بهار نمی افتد بلکه به طوری استعاری او به خواندن کتاب های شهید مطهری با نام داستان و راستان روی می آورد که در داستان هایی مجزا شیوه برخورد پیامبر با افرادی مختلف در داستان دست مایه تخیلات بهار قرار می گیرد. همچنین استعاره ای از نام بهار و سن دختر بچه که در آستانه بلوغ و کامل شدن است به خوبی توانسته مفهوم  بلوغ یک جامعه و انقلاب فکری  جامعه را در فیلم منعکس کند.

در نهایت می توان فیلم نفس نرگس آبیار را فیلمی کودکانه دانست که در بستر حوادث انقلاب و دفاع مقدس به زیبایی و صمیمیت هرچه تمام تر بیان شده و مخاطب را با دغدغه ها و رویاهای کودکانه دختر بچه ای کنجکاو و جستجو گر همراه می کند تا همراه با فراز و نشیب های زندگی کودکانه او بلوغ کشوری ملتهب و عبورش از انقلابی فرهنگی و مذهبی نیز مرور شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.