جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸

نقش سینماگران در مقابله با نفوذ فرهنگی/ ۵

آقامحمدیان: با تولید گسترده فیلم‌های دینی و اخلاقی میتوان توطئه‌های فرهنگی دشمن را خنثی کرد

شفیع آقامحمدیان*

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نفوذ فرهنگی دشمن را ناشی از ضعف دشمن در نبردهای میدانی دانست و توصیه کرد با تولید گسترده آثار دینی و اخلاقی و بهره گیری از شیوه های نوین جذب مخاطب می توان بسیاری از توطئه های فرهنگی را خنثی کرد.

این کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینما به عنوان یکی از مهمترین رسانه های عصر حاضر نیاز به سینماگرانی فرهیخته دارد که بتوانند با آگاهی جامع و کامل نسبت به تمامی مسائلی که در پیرامون شان می گذرد رصد درستی بر مسائل اجتماعی، سیاسی و... در ابعاد داخلی و بین المللی داشته باشند. لذا نباید قبل از هر چیز از نقش مطالعه، خردورزی و اشراف اطلاعاتی نسبت به موضوعات مختلف غافل شد.

آقامحمدیان بر ضرورت تولید انبوه آثار سینمایی مطابق با استراتژی و سیاست های جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با نفوذ فرهنگی دشمنانتأکید کرد و گفت: سینمای ایران جزو سالم ترین سینماها در عرصه بین الملل است و دنیا با وجود بحران معنویت در میان اغلب مردم، امروز به سلامت فیلم های تولید شده ایرانی نیاز دارد. ما بایستی از این فرصت استفاده کرده و با تولید گسترده آثار سینمایی سالم و اخلاقی و توزیع آنها به کشورهای مختلف اهداف فرهنگی خودمان را در دنیا ترویج دهیم.

وی در عین حال با اشاره به اینکه برخی سینماگران کشور این روزها به دلایل مختلف تابعیت کشورهای مختلف را دارند و به همین علت نمی خواهند بر اساس سیاست های دولتهای غربی به ساخت فیلم منطبق با سیاستهای نظام مبادرت نمایند تصریح کرد: متاسفانه عواملی از این موجب شده که تولیدات استراتژیک ما همچون گذشته رونق نداشته باشد و بعبارتی در برابر هجمه های دشمن در عرصه فرهنگی فاقد آثاری باشیم که بتوانند بر مخاطب موثر واقع شوند.

 آقا محمدیان در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه مساله جنگ نرم و نفوذ فرهنگی از دیرباز در کشور ما وجود داشته است گفت: زمانی که نقش جنگ های تسلیحاتی کمرنگ می شود این نوع نبرد بیشتر جلوه گری می کند. به تعبیری واضح تر دشمنان نظام و انقلاب از آنجا که نتوانستند در دوران ۸ سال دفاع مقدس ما را شکست دهند اینک می خواهند به واسطه جنگ نرم و استفاده از ابزارهای هنری که در راس آن ها سینما قرار دارد ما را به بیراهه بکشانند و به اهداف خود دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: سینما امروزه در سطح جهان آنقدر مهم است که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از طریق این رسانه سیاست ها و اهداف حکومتی خود را به جهانیان القا کرده و به نفع خود دست به تبلیغات گسترده می زنند؛ این مساله مهم بارها توسط مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته است اما گویا مدیران ما در غفلت به سر می برند و متوجه هشدارها و رهنمودهای ایشان نمی شوند.

وی در عین حال با اشاره به اینکه برخی سینماگران کشور این روزها به دلایل مختلف تابعیت کشورهای مختلف را دارند و به همین علت نمی خواهند بر اساس سیاست های دولتهای غربی به ساخت فیلم منطبق با سیاستهای نظام مبادرت نمایند تصریح کرد: متاسفانه عواملی از این موجب شده که تولیدات استراتژیک ما همچون گذشته رونق نداشته باشد و بعبارتی در برابر هجمه های دشمن در عرصه فرهنگی فاقد آثاری باشیم که بتوانند بر مخاطب موثر واقع شوند.

نظرات

  • سامان ۱۳۹۴/۱۰/۲۵ - ۱۰:۵۳
    1 0
    شرایط جدید مدرسیه سینما اعلام شده و این شرایط جدید جذب نیرو برای مدرسه سینما اعتراضی منطقی داشتم فیلم 3 دقیقه ای + 45 هزار تومان ارسال فیلم فقط!!!! در این چند ساله حضور افراد با وضعیت مالی متوسط رو به بالا موجب عدم حضور افراد مستعدد جنوب شهری در دنیای سینما شده است... با احداث مدرسه ملی سینما این تصور ایجاد شده بود که حضور بچه های کم درآمد ولی پر استعداد در آن موجب ارتقای سطح سینما خواهد شد اما اگهی جدید شما پیرو این که هر کسی 45 تومان برای فقط ارسال فیلم پرداخت کنه بازهم حضور افراد جنوب شهری را منتفی میکند. درست است...این پول کم و یارانه یک ماهه اما واریز این پول تنها برای ارسال فیلم و اینکه آیا خوششون میاد یا نه...چه اتفاقی خواهد افتاد یا نه؟ به همین دلیل این مبلغ باید پول اضافی در زندگی ما باشد که در مرحله ثبت نام مدرسه باید با حس دور ریختن واریز شود که برای بچه های جنوب شهری دور ریختن پول غیر ممکن است حتی با امید خرج آینده تحصیل رایگان!!! پس باز هم تعدادی افراد پولدار این فیلم سه دقیقه ای را با بهترین امکانات و حتی استخدام فبلمنامه نویس ساخته و پول ثبت نام در در عرض چند ثانیه واریز و دوباره داستان آموزشگاه های سینمایی فعلی کشور که از هر 100 هنرجو یک نفر مستعدد وجود دارد شکل میگرد! کاش مدرسه سینما هزینه ارسال را کاهش داده یا این هزینه را در مرحله تست حضوزی بگیرد تا حداقل افراد مستعدد ابراز وجود کنند!!! این مدرسه هم میتوانست به سینمای ایران جون تازه ای بدهد و شاید در مقابل نفوذ فرهنگی قد علم کند!!؟؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.