دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶

اولویت «فیلم فجر»؛ اجرا یا محتوا؟/۵

رویین تن: هدف را گم کرده‌ایم/جشنواره فیلم فجر نه «فیلم» است نه «فجر»!

علی رویین‌تن*

سینماپرس: علی رویین تن کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: متأسفانه ما سال به سال از هر دو واژه «فیلم» و «فجر» در جشنواره فاصله می گیریم به همان علت باید این نکته را عنوان کنم که جشنواره فیلم فجر نه «فیلم» است و نه «فجر»!

کارگردان فیلم سینمایی «دل شکسته» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه دیگر اثری از آرمان های بزرگ در تولیدات سینمایمان دیده نمی شود و دیگر در فیلم ها از اصالت و شرافت حرف نمی زنیم و فیلم ها را برای خوشایند مدیران می سازیم. به همین علت در این سال ها برخی فیلمسازان کوتاه قد وارد سینمای کشور شده اند و تمامی فیلمسازان نامدار از جناح های مختلف «راست» و «چپ» خانه نشین شده اند.

وی خاطرنشان کرد: من معتقدم سینما برای مردم است و هر فیلمسازی باید تنها برای مردم فیلم بسازد؛ اما آنچه که امروز در سینما شاهد هستیم این است که فیلم ها یا برای خوشایند جشنواره های خارجی تولید می شوند و یا دغدغه جلب توجه برخی از مدیران را دارند و به نوعی ریا و تزویر در سینمای ایران حرف اصلی را می زند.

رویین تن سپس با تأکید بر اینکه سینما برای پیشرفت نیاز به تفکر دارد اظهار داشت: سیاست یکی به نعل و یکی به میخ در سینما حاکم شده و جشنواره فیلم فجر هم هیچ هدفی را دنبال نمی کند. شاید هم به تعبیری هدف از برگزاری چنین جشنواره ای گم شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «زمهریر» تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر نه دنبال اجراست و نه دنبال محتوا؛ به همین دلیل افرادی که معتقد هستند جشنواره فیلم فجر جشن انقلاب است و باید در آن، فیلم های انقلابی حضور داشته باشند از این جشنواره راضی نیستند و در طرف مقابل نیز کسانی که معتقدند جشنواره فیلم فجر جشنی برای سینمای کشور است و باید فیلمسازان آزادانه در این رویداد حضور داشته باشند نیز هیچ گاه از این جشنواره راضی نبوده اند!

این فیلمساز در خاتمه این گفتگو متذکر شد: ما برای برگزاری جشنواره فیلم فجر نیاز به یک «مانیفست» داریم تا بتوانیم بر اساس آن جشنواره را برگزار کرده و اهداف خود را در آن دنبال نماییم؛ اما متأسفانه من معتقدم که هیچ یک از جشنواره های سینمایی که در کشور برگزار می شوند به سینما فکر نمی کنند و سینما تنها چیزی است که در جشنواره های ما جایگاهی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.