یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷

سینمای ایران همچنان اندر تکاپوی بودجه کافی

رفتار دوگانه مدیران سینمایی با افکار عمومی/ بودجه‌ای که از ادّعای۶۰۰ میلیاردی به افزایش تنها ۵۰ میلیارد تقلیل یافت!؟

بودجه سینمایی سال95

سینماپرس: رقم پیشنهادی سازمان سینمایی برای بودجه سال ۹۵ تنها ۵۰ میلیارد تومان افزایش داشته است نه ۶ برابری که یکی از مدیران کل این سازمان وعده داده بود!

به گزارش خبرنگار سینماپرس، صبح امروز پس از ارائه لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور به مجلس توسط حسن روحانی ریاست جمهوری، مشخص شد سهم بودجه پیشنهادی دولت در حوزه سینما تنها۱۵۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیارد تومان است نه ۶۰۰ میلیارد تومانی که مدیر کل برنامه و بودجه و تحول اداری سازمان سینمایی چندی پیش در رسانه ها اعلام کرده بود.

 بر اساس این گزارش رقم پیشنهادی دولت برای بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته بیش از ۷۶۹ میلیارد تومان بود که از این رقم برای حمایت از سازمان سینمایی تنها ۱۰۶ میلیارد تومان اختصاص داده شد، یعنی ۶ میلیاردتومان افزایش بودجه نسبت به سال قبلش؛ و امروز مشخص شد که این رقم برای سال آینده تنها حدود ۴۵ میلیارد تومان ارتقا یافته است که آنهم مشخص نیست آیا با موافقت مجلس روبرو خواهد شد یا نه؟

در متن این لایحه پیشنهادی سال ۹۵، برای حمایت از سازمان سینمایی  ۱۵۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است نه ۶۰۰ میلیارد تومانی که برخی رسانه ها آن را با احتساب 6 برابر شدن بودجه پارسال به نقل از یک مدیر سینمایی منتشر کردند.

علی جعفری مدیرکل برنامه‌وبودجه و تحول اداری سازمان سینمایی، پیش از این درباره لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده سازمان سینمایی با اعلام این که بودجه سال آینده شش برابر بودجه امسال خواهد بود گفت: در لایحه سال آینده بودجه ۶۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد داده‌ایم. در برنامه سال آینده علاوه بر «حمایت از سینمای ملی» برنامه «ارتقای دانش فناوری‌های نوین صنعت سینمای کشور» و برنامه پژوهش‌‌های کاربردی را در لایحه بودجه سال ۹۵ ارائه داده‌ایم. در صورتی که سه برابر بودجه امسال هم تصویب شود، می‌توانیم ۱۳ فعالیتی را که در زیرمجموعه این دو برنامه جدید قرار دارد تحقق ببخشیم.

حال سوال اینجاست مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید که گهگاه سیاستهای مدیران قبلی را مورد نکوهش قرار می دهند که مباحث سینمایی را به خارج از بدنه سینما کشانده و سعی در پیشبرد منافع و اهداف شخصی خود داشته اند در طول مدت استقرار خود چه تعاملی با سایر بخش های دولت به ویژه در حوزه تصمیم گیری برای بودجه کشور و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی برقرار نموده اند که وعده شش برابری بودجه را به اهالی سینما می دهند و بودجه خود را بدون شاید کمی مطالعه و در نظر گرفتن شرایط با 6 برابر افزایش تنظیم می کنند؟

آیا مگر نه اینکه همه دستگاههای دولتی برای دریافت بودجه ایده آل خود از همان ابتدای سال در صدد رایزنی و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با مراکز مربوطه خواهند بود و آنگاه مبادرت به ارائه بودجه مورد نیاز خود خواهند کرد، پس سازمان سینمایی در طول یکسال گذشته حداقل دراین حوزه چه عملکرد قابل دفاعی دارد؟ شاید هم اساساً جلسه تعاملی شکل نگرفته و تنها اهداف این سازمان بر روی کاغذ و برخی محافل درون سینما خلاصه شده است؟!

هر چند که رئیس سازمان سینمایی در گفتگویی از طرح ادعای مدیر کل برنامه و بودجه سازمان متبوعه خود پیرامون پیشنهاد اغراق شده ۶ برابر شدن بودجه سینمایی گلایه نمود ولیکن طرح این موضوع را میتوان بخشی از فرافکنی هایی دانست که در طول ۲۸ ماه گذشته بارها و بارها از سوی متولیان سینمای دولت یازدهم رخ داده است که ایهاالناس! ما میخواهیم در حوزه سینما کاری بکنیم اما محدودیت مالی اجازه نمیدهد!!

آیا در نظر گرفتن برخی برنامه های کلان و بودجه بندی پیرامون آنها و در نهایت ارائه برخی ارقام نجومی در قالب لایه پیشنهادی به دولت و مجلس دشوار است یا واقع بینی و اشرافیت کامل بر نحوه اجرای برنامه ها و در نهایت رسیدن به ارقام قابل پرداخت متناسب با ظرفیت دولت و درآمدها؟ آیا ایوبی و همکارانش حس نمی کنند که مدیران قبلی هم به دهنشان می رسید و میتوانستند به راحتی بودجه سینمایی را تا دهها برابر نسبت به قبل از خود تدوین نمایند و ارائه دهند و در مقابل برخی افکار عمومی، پز دلسوزی و کار و تلاش برای جامعه هنری کشور را به خود بگیرند، پس چرا این اتفاق هیچگاه نیفتاد؟!

اگر چه سینماپرس با وجود این انتقادات بسیار علاقمند به توجه ویژه دولت به عرصه فرهنگ و هنر بوده و افزایش واقعی بودجه و پرداخت تمام و کمال آن را از آرزوهای خود می داند اما به نظر میرسد اینگونه رفتارهای دوگانه با اهالی سینما روا نیست و آنچه که در ذهن فعالان حوزه سینما می ماند تنها صداقت است و بس.

نظرات

  • سهیل ۱۳۹۴/۱۰/۲۷ - ۱۶:۱۳
    0 0
    150 میلیارد هم زیاده!!! هرچه این رقم بیشتر شه فیلم های بی کیفیت در سینما دولتی بیشتر میشه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.