چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷

اولویت «فیلم فجر»؛ اجرا یا محتوا؟/۷

الماسی: سینمای ایران با ظاهرسازی و سطحی نگری جایگاه حقیقی خود را از دست خواهد داد

جهانگیر الماسی

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: برخی می خواهند سینما را در سطح نگه دارند؛ در حالیکه سینما با ظاهرسازی به آنچه که لیاقتش را دارد دست پیدا نخواهد کرد و جایگاه حقیقی خود را از دست خواهد داد.

وی به خبرنگار سینماپرس گفت : سینمای ایران امروزه به محتوای غنی نیاز دارد و این مسأله ای است که ما از آن به صورت جدی وامانده ایم؛ آثاری که این روزها در سینمای ایران تولید می شوند از منظر محتوا ارتباطی به زندگی مردم ندارند و به نوعی زندگی غربی ها را ترویج می کنند و به همین سادگی ما در حال از دست دادن فرهنگ غنی و اصیل خود هستیم.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» تصریح کرد: مدیران سینمایی کشور برای خوشایند غربی ها می خواهند سینما را در سطح نگه دارند تا ما دیگر مانند سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تولید فیلم هایی با محتوا و در راستای اهداف و آرمان های جمهوری اسلامی ایران نباشیم و تنها به الگوبرداری های غلط از سینمای غرب وابسته شده ایم و آن را در جشنواره انقلابی مان اجرایی می کنیم.

الماسی سپس خاطرنشان کرد: این روزها ما شاهد اعمالی هستیم که هیچ ارتباطی با فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی ندارند؛ ما باید آگاه باشیم که عنوان «فجر» با «کاخ» و «فرش قرمز» منافات دارد اما متأسفانه مدیران سینمای کشور ما تنها در پی زرق و برق برای جشنواره هستند و این با روحیه انقلابی ملت ایران که با «کاخ نشینی» مخالف بود و در سال ۱۳۵۷ علیه کاخ نشینان قیام کرد منافات جدی دارد.

این هنرمند تأکید کرد: من معتقدم اگر وضعیت سینمای ما به همین منوال پیش برود ما در آینده ای نه چندان دور به «سکس» و «خشونت» در سینما خواهیم رسید و تنها دلیل این امر هم این است که مدیران جامع الشرایط در سینمای ایران فعالیت نمی کنند تا با دوراندیشی تمامی شرایط کشور، منطقه و جهان را رصد کرده و از آن برای بهبودی وضعیت سینما استفاده کنند. متأسفانه مدیران سینمای کشور ما زمینه ای را فراهم کرده اند که تنها کالای تولید شده غربی در سینمای ما به نمایش درآید و در راستای اهداف دشمنان قدم برداریم.

این بازیگر سینما و تلویزیون در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: ما  در عالم هنر از زمان حکومت پهلوی به این سمت رفتیم تا از محتوا دور شده و تنها به سمت شکل و فرم گرایش پیدا کتیم. در آن دوران اگر یک اثر هنری با توجه و اتکا به محتوا تولید می شد چنان آن را بی هویت جلوه می دادند که دیگر هیچ هنرمندی رغبت به تولید آثار با محتوا نکند.

وی سپس با قیاس اینکه امروزه وضعیت سینمای جمهوری اسلامی ایران از نظر نفوذ جریان شبه روشنفکری شباهت عجیبی به دوران طاغوت پیدا کرده است اظهار داشت: وقتی که مدیر سینمایی کشور در سخنان خود اعلام می کند اعتقادی به «هدف» و «استراتژی» و در یک کلمه «سیاست» در سینما ندارد آیا میتوان به آینده سینمای ایران آن هم با توجه به انواع هجمه های فرهنگی دشمن دل خوش کرد؟

الماسی ادامه داد: متأسفانه ما در جمهوری اسلامی تنها در ابتدای دهه ۶۰ و دوران مدیریت جواد شمقدری بر سازمان سینمایی توانستیم روحیه انقلابی، ایرانی و اسلامی را در سینما به عینه مشاهده کنیم و متأسفانه در مابقی سال ها همیشه شاهد حکمفرمایی سینمای غرب در کشورمان بوده ایم؛ سینمایی که چه در تولید آثار و چه در برگزاری رویدادها، محتوا و مفهوم چندان برایش معنا ندارد و برای جذب مخاطب همواره در صدد یافتن فرم اشکال مختلف است.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: به صراحت میتوان گفت رفتار و عملکرد برخی مدیران فرهنگی کشور، مسئولان برگزار کننده جشنواره فیلم انقلاب اسلامی و حتی برخی از هنرمندان اشتباه است و تمامی دلسوزان نظام بایستی به صورت جدی با هویت بخشی فرهنگ غربی در سینمای کشور مقابله کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.