چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶

از تهران تا پاريس؛ همه چيز محرمانه است

مشرق: سه نوع پژویی که قرار است در ایران تولید شوند، عمر ۸-۶ ساله دارند و تا دو سال دیگر عمر آنها به ۱۰ سال هم می‌رسد. آیا تولید چنین خودروهایی، نیاز بازار ایران برای تولید خودروهای نسل جدید را محقق می‌کند؟

گروه صنعتي ايران خودرو و شركت پژو در جريان سفر هيئت بلندپايه سياسي و اقتصادي جمهوري اسلامي ايران به فرانسه، قرارداد همكاري هاي مشترك خود را امضا كردند.   


http://cdn.mashreghnews.ir/files/fa/news/1394/11/13/1459365_486.jpg

آنطور که مسئولان ایران‌خودرو اعلام کرده‌اند، جزئیات این قرارداد شامل ايجاد شركت مشترك ايراني - فرانسوي، سرمايه گذاري مستقيم و نقدي پژو در ايران، انتقال فناوري و توليد محصولات به روز دنيا، ساخت مدل هاي ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ پژو در ایران و استفاده از بازار صادراتي محصولات پژو در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا برای ایران‌خودرو است.

 

در مورد این قرارداد، چند سوال مهم وجود دارد که مسئولان ایران خودرو باید به آن پاسخ دهند.

 

۱. سه خودرویی که قرار است در ایران تولید شوند، عمر ۸-۶ ساله دارند و تا دو سال دیگر عمر آنها به ۱۰ سال هم می‌رسد. آیا تولید چنین خودروهایی، نیاز بازار ایران برای تولید خودروهای نسل جدید را محقق می‌کند؟

 

۲. محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت گفته که مدل‌های خودرو پژو که در ایران تولید خواهد شد حداکثر باید ۳ سال از عرضه آنها گذشته باشد. این در حالی است که مدل هاي ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ پژو چون عمری بیش از ۶ سال دارند. پاسخ این تناقض چیست؟

 

از تهران تا پاريس؛ همه چيز محرمانه است

۳. قیمت مدل هاي ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ پژو هم‌اکنون در سطح منطقه بالای ۴۴ میلیون تومان است. 

 

آیا تقبل سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورویی (۸۰۰ میلیارد تومانی) از جانب ایران‌خودرو برای تولید خودروهایی که مختص قشر پولدار جامعه خواهند بود که سطح تقاضای ناچیزی هم دارند، آن هم در شرایط فعلی مشکلات نقدینگی این شرکت و بدهی عظیم آن به قطعه‌سازان توجیه دارد؟

 

۴.  پژو وعده داده که ۳۰ درصد محصولات جدید تولیدشده در ایران را صادر خواهد کرد. با توجه به سهم ناچیز پژو از بازار منطقه و جهان، چطور تحقق چنین وعده‌ای آن هم با خودروهایی که در زمان تولید ۱۰ سال از عرضه آنها گذشته، ممکن است؟

 

۵. مدیران ایران‌خودرو یکی از دستاوردهای قرارداد جدید را انتقال دانش و تکنولوژی از پژو بیان کرده‌اند، اما مشخص نیست تفاوت این قرارداد با قراردادهای قبلی در چیست که این قرارداد برخلاف نتایج ربع قرن همکاری قبلی، به انتقال تکنولوژی منجر خواهد شد؟

 

۶.نقش قطعه‌سازان داخلی در تولید قطعه‌های خودروهای جدید پژو چیست؟ هم‌اکنون قطعه‌سازان صدها میلیارد تومان از ایران خودرو طلبکارند، با این وضعیت چطور می‌توان انتظار داشت آنها توان توسعه کارهای خود برای تامین قطعات خودروهای جدید را داشته باشند؟

 

۷.سوال آخر:‌ حتی اگر به تمامی سوالات فوق، پاسخ‌های قانع‌کننده داده شود، این سوال مهم باقی می‌ماند که چرا پژو؟ آن هم با سابقه منفی خیانت و بدعهدی این شرکت در جریان تحریم‌های اخير.

 

در حالی که مسئولان دولتی بارها از اشتیاق خودروسازان کشورهای دیگر خصوصا ژاپن و آلمان برای حضور در ایران سخن گفته‌اند، چرا باید دوباره صنعت خودروسازی کشور را بازار خودروهای فرانسوی کرد که کیفیت به مراتب پایین‌تری از ژاپنی‌ها و آلمانی‌ها دارند؟

 

با توجه به سوالات فوق، ضروری است مسئولان ایران‌خودرو جزئیات قرارداد با پژو را منتشر کنند تا ابهامات درباره قرارداد با پژو رفع شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.