دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰

اهالی سینما از مهمترین رویداد سینمایی می‌گویند؛

جشنواره فیلم فجر؛ از توجه به محتوای آثار سینمایی تا پرهیز از تجمل‌گرایی و تشریفات کاذب

فهیم-مسافر-ترکمانی-توکلی-رویین تن-جلیلی-الماسی-مقدس-رافعی-قاسمی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور همزمان با آغاز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر خواستار توجه به محتوا در تولید آثار، پرهیز از تجمل گرایی و متبلور ساختن مظاهر سینمای غرب در جمهوری اسلامی ایران و دوری از حواشی مرسوم در برخی جشنواره ها شده و توجه به این نکات مهم را تنها راه رونق و ارتقای مهمترین رویداد سینمایی کشور دانستند.

جشنواره فیلم فجراگر چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در راستای متجلی ساختن اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی پایه گذاری شد؛ اما پس از ۴ دهه از برگزاری اش، متأسفانه این روزها کمتر نام و نشانی از واژه انقلاب اسلامی در این رویداد را شاهد هستیم و به دلیل ناآگاهی برخی از مدیران سینمایی این اتفاق سینمایی کشور چنان به الگوبرداری از جشنواره های غربی روی آورده است که دیگر ارتباط چندانی با سینمای بومی ما ندارد و نمی توانیم آن را بخشی از سینمای انقلابی خود بدانیم.

به زعم بسیاری از سینماگران و کارشناسان انقلابی و دغدغه مند، جشنواره فیلم فجر طی این سال ها از عنوان «فجر» که منبعث از انقلاب اسلامی است دور شده و با اهداف متعالی حاکمیت در عرصه فرهنگی منافات دارد؛ تجمل گرایی، جنجال های کاذب رسانه ای و هیاهوهای بسیار پیرامون برخی موارد اجرایی که یا اجتناب ناپذیرند و یا احتمال بروز آنها در یک جشنواره هنری دور از ذهن نیست کمترین عایدی مثبتی برای سینمای ما در پی نداشته و همین باعث شده تا این جشنواره شبیه به یک «شو» و «جشن» گردد تا محلی برای ارزیابی دقیق محتوای آثار سینمایی.

سینماپرس در همین راستا گفتگویی با ۱۰ تن از سینماگران کشورمان از جمله: محمدتقی فهیم، حسین مسافرآستانه، نادره ترکمانی، هوشنگ توکلی، علی رویین تن، ابوالفضل جلیلی، جهانگیر الماسی، نادر مقدس، عباس رافعی و حسین قاسمی جامی انجام داده که ماحصل آن در ذیل مطلب برای اطلاع بیشتر مخاطبان ذکر شده است:

محمدتقی فهیم منتقد باسابقه سینمای ایران در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: برگزاری جشنواره مانند تولید یک فیلم در سینماست. همانطور که در فیلم، فرم و محتوا در کنار هم به سطح کیفی فیلم کمک کرده و جدایی آن ها باعث بی هویتی آن اثر سینمایی می شود، جشنواره هم در کنار مسائل ساختاری و اجرایی به محتوا نیازمند است.   متأسفانه طی سال های اخیر توجه به فرم برگزاری بر محتوای آثار عرضه شده پیشی گرفته و این برای جشنواره فیلم فجر که عنوان انقلاب اسلامی را یدک می کشد قابل قبول نیست.   این امر مهم سینمای ایران را به سوی تک ژانری شدن و سیاهی پیش برده و امروزه وضعیتی در کشور ما به وجود آمده که اغلب مخاطبان و فعالان سینما جشنواره فیلم فجر را تنها رویدادی قومی و قبیله ای قلمداد کرده و آن را رویدادی فرهنگی متعلق به نظام، انقلاب و آحاد مردم نمی دانند. سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴

حسین مسافرآستانه مشاور رئیس سازمان سینمایی در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: هرچند که اجرا و محتوا در هر رویدادی لازم و ملزوم یکدیگرند اما نباید توجه به ساختار و اجرائیات در جشنواره ای مانند فیلم فجر منجر به نادیده گرفته شدن محتوای آثار شود. شکل ساختاری و روند اجرایی جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور بایستی به صورت شکوهمند باشداما مهمتر از آن توجه به استراتژی برگزاری جشنواره است که بایستی توجه ویژه تری نسبت به آن صورت پذیرد. چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴

نادره ترکمانی کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر طی سال های اخیر بیشتر تبدیل به یک «شوی» تبلیغاتی شده است و ما نه فیلم خوبی در آن می بینیم نه تأثیر مثبتی از برگزاری این جشنواره در سینمای کشور حاصل شده و نه حتی سیاست های سینمایی کشور در آن نمود عینی پیدا می کند. شکل برگزاری جشنواره فیلم فجر به دلیل دوری از توجه به محتوای آثار و تنها ظاهرگرایی آن تبدیل به یک جشن مدگرایی شده که تنها با جوسازی و در بوق و کرنا کردن و برپایی برنامه هایی که کمترین سنخیتی با روحیه ملی و انقلابی و فرهنگ اصیل و ارزشمند ایرانی ندارند برگزار می شود و تنها در طول چند روز برگزاری اش یک هیجان کاذب را به سینمای ایران القاء می کند که در نهایت عایدی مثبتی برای سینمای ما به وجود نمی آید. جمعه ۲ بهمن ۱۳۹۴

هوشنگ توکلی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون نیز در این رابطه اظهار داشت: متأسفانه طی سال های اخیر نگاه فرمالیستی بر فضای فرهنگی هنری کشور به ویژه در برخی اتفاقات همچون جشنواره فیلم فجر حاکم شده که مناسب نیست و می تواند باعث انحطاط و تزلزل این مهمترین رویداد سینمایی کشور گردد. متأسفانه توجه برخی از مدیران سینمایی به این سمت و سو رفته که از اصل قضیه دور و به حواشی توجه کنند؛ این امری غلط است که هویت ایرانی اسلامی جشنواره فیلم فجر را از بین می برد و بالعکس فضای غربی و غیر بومی را بر سینمای کشور حاکم می کند. شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴

علی رویین تن کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: متأسفانه ما سال به سال از هر دو واژه «فیلم» و «فجر» در جشنواره فاصله می گیریم به همان علت باید این نکته را عنوان کنم که جشنواره فیلم فجر نه «فیلم» است و نه «فجر»! متأسفانه دیگر اثری از آرمان های بزرگ در تولیدات سینمایمان دیده نمی شود و دیگر در فیلم ها از اصالت و شرافت حرف نمی زنیم و فیلم ها را برای خوشایند مدیران می سازیم. به همین علت در این سال ها برخی فیلمسازان کوتاه قد وارد سینمای کشور شده اند و تمامی فیلمسازان نامدار از جناح های مختلف «راست» و «چپ» خانه نشین شده اند. دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴

ابوالفضل جلیلی فیلمساز شناخته شده کشورمان معتقد است برای پررنگ شدن محتوای جشنواره فیلم فجر، ساختار آن باید تغییر کند بگونه ای ما باید این جشنواره را به صورت آکادمی برگزار کنیم تا مجموعه ای از فرهیختگان منتخب مردم در عرصه فرهنگ و هنر بتوانند بهترین آثار سال سینمایی را انتخاب کنند. متأسفانه برخی مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور با تکیه بر ساختارگرایی، محتوا و مضمون گرایی را فراموش کرده و غافل از این هستند که در چه مقطع تاریخی حساسی زندگی می کنند. پس از پیروزی انقلاب برخی از فیلمسازان با اندیشه های انقلابی مبادرت به ساخت فیلم هایی کردند که بر اساس ایدئولوژی های انقلاب اسلامی شکل گرفته بود؛  از همین رو جشنواره فیلم فجر در سال های آغازین برگزاری اش توجه ویژه ای به محتوا داشت اما بعد از دوره کوتاهی از این مسأله روی برگردانده و به سمت الگوبرداری از جشنواره های جهانی رفتند. سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: برخی می خواهند سینما را در سطح نگه دارند؛ در حالیکه سینما با ظاهرسازی به آنچه که لیاقتش را دارد دست پیدا نخواهد کرد و جایگاه حقیقی خود را از دست خواهد داد. سینمای ایران امروزه به محتوای غنی نیاز دارد و این مسأله ای است که ما از آن به صورت جدی وامانده ایم؛ آثاری که این روزها در سینمای ایران تولید می شوند از منظر محتوا ارتباطی به زندگی مردم ندارند و به نوعی زندگی غربی ها را ترویج می کنند و به همین سادگی ما در حال از دست دادن فرهنگ غنی و اصیل خود هستیم. مدیران سینمایی کشور برای خوشایند غربی ها می خواهند سینما را در سطح نگه دارند تا ما دیگر مانند سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تولید فیلم هایی با محتوا و در راستای اهداف و آرمان های جمهوری اسلامی ایران نباشیم و تنها به الگوبرداری های غلط از سینمای غرب وابسته شده ایم و آن را در جشنواره انقلابی مان اجرایی می کنیم. چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴

نادر مقدس کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر معتقد است توجه به برنامه های اجرایی نباید مانع از ارائه تولیدات خوب و بامحتوا برای مخاطبان در این رویداد مهم سینمایی کشور شود. در حال حاضر در سینمای کشور ما همه چیز بر اساس ظواهر شکل می گیرد. در حالیکه در زمان آغاز به کار ما در سینما، اصلاً چنین هیاهوهایی وجود نداشت و تمامی فیلمسازان به اینکه تنها یک اثر خوب و با محتوا تولید کنند فکر می کردند. در حال حاضر بدون توجه به اصل ساختار و یا مضمون یک اثر، برای ساده ترین چیزها از جمله یک «پوستر»، «آنونس» و... رونمایی و جشن می گیرند و برای هر فیلمی فرش قرمز پهن می کنند که البته من خیلی متوجه اینگونه فضاهای تبلیغاتی نمی شوم. این در حالیست که ما این روزها به تولیدات خوب و ارزشمند نیازمندیم و نباید اصل سینما را به فراموشی بسپاریم. جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴

عباس رافعی نیز در این زمینه گفت: سینمای ایران در سال های ابتدایی پس از انقلاب اسلامی با توجه ویژه به مضمون به دنیا ثابت کرد که حرف های جدیدی برای گفتن دارد. در آن سال ها فیلم های خوب محتوا محوری در سینمای کشور تولید شد که اگرچه به فرم و ساختار توجه نداشتند ولی مرعوب تکنیک در سینما نبودند و باعث شدند تا بخش اعظمی از مردمی که از سینما فاصله گرفته بودند مجدداً به سالن های سینما بازگردند. متأسفانه این روزها هم در آثار و هم اجرای جشنواره های سینمایی به ساختارزدگی دچار شده ایم به عنوان مثال در برخی سریال های تلویزیونی باب شده که فیلمسازان دوربین را از لای اشیاء و بالای سقف لوکیشن و... رد کرده و از نماهای عجیب،  بازیگران را نشان می دهند در حالی که این گونه اعمال هیچ ربطی به سوژه آثار ندارد و تنها به این دلیل صورت می گیرد که فیلمسازان به اصطلاح می خواهند خودشان را مدرن نشان دهند! شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

حسین قاسمی جامی نیز در این راستا اظهار داشت: این جشنواره برای رسیدن به نقطه عالی نیاز به هدف گذاری و برنامه ریزی بلندمدت ۲۰ ساله دارد تا بتواند برای سینمای ایران مثمرثمر بوده و منجر به تأثیرگذاری در عرصه هنرهفتم گردد. متأسفانه ما در تمامی سال هایی که جشنواره برگزار شده تنها با رفتارهای سلیقه مدیران روبرو بوده ایم و هیچ گونه سیاست گذاری صحیحی برای رسیدن به نقطه رشد در سینمای کشور را شاهد نبویدم و همین امر باعث شده در برخی از زمان ها با در جشنواره فیلم فجر با شیوه برگزاری جشنواره به صورت «هیأتی» مواجه شویم و در برخی واقع نیز «تجمل گرایی» حرف اصلی را در جشنواره زده که اصولاً هیچ یک از این روش ها صحیح نیست! یکشنبه ۱۱ بهمن

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.