یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱

۳۰ بهمن؛ اختتامیه جایزه سینمایی «ققنوس»

رجبی: مدیران فیلم فجر فضای جشنواره را هیجانی می‌دانند نه محل تضارب آرا/ با کف و سوت اتفاقی نمی‌افتد

روح‌الله رجبی

سینماپرس: روح الله رجبی دبیر جایزه ققنوس صبح امروز در یک نشست خبری جشنواره فجر را یکی از اصلی‌ترین جریان روشنفکری معرفی کرد و گفت: دوستان در جشنواره فیلم فجر استدلالشان این است که فضای جشنواره هیجانی است حال اینکه می تواند فضایی برای تضارب آرا باشد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری پنجمین جایزه سینمایی ققنوس، صبح امروز در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

در این نشست خبری روح‌الله رجبی، دبیر جایزه سینمایی ققنوس با بیان آنکه «امسال تلاش می‌کنیم پنجمین جایزه سینمایی ققنوس را برگزار کنیم که ابعاد مختلفی خواهد داشت» از اهداف و سیاست‌های این جشنواره گفت و تاکید کرد: «یکی از معضلات در فضای سینمایی کشورمان عدم توجه به تفکر و جریان انقلاب اسلامی در سینماست و همیشه باعث شده است نتوانیم یک جبهه‌ای در این فضا ایجاد کنیم، یک خط ایجاد کنیم که این دوستان در کنار هم با همدلی با هم تفکری واحد به زبان سینما بیان کنند. یکی از تلاش‌های ما به خط کردن  و اجیاد چنین جبهه‌ای است.»

وی افزود: «نکته دوم معضل دیگری در سینمای ایران است که عدم توجه به مبانی نظری و راهبردی سینماست. فیلم‌هایی تولید می‌شوند که هیچ اندیشه‌ای پشتشان نیست. جریان روشنفکری تقریباً مدام فیلم می‌سازد و تعدادی تکنسین هستند که در کنار هم یک تبادر تکنیکی را مدنظر قرار می‌دهند و در نهایت سینمایی را برای ما ایجاد می‌کند که اساساً سینمای یاس و خرافه و خیانت است. چیزی جز یک فضای سیاه و بدبو و بدرنگ از جامعه بد انقلاب اسلامی است. علت اصلی این است که این سینما به بالا شهرنشین‌هاست. برآمده از مساله سرمایه‌داری است. برآمده از مساله سبک غرب‌گرایی در ایران است.»

وی درباره جریان روشنفکری در سینما تصریح کرد: «طبیعتاً چون تعداد این افراد محدود است، چون جریان محدود است و چون در اقلیت هستند، فضای برای این اقلیت سیاه به نظر می‌رسد. به خصوص پس از فتنه ۸۸ که آثار و تبعاتش همچنان وجود دارد، خوب آن دوستان و کسانی که در حال فیلم ساختن هستند، در همین عوالم سیر می‌کنند. علت عدم توجه به مسائل، ابعاد و موضوع انقلاب اسلامی و ندیدن مولفه‌هایی که جامعه براساس آن بنیان گرفته است یک سمت ماجراست و یک سر ماجرا اینان اساساً در حوزه فرم نمی‌توانند تحرکی بیشتر از استادان غربی خود داشته باشند.»

رجبی درباره توانایی جریان انقلابی سینما در حوزه فرم و موضوع و محتوا و سوژه، گفت: «آیا توانستیم به تدوین انقلاب اسلامی برسیم؟ آیا توانستیم به فیلمبرداری انقلاب اسلامی برسیم؟ اینها واقعاً بحث است. نباید فکر کنیم که اینها چه ربطی به دارد انقلاب اسلامی به تدوین. ربط دارد. شما شیوه‌هایی که می‌خواهید داستان را بیان کنید، این داستان باید برآمده از داستانگویی و قصه‌گویی باشد. این داستان در قرآن بنیاد دارد. حال چه شیوه‌هایی از داستانگویی در قرآن بنیاد دارد یا چه شیوه‌های در سنت فرهنگی ما وجود دارد، بحث‌هایی است که اساساً مورد طرح واقع نشده است. آیا ما تصویربرداری در تاریخ طویلمان نداشتیم؟ آیا تصویرسازی وجود نداشته است؟ یعنی یک فضای تاریخی عظیم هیچ وقت مورد بررسی و استکشاف قرار نگرفته است که آیا نوع نگاه و دید به مساله‌ها مبتنی بر دین هست. اینها اموری است که ما بر آن اهتمام داریم.»

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ابتدای سال که گفته‌اند اصحاب اندیشه و کسانی که اهل فکر و صاحب نظر هستند در کنار اصحاب هنر که اهل تکنیک هستند در کنار هم قرار گیرند و این در کنار هم قرار گرفتن به ساخت آثار فاخر منجر شود، اذهان داشت: «ما تلاش می‌کنیم که جایزه سینمای یققنوس نسبتی میان علوم انسانی و سینما پدید آورد. نگاهمان این است که اگر قرار است سینما متحول شود، اولین راه تحول سینما مبانی نظری علوم انسانی و قرآن‌محور کردن آن است. به همین دلیل تمام تلاشمان بوده استا تا چهار سال فعالیت‌هایی داشتیم که در همه ایام و ایام خاص همانند ایام سینمایی فجر، این را به نمایش بگذاریم. از لحاظ عملیاتی ما دو بخش داریم. چند سالی است که در استضعاف بودیم و نتوانستیم تحرک وسیعی داشته باشیم. سازمان‌ها و نهادها توجه جدی نداشتند؛ با وجود اینکه مقام معظم رهبری چندین بار اصرار کردند این حرکت باید پیش رود. در این حد که حتی شنیده بودیم رهبری پیگیر این موضوع بودند. بارها مورد تایید بوده و مورد سوال بوده که این برنامه کجاست و جایش خالی است. با این حال می‌بینید که مسئولان کشوری توجهی ندارند.»

دبیر جایزه ققنوس با اشاره به عدم همراهی جشنواره فجر در پیشبرد مباحث نظری و نقدی و بررسی سینمای ایران در جریان سینما انقلاب گفت: «ما فضایی را فراهم می‌کنیم که محیطی برای تضارب آرا، مباحثات، مناظرات در باب سینمای ایران باشد. می‌تواند بخش جنبی از جشنواره عظیم باشد. دوستان خیلی توجهی به این مساله ندارند و استدلالشان این است که فضا هیجانی است و بگذارید هیجانی بماند. فضای هیجانی کنترل ناپذیر است و عقلانیت در آن مطرح نیست.»

وی با اشاره به سالن رسانه‌ها و منتقدان تاکید کرد: «پیشنهاد دادیم سالنی به نام اندیشمندان داشته باشیم و اندیشمندان سینما و علوم انسانی در مورد مباحث صحبت کنند و دوستان هنوز نپذیرفتند و استدلالشان این است که جشنواره فجر فضایی هیجانی است. باید کف و سوت بزنیم. فکر می‌کند با این کف و سوت اتفاق خاصی نمی‌افتد. در حالی که همین کف و سوت‌های در برج میلاد انجام می‌شود یا در محافل دیگر دوستان، ارزشگذاری می‌شود. هر ارزشگذاری که در این ایام انجام می‌شود، هر فیلمی که بالا و پایین می‌رود،‌در همین ایام هویتش مشخص می‌شود.»

رجبی درباره با بیان اینکه برنامه‌ها از نوزده بهمن تا ۲۷ بهمن در تالار سوره حوزه هنری با اکران‌های فیلم‌های جشنواره فجر آغاز می‌شود، از برنامه‌ریزی اکران روزانه دو تا سه فیلم با حضور اندیشمندان و متفکران سخن گفت و افزود: «این یک بخش از حرکت بود که از اساتید مختلف علوم اسلامی دعوت می‌شود که هر سال به ما کمک می‌کنند و حضور دارند. هنرمندان شاخص این فضا و دوستانی که از فضاهای دیگر می‌توانند به مجموعه اضافه شوند حضور دارند. یک نکته جنبی دارد که بعد از اتمام هم‌اندیشی و جایزه سینمایی ققنوس، یک حرکت در فضای دانشگاهی شکل خواهد گرفت که این حرکت با اکران فیلم‌های جشنواره فجر برنده جایزه سینمایی ققنوس در دانشگاه‌های مختلف همراه خواهد بود. محافل سینما انقلاب که به شکل متکثر در دانشگاه های تهران و چهار استان فارس، قم و خراسان و کرمانشاه برگزار خواهد شد.»

وی تاریخ اختتامیه جایزه ققنوس را ۳۰ بهمن در تالار اندیشه اعلام کرد و درباره شکل برگزاری گفت: «جایزه سینمای ققنوس بعد از هشت شب برنامه ما شکل می‌گیرد و مجموعه آرای نخبگانی که طراحی می‌شود به دست هیات داوران می‌رسد. هیات داوران براساس تحلیل‌های که خود دارد یک جایزه می‌دهد و آرای مردمی - نخگبانی یک جایزه. در کنار این جوایز، جایزه مجمع نویسندگان را خواهیم داشت که بخشی از همین جایزه است. این محافل براساس رشته‌های مختلف با رویکردهای مختلف به مسائل مختلف سینمای انقلاب اسلامی می‌پردازد.»

رجبی با اشاره به موضوع ویژه امسال با عنوان بازخوانی عدالت و سرمایه‌داری در سینمای ایران توضیح داد: «احتمالاً‌ به صورت جدی تقدیرهایی در آن هشت شب از بزرگان سینما و ادبیات و هنر انقلاب اسلامی خواهیم داشت که به مساله عدالت پرداخته‌اند. عدالت موضوع ویژه‌ای است که سینما انقلاب بدان متمرکز شده است. به نظر کشور به سمت و سویی حرکت می‌کند که این فضا یادآور دوران قدیمی و تکراری و تلخ دوران سرمایه‌داری پس از انقلاب است. مجدداٌ می‌بینیم که فرهنگ سرمایه‌داری رشد می‌کند. مجدداٌ می‌بینیم که جریان‌های سرمایه‌داری به صور مختلف ادب و هنر و سینما خودشان را نمایش می‌دهند. سبک زندگی سرمایه‌داری مطرح می‌شود و به ارزش‌های اصلی جامعه تبدیل شده است.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا جایزه در همان ایام جشنواره فجر برگزار می‌شود، گفت: «این مرض جشنواره فجر است که حتماً فیلم قبل از نمایش برای مردم به آن جایزه دهیم. این مرض را جشنواره فجر به جان سینما انداخته است. مگر اسکار این گونه است. جشنواره پسینی است نه پیشینی.»

رجبی با خواندن جشنواره فجر به عنوان بزرگترین فضای گفتمانی سینما، برگزاری جایزه در ایام را یک اجبار دانست. وی جشنواره فجر را یکی از اصلی‌ترین جریان روشنفکری معرفی کرد و افزود: «اگر بخواهیم حرفی بزنیم بهترین زمان شنیده شدن این ایام است و با همان قاعده غلط از پیش داوری کردن فیلم‌هاست. ما تلاش می‌کنیم این فضا برعکس شود؛ ولی چاره‌ای نداریم. وقتی مرضی وجود دارد باید از ابتدا مرض را درمان کنیم.»

وی با اشاره عدم همراهی فجر با جریان حزب‌اللهی و عدم توانایی حرکت در برگزاری مراسمی چون جشن خانه سینما تصریح کرد: «جشنواره فجر تمام تلاشش این است که سینمای بالاشهر یا‌س‌آلود را تبدیل به مساله مردم کند. همه خبرهای معطوف به جشنواره فیلم فجر است و دیگر جشنواره‌ها، موسیقی و تئاتر و ... کسی بدان توجهی نمی‌کند.»

مسعود استاد حسین، دبیر اجرایی برنامه سینما انقلاب در این نشست گفت: «عزم ما بر این است که بتوانیم جشن باشکوهی برگزار کنیم که در خور انقلاب اسلامی باشد و هنرمندان و اساتیدی که به جمع می‌پیوندند مشتاق‌تر آن را پیگیری کنند و ققنوس را به یک برند تبدیل کنیم. این جایزه دارای یک هیات داوران متشکل از منتقدان، متفکران وسینمایی‌های انقلابی ما هستند. به زودی اسامی منتشر خواهد شد. فرایند داوری ما مبتنی بر آرای مردمی و نخبگانی است که در نهایت توسط هیات داوران اعلام می‌شود. دفترچه شاخص‌های سینما انقلاب که معیارهای انتخاب مردم و نخبگان است در سایت سینما انقلاب منتشر شده است. جایزه امسال جذابیت‌های خودش را خواهد داشت. مدعوین این مراسم اهالی هنر و رسانه و منتقدان انقلابی خواهند بود. در این برنامه تقدیرهایی از برخی پیشکسوتانی خواهیم داشت که زحمات زیادی کشیدند و اکران فیلم برتر بعد از اتمام مراسم خواهیم داشت.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.