دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷

نقش سینماگران در مقابله با نفوذ فرهنگی/ ۳

گبرلو: انسجام فکری میان سینماگران متعهد و دلسوز باعث دفع نفوذ فرهنگی دشمن می‌شود

محمود گبرلو*

سینماپرس: محمود گبرلو رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران معتقد است برای مقابله با نفوذ فرهنگی دشمن ضرورت دارد سینماگران دلسوز و متعهد کشور در کنار یکدیگر بنشینند و با شناسایی محاسن و معایب خود و با اتحاد و انسجام باعث دفع این نفوذ شوند.

وی در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اهالی سینما با طیف های مختلف فکری باید به این باور برسند که نفوذ فرهنگی طی سالیان متمادی موجب شده است که اکثریت جامعه ما از اندیشه هایی ارتزاق می کنند که به هیچ عنوان منطبق با اندیشه ها و اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی نیست.

گبرلو با تأکید بر اینکه تمامی دلسوزان نظام و انقلاب بایستی با جذب هنرمندان دغدغه مند راهکارهایی جدی برای مقابله با نفوذ فرهنگی دشمنان اتخاذ کنند اظهار داشت: همدلی و همفکری جریانات و تفکرات سینمایی و نزذیکی و وحدت میان مدیران و سینماگران و البته سایر افرادی که در حیطه های مختلف فرهنگی فعالیت می کنند می تواند تولید محصولات مفید را به همراه داشته و شرایط ممانعت از نفوذ فرهنگی را فراهم سازد.

تهیه کننده و مجری سابق برنامه تلویزیونی «هفت» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: ما سالیان درازی است که درگیر مسأله نفوذ، تهاجم و در نهایت شبیخون فرهنگی دشمن هستیم و حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات خود بطور مستقیم و غیر مستقیم نسبت به این موضوع هشدار داده اند اما متأسفانه غفلت و ناآگاهی برخی افراد در جایگاههای مختلف باعث شد تا همواره از این مسأله مهم غافل باشیم و به آن اهمیتی ندهیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه غفلت و عدم شناخت کافی از چگونگی نفوذ دشمن در بخش های مختلف حوزه فرهنگی باعث شده تا ما گهگاه هویت ایرانی و مذهبی خودمان را از دست بدهیم و در راستای معرفی و اعتلای آن فعالیت جدی نداشته باشیم؛ با این شرایط حداقل باید ایننکته را به نسل نوپای و جوان جامعه گوشزد کنیم که بسیاری از تولیدات فرهنگی مانند سینما، کتاب و... می توانند آبشخور جریان های نفوذی باشند و بایستی با دقت و حساسیت بیشتری نسبت به استفاده از نها اقدام کرد.

گبرلو گفت: متأسفانه این روزها شاهدیم که جریان شبه روشنفکری که از سال ها پیش همواره سعی داشته اندیشه خود را در آثار فرهنگی و هنری کشور حاکم کند به هدف خود تا حدودی دست پیدا کند که البته یکی از دلایل اصلی آن نقص سیستم های آموزشی و اندیشه ورز در کشور است که چندان تطابقی با اندیشه های ایرانی و اسلامی نداشته و حتی برخی متولیان فرهنگی نیز آشنایی کافی با موضوعات استراتژیک و مورد نظر حاکمیت ندارند.

این منتقد باسابقه سینما خاطرنشان کرد: من معتقدم بایستی مسیرها و افق های پیش رو را به صورت جدی و اساسی مورد بازبینی قرار دهیم و ببینیم در تمامی سال های پس از انقلاب اسلامی در کدام نقاط با ضعف و در کدام یک از نقطه ها قوی عمل کرده ایم تا بر اساس آن پیش برویم.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: بسیاری از جشنواره ها، نهادها و سازمان های فرهنگی و هنری و به ویژه بخش هایی که با سینما در ارتباط هستند این روزها در یک انفعال جدی به سر می برند و مباحث فکری و عقیدتی در آن ها به چشم نمی خورد؛ به عنوان مثال جشنواره فیلم فجر رسماً هیچ ارتباطی با انقلاب اسلامی ندارد و یا خانه سینما و سایر نهادها و دستگاه های سینمایی نیز پژوهش و اندیشه ای در زمینه سینمای انقلاب ندارند. این مورد مهم حتی در دانشگاه های ما نیز به چشم می خورد و همین امر باعث می شود که خروجی دانشگاه ها منطبق با خواسته های نظام و انقلاب نباشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.