سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۹

گفتگویی با فیلمنامه نویس جوان جشنواره امسال

کاتوزی: «اینجا کسی نمی میرد» عاری از فضای فلسفی است

اینجا کسی نمی میرد

سینماپرس: بهار کاتوزی فیلمنامه نویس جوان سینما و تلویزیون در رابطه با فیلم سینمایی «اینجا کسی نمی میرد» به کارگردانی حسین کندری و تهیه کنندگی مشترک عباس رافعی و سینا سعیدیان که در جشنواره فجر امسال حضور دارد گفت: فیلم ما به هیچ عنوان در فضای آثار فلسفی نیست.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شخصیت اصلی این اثر سینمایی که هومن سیدی نقش آن را ایفا می کند فردی است که شرایط روانی معمولی ندارد و ما از زاویه نگاه او فیلمنامه را به پیش برده ایم؛ یعنی در واقع «اینجا کسی نمی میرد» با فرآیند روانی خاص فردی روایت می شود که مخاطب در ابتدا از آن آگاهی ندارد و از نیمه ابتدایی فیلم به بعد متوجه آن می شود.

این فیلمنامه نویس سپس با تأکید بر اینکه متأسفانه به دلیل برخی از عکس های منتشرشده از این فیلم در برخی رسانه برخی افراد بر این تصور هستند که فضای فیلم ما «جنگی» است اظهار داشت: هرچند که شخصیت اصلی داستان ما یک سرباز است اما این فیلم به هیچ عنوان فضای جنگی ندارد و ما با یک درام شخصیت محور روبرو هستیم که در لوکیشن ها و موقعیت های خاص اتفاقات زندگی انسانی را روایت می کند که ویژگی های غیر معمولی در زندگی اش دارد.

کاتوزی در پاسخ به این سوأل که آیا با توجه به اینکه رشته تحصیلی شما فلسفه غرب بوده می توان «اینجا کسی نمی میرد» را فیلمی فلسفی دانست اظهار داشت: فیلم ما به هیچ عنوان در فضای آثار فلسفی نیست؛ هرچند که من معتقدم فلسفه بخشی از زندگی است و در زندگی ما هیچ چیزی جدا از فلسفه نیست. در این اثر سینمایی مهمترین نکته ای که مدنظر من بوده مباحث روانشناختی است و ما بیشتر با این فضا درگیر هستیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: فضای ابتدایی فیلمنامه اولیه «اینجا کسی نمی میرد» رئال بود اما بعدها با همفکری تهیه کننده و کارگردان فضا را تغییر داده و آن را به سمت فضایی ذهنی بردیم که فکر می کنم برای مخاطب بتواند جذاب باشد.انتخاب کردن آدم ها در موقعیت های گوناگون زندگی، تم اصلی این فیلم است.

کاتوزی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: این فیلم حاصل کوشش و صرف انرژی یک گروه جوان است که هیچ حمایت ویژه ای نداشتند و تمامی افراد تلاش کردند تا اثری را راهی جشنواره فیلم فجر کنند که در آن صداقت حرف اول را می زد.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این فیلم آمده است: یه بچه ی خوش خوابی بود که هر جا ولش می کردن می خوابید. یه بار خودش فهمید که خوابه...زور زد که داد بزنه، نتونست.  

برخی از عوامل و دست اندرکاران «اینجا کسی نمی میرد» عبارتند از: نویسنده: بهار کاتوزی، کارگردان و مدیر فیلمبرداری : حسین کندری، تدوین: بابک قائم، طراحی و ترکیب صدا: محمود موسوی نژاد، آهنگساز:مهدی پناهی، صدابردار:میرشجاع گراکوئی، طراح صحنه:امیر حسین دوانی، طراح لباس:ندا نصر، طراح چهره پردازی:محمد قومی، فیلمبردار:صادق زنگنه، مشاور فیلمنامه:حمیدرضا بابابیگی، چهره پرداز: رکسانا نیک پور، مدیر تولید: سینا سعیدیان، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان:امیر صرافها، عکاس:سحر طرزی، مشاور رسانه ای: منصوره بسمل، تبلیغات فضای مجازی: آریان امیرخان، مدیر تدارکات: ناصر ماهری فر، جلوه های ویژه کامپیوتری:احسان ملازاده، طراحی و ساخت تیتراژ:سارا صفری، تهیه کنندگان: عباس رافعی، سینا سعیدیان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.