سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵

ایوبی؛ خوشبینی یا امیدسازی های زیرکانه؟

ادّعاها و اظهارات رئیس سازمان سینمایی در گفتگوی ویژه خبری + توضیح و تحلیل سینماپرس

نشست خبری حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی

سینماپرس: شب گذشته حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در حالی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حضور پیدا کرد و به رویه سه سال گذشته خود به تعریف و تمجید از فضای سینمای کشور پرداخت که حداقل شواهد برگرفته از جشنواره فیلم فجر امسال به ویژه روز نخست آن حکایت دیگری را روایت می کند!

به گزارش سینماپرس، حجت الله ایوبی در ابتدای سخنانش با اشاره به استقبال سینماگران از جشنواره فیلم فجر امسال گفت: جشنواره فیلم فجر مسابقه سینمای ایران است که امسال ۱۹۵ فیلم به بخش های مختلف ارسال شد و از این تعداد فیلم تنها عده محدودی می توانند بر اساس آیین نامه در جشنواره به نمایش درآیند.

نکته قابل توجه در سخنان متولی سینمای کشور این است که مانند سالهای گذشته وی و مقام بالادستی اش یعنی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچگاه اسامی این همه متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر را از طریق حداقل فضای مجازی و سایت جشنواره منتشر نمی کنند تا این ابهام یکجا و برای همیشه از ذهن افکار عمومی پاک شود که واقعا حدود ۲۰۰ سینماگری که با آثار خود آماده شرکت در جشنواره فیلم فجرند چه کسانی هستند و این همه اظهار نظر منتشر شده در برخی رسانه ها که معتقدند حضورشان در این رویداد اهمیتی ندارد و به اکران و فروش فیلم، بیشتر از سیمرغ های فیلم فجر می اندیشند آیا از اساس کذب است و یا شاید مسئولان محترم در اعلام آمار و ارقام اغراق می نمایند؟!

وی ادامه داد: امروز بعد از سی و چهار دوره، جشنواره فیلم فجر به شکل و قوام خوبی رسیده است و اینکه توقع داشته باشیم هر سال مقررات جشنواره متفاوت باشد درست نیست و ما امسال سعی کردیم که در حد مقدورات مقررات را کاملا رعایت کنیم.

در تأکیدات جناب ایوبی بر مقررات جشنواره همین بس که نخستین سیمرغ «غیر قانونی» جشنواره روز یکشنبه در میان انبوهی از اعتراضات رسانه ای و صنفی در بخش تبلیغات و اطلاع رسانی بر خلاف آیین نامه رسمی جشنواره به پرواز درآمد و بر برگی از لجبازی های بی منطق برخی مدیران جشنواره فیلم فجر امسال افزود و کسی از مسئولان نظارتی هم اعتراضی نکرد!

وی در عین حال در نقض سخنان قبلی خویش ادامه داد: اینکه در ۳۴ سال گذشته انتظار داشته باشیم مقررات جشنواره تغییر نکند انتظار بی جایی است!! زیرا همانطور که می دانید امروز در طول سال ها سینما تغییر کرده و ما شاهد حضور فناوری دیجیتال در سینما هستیم که تحولاتی با خود به همراه داشته است به همین دلیل جشنواره نیز باید خودش را با تغییرات همراه کند.

البته ایکاش معاون سینمایی وزیر ارشاد کمی با دقت بیشتری به تغییرات جشنواره فیلم فجر دوره سی و چهارم اشاره می کرد تا مراجعین و خبرنگاران رسانه های گروهی غیر از برنامه ریزی ضعیف، تغییر در نوع بونیفرم و پوشش عوامل ستاد جشنواره و یا شاید تنوع در ارائه غذاهای سرد به مهمانان برج میلاد و ...بهتر با این تغییرات مهم و پراهمیت سینمایی آشنا می شدند!!

رئیس سازمان سینمایی همچنین گفت: ما برای انتخاب اعضای هیات انتخاب محدودیت داریم به طور مثال، باید کسی را انتخاب کنیم که در جشنواره فیلم نداشته باشد.

وی ادامه داد: امسال از اندک سال‌هایی است که هیات انتخاب کاملا از اهالی سینما انتخاب شده است. البته ما باید همه نتایج را بپذیریم هرچند اعتراض‌ها نیز وجود دارد و طبیعی است اما این اعتراض ها در همه جای دنیا حتی مراسم اسکار نیز وجود دارد.

این اظهار نظر در حالی بیان می شود که ماهیت هیأت انتخاب آثار در گرو حضور کسانی است که کاملاً با سیاست برگزار کنندگان جشنواره آشنایی کامل داشته باشند و حضور افرادی از سازمان سینمایی یا سایر نهادهای فرهنگی در کنار برخی هنرمندان اغلب به این خاطر است که آثار انتخاب شده مطابق با سیاستها و مقررات جشنواره گزینش شوند و تنها ساختار و خوش ساخت بودن آثار ملاک عمل نباشد؛ مانند بسیاری از جشنواره های بین المللی دنیا.

حال اینکه جناب ایوبی به عدم حضور برخی مدیران که به زعم ایشان احتمالاً از اهالی سینما به حساب نمی آیند افتخار می کند این احتمال را ایجاد می کند که هیات انتخاب در مسیر ماموریت خود گهگاه دچار اشتباهاتی شود. البته شاید هم منظور رئیس سازمان سینمایی در این گفتگو هیأت داوران باشد که چندان به محتوای آثار ارتباطی نداشته و می بایست در چارچوب تخصص خود پیرامون یک فیلم سینمایی که به جشنواره راه یافته است رأی دهند.

ایوبی تاکید کرد: اگر اعتراضی وجود نداشته باشد و سینماگران بی تفاوت باشند یعنی ما جشنواره بی خاصیتی را برگزار می کنیم درحالیکه اینگونه نیست.

به احتمال قوی ایوبی در ادامه این سخن بسیار مخاطب پسند، خود یادداشت اخیر سینماپرس را فراموش کرده اند که چگونه برخی فیلمسازان و منتقدین سیاستهای ایشان و مدیران دستگاههای سینمایی دولت تدبیر و امید توسط برخی مدیران مورد عتاب و تذکر و حتی تهدید به عدم حمایت واقع شده و به ناچار در عمل، دهان بر هر گونه کاستی ها و ضعف های دولت اعتدال بسته اند!؟ رئیس سازمان سینمایی که اینگونه اعتراض را حق قانونی سینماگران می داند شاید از تعداد فیلمسازان ارباب رجوعی که طی ۳۰ ماه همچنان پشت در دفتر ایشان در انتظار یک لحظه دیدار و همکلامی با این مدیر متعهد و مردم دار هستند بی خبرند و از نحوه برخورد خود با برخی رسانه های منتقد به عنوان نمایندگان اذهان عمومی جامعه به خصوص اهالی سینما غافل شده اند؟

رئیس سازمان سینمایی گفت: سعی کردیم قوانین را رعایت کنیم و امسال را سال نظم می دانیم اما طبیعی است که به هرحال از میان فیلم های رسیده تعدادی فیلم بیرون ماندند .

ایوبی درباره نمایش انیمیشن ها در جشنواره فیلم فجر نیز گفت: در بحث انیمیشن در آغاز راه هستیم اما آینده را روشن می بینیم زیرا جوانان خوبی در این بخش فعالیت می کنند و ما به سال های آینده برای ساخت انیمیشن و تولید آن امیدوار هستیم و در آینده سینمای انیمیشن توسعه خوبی پیدا خواهد کرد.

این در حالیست که وی با طفره رفتن از پاسخ به انتقادها درباره انیمیشن‌های جشنواره گفت: ما به سال های آینده برای ساخت انیمیشن و تولید آن امیدوار هستیم و در آینده سینمای انیمیشن توسعه خوبی پیدا خواهد کرد. گفتنی است با همه این توجیهات امسال دو انیمیشن خوش ساخت از نمایش در منظر نمایندگان رسانه های گروهی و مخاطبان سینما جای مانده و اعتراض فعالان انیمیشن گواه این ادعاست

وی با تاکید بر اینکه جشنواره امسال ترکیبی از سه نسل سینماگران است، گفت: دست سینمای ایران امسال در گونه و ژانرهای مختلف پر است و سال آینده  سال پرفروشی را در سینما شاهد خواهیم بود.

رئیس سازمان سینمایی درباره بلیط فروش نیز گفت: مردم استقبال خوبی از پیش فروش بلیط ها در سینما کردند و علاوه بر استقبال از پیش فروش شاهد هستیم که در جلوی سالن های سینما نیز استقبال خوبی از فیلم ها شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۷ میلیارد نفر در جهان(معادل جمعیت کل دنیا) به سینما رفتند و در کشور ما نیز مانند دنیا استقبال خوبی از سینما شده و باید آنرا به عنوان دستاورد در سینما قبول کنیم.

سینماپرس امیدوار است که سایر آمار رئیس سازمان سینمایی نیز به همین دقت بوده باشد و بر اساس آن در مدت باقیمانده استقرار خود در منصب مهم تولیت سینمای ایران عمل نماید؛ شاید که کمی از اعتراضات و گله مندی های اهالی سینما از وی و همکارانش کاسته شود.

نظرات

  • پارسایی ۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۲۲:۵۸
    0 0
    جشنواره امسال خیلی خیلی زنانه وبازیگرانه است این موضوع پیام دار هست اما ...بازهم سینمای ایران زیر قیچی که چسبی مناسب برای آن اختراع شود
  • yashar ۱۳۹۴/۱۱/۱۴ - ۰۷:۵۰
    0 0
    چیزی که در عمل داریم می بینیم هیچ ربطی به این تعریف و تمجیدهایی که ایشان از خودش می کند ندارد . آقای ایوبی ! مردم باهوش تر از این حرفها هستند . تا جایی که ما می دانیم راست و چپ از دست مدیران سینمایی گله دارند . حتی طومار به دستان هم به وضع فجیعی از پهن کردن طومارشان ابراز پشیمانی میکنند . فکر کنم درد بی درمان خودشیفتگی و منم منم کردن علاوه بر بازیگران دامن مدیران را هم گرفته است . ضمنا آن بخش 7 میلیارد نفر بدجور من را قانع کرد و متوجه شدم سال گذشته در ایران هم 80 میلیون نفر به سینما رفته اند !

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.