یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۶

در پی اعلام اسامی فیلم اولی‌ها عنوان شد؛

اشرفی زاده: ایکاش هیأت انتخاب «فیلم فجر» درباره «آبجی» تجدید نظر کند

مرجان اشرفی زاده

سینماپرس: در پی اعلام اسامی فیلم های بخش «نگاه نو» سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و عدم راهیابی فیلم سینمایی «آبجی» به کارگردانی مرجان اشرفی زاده و تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی، این سینماگر با ابراز تعجب از عدم حضور فیلم شان در جشنواره خواستار بازبینی مجدد هیأت انتخاب بر روی این فیلم شد.

مرجان اشرفی زاده که «آبجی» نخستین اثر سینمایی اش محسوب می شود نیز در همین رابطه اظهار داشت: من نمی دانم چرا این اتفاق افتاده و در حال حاضر در شوک عجیبی به سر می برم؛ عدم راهیابی «آبجی» به جشنواره فیلم فجر تنها ۲ حالت می تواند داشته باشد یا اینکه کیفیت فیلم های سینمایی اول ارسال شده به جشنواره بسیار بالاتر از سال های گذشته بوده که فیلمی مانند «آبجی» شایسته حضور در این جشنواره شناخته نشده و یا اینکه دیدگاه های سلیقه ای اعضای هیأت انتخاب مانع حضور این فیلم در جشنواره شده است.

این فیلمساز ادامه داد: متأسفانه شرایط بسیار بدی در انتخاب آثار جشنواره فیلم فجر حاکم است و اعضای هیأت انتخاب نمی توانند فیلم ها را به درستی بازبینی کنند چرا که قاعده مشخص و استانداری برای بازبینی آثار متقاضی در جشنواره وجود ندارد.

وی سپس خاطرنشان کرد: یک سری از فیلم های متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر از سال گذشته آماده نمایش بودند و یک سری از آثار در مرحله «راف کات» به دبیرخانه جشنواره تحویل شده اند و برخی دیگر آثار نیز در مرحله فیلمبرداری بودند که همین باعث می شود تا اعضای هیأت انتخاب تنها یک دورنما از فیلم ها داشته باشند و به همین دلیل نوعی بی عدالتی در انتخاب آثار به وجود می آید. «آبجی» نیز در مرحله راف کات و در ۱۲۵ دقیقه به دبیرخانه تحویل داده شد و ما به آن ها اعلام کردیم که در تدوین نهایی به زمانی حدوداً ۱۰۰ دقیقه ای خواهیم رسید.

کارگردان فیلم داستانی «عصر بارانی» در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: «آبجی» تا امروز برای بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان سینمای کشور و سینماگران نامدار و منتقدان به نمایش درآمده و نظرات مثبت آن ها را با خود در پی داشته است؛ ما حتی در طول مراحل فنی فیلم نیز از نظرات آن ها استفاده کردیم تا بتوانیم اثری خوب را به مخاطبان فهیم سینما ارائه کنیم و اگر قیاسی میان این فیلم با فیلم های سال قبل در جشنواره انجام دهیم «آبجی» باید صد در صد در جشنواره امسال حضور داشته باشد!

اشرفی زاده در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه ای کاش یک بار دیگر فیلم ها بازبینی شوند گفت: جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور همیشه برای من مهم بوده است البته با شرایطی که امسال برایم پیش آمده نمی دانم که نسبت به این رویداد سینمایی چه موضعی خواهم داشت.

گفتنی است؛ «آبجی» درباره طلا و عطی مادر و دختری است که سالیان سال است کنار هم زندگی می‌کنند؛ سال‌هایی به درازای زندگی آبجی یعنی حدود ۵۰ سال. اما این وضعیت پایدار نیست و روزهای جدایی از راه می‌رسد. این جدایی در حالی اتفاق می‌افتد که «عطی» به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارد بسیار وابسته به مادر است و «طلا» در زمان باقی مانده به دنبال امنیتی برای آینده او است. آینده‌ای بدون حضور خودش. گلاب آدینه، معصومه قاسمی پور، پانته‌آ پناهی‌ها، بابک حمیدیان، حمیدرضا آذرنگ، شیرین یزدان بخش، امیر دلاوری و... از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.