دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷

همزمان با اکران یک فیلم در سینماها عنوان شد؛

سجادی حسینی: خواستم ساختار خودم را به سینما معرفی کنم/«بوفالو» نه «سیاه‌ نمایی» دارد نه «سفید نمایی»!

فیلم سینمایی بوفالو

سینماپرس: کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما که این روزها فیلم سینمایی «بوفالو» را در حال اکران دارد گفت: در ساخت این اثر سینمایی تلاش کردم تا از کلیشه های رایج سینمای ایران دور شوم و با ریسک پذیری نوع نگاه، روایت و ساختار خودم را به سینما معرفی کنم.

کارگردان فیلم سینمایی «شب، بیرون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در ساخت «بوفالو» لذت فیلم ساختن را به لذت کارگردان شدن ترجیح دادم؛ شاید معنای این حرف برای بسیاری از افراد قابل هضم نباشد اما قطعاً کسانی که عشق به سینما دارند و به اصطلاح «فیلم باز» و جزو تماشاگران فعال و حرفه ای سینما هستند می توانند ضمن درک این جمله با فیلم من ارتباط خوبی را برقرار کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه سینمای کشور ما این روزها با بحران جدی مخاطب روبرو شده و جدا از آن که بسیاری از افراد دیگر تمایلی به سینما رفتن ندارند بسیاری از تماشاگران سینما هم دیگر حوصله دیدن فیلم های پیچیده با ساختارهای سینمایی را ندارند و من با آگاهی نسبت به این مسأله مبادرت به ساخت فیلمی کردم که نیاز به تماشاگر با حوصله و علاقمند به سینما دارد.

سجادی حسینی خاطرنشان کرد: «بوفالو» فیلمی است که در کنار وجهه سرگرم کننده خود حرف های روز را بیان می کند و می تواند مخاطبان عام و خاص سینما را با سوژه و مضمون خود همراه و همدل سازد؛ مضمون اصلی این فیلم «طمع» است و آدم ها و شخصیت های داستان منافع جمعی هیچ اهمیتی برایشان نداشته و تنها به منافع مادی خودشان فکر می کنند.

این فیلمساز سپس با بیان اینکه «طمع» یکی از خصیصه های مذموم بشر است اظهار داشت: هرچند که نمی توان تمامی انسان ها را طمع کار دانست اما متأسفانه آنچه امروز در جامعه مشاهده می کنیم این است که خودخواهی آدم ها بسیار زیاد شده و دیگر کمتر کسی پیدا می شود که در انجام یک کار منفعت های خود را در نظر نگیرد. «بوفالو» تلنگری به تمامی مخاطبان است و به آن ها یادآوری می کند که می توان به منافع جمعی نیز اندیشید و دنیایی آرمانی و انسانی ساخت.

دستیار کارگردان فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی تصریح کرد: هرچند که موضوع مهمی مانند طمع به صراحت در این فیلم بیان شده است اما من معتقدم که فیلم من نه سفیدنمایی دارد و نه سیاه نمایی است؛ این فیلم تنها در حد یک هشدار عمل می کند و هدف اصلی من این بوده تا مخاطب تلنگر جدی بخورد و به این نتیجه برسد که می تواند بدون داشتن این خصیصه ذاتی بد نیز زندگی کند.

وی در ادامه این گفتگو ساختار فیلمش را شبیه به خصیصه های ژانر «نوآر» دانست و گفت: ما در این فیلم با ضد قهرمان طرف هستیم و در واقع ضد قهرمان ها هستند که داستان اصلی فیلم را به پیش می رانند؛ من در این فیلم خوبی و بدی را در کنار هم نشان داده ام، همان گونه که در دنیا نیز خوبی و بدی در کنار یکدیگر وجود دارند.

سجادی حسینی با بیان اینکه شاید ریتم کند فیلمش به خصوص در نیمه دوم مخاطب را آزار دهد اظهار داشت: ریتم این فیلم در ابتدا روندی تند دارد و انتظار مخاطب را از فیلم بالا می برد اما به عمد نیمه دوم این اثر سینمایی روندی به شدت کند و کشدار پیدا می کند که تنها دلیل آن باورپذیری بیشتر مخاطب از فضای فیلم و داستان است؛ مرداب در واقع همه چیز را تحت تأثیر خود قرار می دهد و من تمامی سعی خود را به کار بردم تا حس تنهایی را توسط مرداب در این فیلم به خوبی به تصویر بکشم.

وی افزود: من در این فیلم به هیچ عنوان محو طبیعت و تصاویر دلنواز بندرانزلی نشدم و به جای نشان دادن تصاویری کارت پستالی از این فضا که در بسیاری از آثار سینمایی به چشم می خورند سعی کردم تا مانند آیینه تصویری از بخشی از جامعه امروز را به مخاطب نشان دهم.

این سینماگر متذکر شد: البته «بوفالو» ایرادهای زیادی هم دارد که امیدوارم بتوانم در فیلم سینمایی جدیدم این نقیصه را جبران کنم؛ من در سینما هیچ گونه ادعایی ندارم و تنها می خواهم تمامی تلاش خود را به کار ببندم تا از حالت تولید فیلم های تلویزیونی دوری کنم و در سینما با وفاداری به ساختار درست، حرف جدیدی برای مخاطبان داشته باشم و از تولید فیلم های خنثی و بی خاصیت دوری کنم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با وضعیت بد زمان اکران فیلمش گفت: من بسیار علاقه داشتم این فیلم همزمان با بازگشایی دانشگاه ها و مدارس اکران شود تا قشر فرهیخته جامعه بتوانند به راحتی از این فیلم دیدن کنند اما متأسفانه این فیلم در زمانی روی پرده رفته است که سرمای هوا، آلودگی هوا، سالن های کم و امتحانات دانشگاه مانع از حضور جدی مخاطبان در سالن های سینما می شود و قطعاً بسیاری از مخاطبان هدف من نمی توانند این فیلم را تماشا کنند.

سجادی حسینی در خاتمه تأکید کرد: متأسفانه این زمان همواره در سینمای ایران یک زمان مرده اکران محسوب می شود و مدیران و مسئولان باید تدبیر و چاره جویی جدی و اساسی در این زمینه داشته باشند تا فیلم هایی که در این بازه زمانی روی پرده می روند با شکست و بحران مخاطب مواجه نگردند.

گفتنی است؛ این فیلم داستان شکوفه و پیمان زوج جوانی است که مرتکب دزدی شدهاند. آنان به بندر انزلی میروند تا شخصی را ملاقات کنند غافل از اینکه طمعشان پرخطر است .

عوامل اصلی تولید این فیلم سینمایی عبارتند از کارگردان: کاوه سجادی حسینی/ نویسنده: تایماز افسری، کاوه سجادی حسینی/ تهیه کننده: همایون اسعدیان/ مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده/ صدابردار: مهران ملکوتی/ طراحی و ترکیب صدا: محمد  کشفی/ طراح صحنه و لباس: کامیاب امین عشایری/ طراح چهره پردازی: مهرداد میرکیانی/ تدوین: آرش زاهدی اصل/ موسیقی: فرهاد اسعدیان/ جلوه های ویژه میدانی: آرش آقابیک/ مجری طرح: ژرژ هاشم زاده/ مدیر تولید: مجید کریمی/ منشی صحنه : آناهید روستا/ عکاس: نوید سجادی حسینی

بازیگران: پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، هومن سیدی و پانته‌آ پناهی‌ها، سیامک ادیب، محمدرضا فتحی، فرهاد رحمان زاده، محمدرضا زر کف، ابوذر جلالی، مسعود بدر طالعی، مرضیه بردبار، سیامک مظفری

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.