چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳

گپ سینماگر جوان با خبرنگار ما؛

کارگردان«در مدت معلوم»: بحران جنسی جوانان این روزها در جامعه بیداد می‌کند

وحید امیرخانی

سینماپرس: وحید امیرخانی کارگردان جوان سینما که به تازگی اولین فیلم بلند سینمایی اش با عنوان «در مدت معلوم» روی پرده سینماها رفته و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شده است به رغم مفهوم نام فیلمش معتقد است که «در مدت معلوم» مستقیم به امر صیغه نمی پردازد و تنها به مسأله مهم بحران جنسی جوانان اشاره دارد که این روزها در کشور بیداد می کند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من معتقدم سوء تفاهمی که برای برخی از مخاطبان راجع به مسأله صیغه به وجود آمده به دلیل عنوان این اثر است؛ نام این فیلم در ابتدای امر «سگ چرخ» بود که در سازمان سینمایی مجوز نگرفت و ما نام جدید را جایگزین کردیم؛ همین باعث شد تا برخی از افراد «در مدت معلوم» را فیلمی راجع به مسأله ازدواج موقت بدانند.

وی سپس با تأکید بر اینکه پرداختن به مسأله بحران جنسی جوانان در سینما و تلویزیون ضروری است اظهار داشت: مسأله بحران جنسی موضوعی است که باید به خوبی در تمامی حوزه ها به آن پرداخت شود و جای خالی آن به شدت در سینمای ما احساس می شود؛ البته خوشبختانه پیش از ساخت «در مدت معلوم» چندین فیلم راجع به این مسأله در سینمای ایران تولید شده که کافی نبوده و ما نیاز به فیلمی داشتیم که با پرداختی جسورانه تر بتواند این مسأله را بسط و گسترش داده و جامعه را به یک آگاهی برساند.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: من تمامی تلاش خود را به کار بستم تا ضمن پرداخت موشکافانه به مسأله بحران جنسی در کشور و درگیر کردن غیر مستقیم ذهن مخاطب به بررسی راههای قانونی و شرعی حل این مسئله، مخاطب از دیدن این فیلم در سالن های سینما شرم نکند و بتواند بی پروا به تماشای فیلم بنشیند. خوشبختانه استقبال مخاطبان از «در مدت معلوم» خود گواه این است که ما توانسته ایم کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

امیرخانی سپس در پاسخ به این سوأل که به چه دلیل برای ساخت اولین اثر سینمایی اش سراغ چنین سوژه حساسی رفته است گفت: خود من از ابتدا می دانستم که «در مدت معلوم» فیلمنامه ای به شدت دو لبه بوده و از کنار خط قرمزها عبور می کند، اما از آنجا که اصولاً آدم محافظه کاری نیستم و نمی خواهم فیلم های خنثی و بی خاصیت بسازم که نه مخاطب از آن ها راضی باشد و نه بتواند برای سینما قدم رو به جلویی محسوب گردد این اثر را به عنوان اولین فیلم بلند سینمایی ام جلوی دوربین بردم.

کارگردان مستند تحسین شده «لبیک» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه فیلمنامه «در مدت معلوم» از سال ۱۳۸۲ نوشته شده و طی این سال ها هیچ تهیه کننده ای جرأت ساخت آن را نداشته است گفت: مهدی علی میرزایی به عنوان فیلمنامه نویس از هم دوره ای های من در دانشگاه سینما تئاتر بود و من از همان ابتدای نگارش فیلمنامه در جریان داستان آن بودم و بعدها با هم برای ساخت این فیلم سراغ چندین تهیه کننده رفتیم که برخی از آن ها با اینکه از فیلمنامه بسیار خوششان آمد اما رغبتی برای پرداختن به این سوژه نداشتند.

این کارگردان جوان ادامه داد: من مطمئن بودم که «در مدت معلوم» به دلیل اینکه گفتمان پنهان مردم راجع به مسائلی که در خلوت شان به آن می اندیشند را مطرح می کند و لحنی طنزگونه دارد خواهد توانست با استقبال چشمگیری از سوی مخاطبان مواجه شود و به همین دلیل هیچ گاه از ساخت آن منصرف نشدم.

وی در خاتمه این گفتگو با اشاره به فصل بد اکران اولین فیلم بلند سینمایی اش گفت: «در مدت معلوم» در حالی روی پرده سینماها رفته که اتفاقاتی نظیر آلودگی هوا، زمستان و سرما، روزهای کوتاه، امتحانات مدارس، برگزاری جشنواره فیلم فجر و... بدترین زمان را برای اکران فیلم های سینمایی به وجود آورده و فصلی که در آن قرار داریم فصل «مرده» اکران محسوب می شود.

جواد عزتی، ویشکا آسایش، هومن سیدی، اکبر عبدی، علی اوسیوند، طوفان مهردادیان، صبا گرگین پور، شهره قمر، گوهر خیراندیش، مهدی فقیه، مجید شهریاری، علی سلیمانی، سلمان فرخنده، اصغر کرد بچه و... بازیگران «در مدت معلوم» هستند و سایر عوامل آن عبارتند از: تهیه کنندگان: سیدمحسن جاهد و رویا شریف، نویسنده: مهدی علی میرزایی، مدیر فیلمبرداری: سیدمحسن جاهد، تدوین: حسن ایوبی، موسیقی: آریا عظیمی نژاد، مدیر تولید: جعفر گودرزی، طراح صحنه و لباس: نوید فرح مرزی، طراح چهره پردازی: شهرام خلج، صدابردار: فرخ فدایی، صداگذار: حسین ابوالصدق، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: علی مردانی، و  عکاس: لیلا خوش کنار.

نظرات

  • محمد ۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۱۲:۴۶
    2 1
    به نظرم اهمیت فیلم در مدت معلوم که آن را در جریان خنثای سینمای کشور بارز می کند آن است که شجاعانه این پرسش را مطرح میکند که چرا مسئولین در برابر امر جنسی جوانان سکوت کرده و برای آن برنامه ریزی نمی کنند؟ این فیلم به جامعه ما هشدار می دهد اگر ما به فرزندانمان روش ندهیم دشمن به آنها روش خواهد داد.
  • رضایی ۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۱۳:۰۵
    2 1
    این فیلم را که دیدم یاد مقاله خوب آفای یامین پور درباره واکنش های کور و هیجانی عده ای از جوانها در فتنه 88 افتادم که بمناسبت امروز 9 دی بدنیست اشاره ای به آن بکنیم. عنوان مقاله این بود که آیا جنبش سبز یک جنبش جنسی بود؟ یک جاییش از یک دیپلمات که به تهران آمده بود نقل قول میکنندکه : بخاطر می آورم که یکی از رایزن های فرهنگی ایران در آلمان از قول یکی از سیاستمداران بنام آلمانی مورد سوال واقع شده بود که شما پس از انقلاب با بستن مشروب فروشی ها، کلوب های شبانه، خوابگاه های مختلط و مبارزه با مواد مخدر چگونه موفق به مدیریت جامعه جوان خود می شوید؛ و این را اعتراف کرده بود که اگر یک شب در آلمان کلوب های شبانه تعطیل باشد، فردا روز اعتراضات خیابانی است.
  • اصغر - ن ۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۱۴:۵۹
    1 1
    واقعا این فیلم از پایگاه دلسوزی برای جامعه خودش خیلی خوب توانسته حرف اصلی را بزند و چیزی که برای من به شخصه بسیار مهم و قابل تقدیر است نلغزیدن این فیلم به حوزه رکاکت و سوء استفاده از سمبلهای جنسی و یا شوخیهای رکیک بود. الان فیلمها یا تاترهایی که حتی موضوعشان جنسیت نیست ، خیلی احمقانه و عامدانه از هر فرصتی برای کنایه ها و شوخی های لوس جنسی استفاده می کنند اما این فیلم با اینکه موضوعش امر جنسی بود و امکان سوء استفاده را داشت اما خیلی مساله را خوب و پاک مطرح کرده ... ممنونم از ایده ، فکر و اجرای عالی درمدت معلوم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.