شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷

در گفتگو با سینماپرس تصریح کرد:

فرحبخش: ریل گذاران دهۀ ۶۰، سرگرمی را از سینما حذف کردند/ «آب‌نبات چوبی» تلنگری به خانواده هاست

حسین فرحبخش*

سینماپرس: محمدحسین فرحبخش کارگردان و تهیه کننده سینما که با فیلم «آب‌نبات چوبی» در بخش اصلی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در رابطه با این اثر سینمایی گفت: «آب‌نبات چوبی» علاوه بر بهره برداری از شاخص سرگرمی و قصه جذاب، ذهن مخاطب را درگیر موضوعی حساس در میان خانواده ها می کند.

این فیلمساز در گفتگویی با خبرنگار سینماپرس با بیان اینکه «آب‌نبات چوبی» در امتداد سایر آثار سینمایی قبلی اش تولید شده گفت: دغدغه من در این فیلم مربوط به درون خانواده هاست و بدون آنکه مانند فیلمهای گذشته ام به مسائل سیاسی نگاهی داشته باشیم به ریزه کاری های درون خانواده ها و روابط میان افراد پرداخته ام که در مخاطب، بی شک تلنگری ایجاد می کند که با حساسیت و نظارت بیشتری زندگی خود را سپری کند.

کارگردان فیلم سینمایی «مستانه» ادامه داد: من در لایه های زیرین «آبنبات چوبی» در واقع به نقد مدیریت ناصحیح فرهنگی و اقتصادی پرداخته ام و این مطلب را به مخاطبان خود گوشزد کرده ام که اگر در خانواده ها نظارت کافی وجود نداشته باشد بحران ها و آسیب های زیادی به بار خواهد آمد.

فرحبخش یادآور شد: زمانی که فیلمنامه اولیه «آبنبات چوبی» نوشته کامران قدکچیان به دست من رسید از موضوع آن بسیار خوشم آمد و به همین دلیل در رابطه با این فیلمنامه با علی اصغری که یکی از بهترین فیلمنامه نویسان کشور است  مذاکره کردم و از ابتدا داستان جدیدی را بر اساس آن تم نوشتیم.

این تهیه کننده سینما تأکید کرد: «آبنبات چوبی» یک فیلم غیر خطی است که با داستان جلو می رود و شاید از این منظر در سینمای ایران نمونه باشد؛ چرا که معمولاً در فیلم های غیر خطی داستانی وجود ندارد و همه چیز بر اساس فرم شکل می گیرد.

فرحبخش از انجام آخرین مراحل فنی این اثر سینمایی خبر داد و گفت: نسخه کامل و نهایی «آبنبات چوبی» ابتدای هفته آتی به دبیرخانه جشنواره تحویل می شود و این روزها در حال اصلاح رنگ و نور هستیم.

کارگردان فیلم «عطش» گفت: من تاکنون ۴ فیلم سینمایی را کارگردانی کرده ام که در تمامی آثارم دغدغه مند بودنم نسبت به سینمای اجتماعی به چشم می خورد. من همیشه دوست داشته ام در فیلم هایم مطالبی را بیان کنم که علاوه بر طرح یک هشدار اجتماعی، هم مردم از قصه فیلم لذت ببرند و هم ذهنشان درگیر آن موضوع شود.

وی که در میان سینماگران به صراحت کلام در نقد مدیریت ها شناخته شده است در بخشی از گفتگوی خود با اشاره به ضرورت توجه به وجه سرگرمی و قصه گویی در سینما تصریح کرد: متأسفانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برخی مدیران دهه ۶۰ که من از آنها به عنوان ریل گذاران خائن و تروریست های تفکر و اندیشه نام میبرم، مانع از بروز انواع خلاقیت های سینمایی شدند و با نگاه بسته خود نگذاشتند سینما مسیر طبیعی خود را طی کند و همین سیاست گذاری غلط باعث شد که مردم در طول ۴ دهه تاکنون از سینما روز به روز فاصله بگیرند.

وی اضافه کرد: آقایان در زمان مدیریت خود به اصل فرمایشان امام راحل( ره) توجه نکردند که فرمودند ما با فحشا مخالفیم نه سینما. شک ندارم که بنیانگذار کبیر انقلاب با دید باز خود می دانستند امکان ندارد مخاطب در سینما به عنوان یک محصول وارداتی نادیده گرفته شود و فقط کافیست فساد و فحشا از آن جدا شود و مبانی دین و اخلاق جایگزین شود اما برخی مدیران آن دهه با نگاه بعضاً چپی خود جنان افراطی رفتار کردند که مردم علاوه بر اینکه تابع اندیشه های مد نظر آنها نشدند بلکه از سینما هم زده شدند.

وی تأکید کرد سرگرمی یکی از شاخصه های سینمای جهان است و انکار آن بطور مطلق با مفهوم سینما منافات دارد لذا من همواره در آثارم سعی میکنم در کنار پیامهای مفهومی در حوزه های مختلف این وجه سینما را برای جذب مخاطب بیشتر تقویت کنم.

گفتنی است؛ عوامل فیلم سینمایی «آب نبات چوبی» عبارتند از تهیه‌کننده: عبداله عیلخانی، کارگردان: محمدحسین فرح‌بخش، نویسنده فیلمنامه: علی اصغری بر اساس داستانی از کامران قدکچیان، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: کریم امینی، مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا، صدابردار صحنه: بابک اخوان، طراحی و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، موسیقی متن: آریا عظیمی‌نژاد، طراح چهره‌پردازی: ایمان امیدواری، طراح لباس: گلناز گلشن، طراح صحنه: حجت اشتری، گروه کارگردانی: رضا چوبینه، مریم فتحی، اجرای گریم: رضا باباپور، محبوبه تات لاری، مدیر تدارکات: محمد عزت خواهی، محصول: موسسه سینمایی پویا فیلم. رضا عطاران، سحر قریشی، کریم امینی، هنگامه حمیدزاده، نگار عابدی، صفا آقاجانی، شقایق فراهانی و میلاد کی مرام تیم بازیگران فیلم «آب نبات چوبی» را تشکیل داده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.