جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴

سینماگران و هیأت انتخاب جشنواره فجر/۵

مدیر عامل سابق موسسه شهید آوینی: متولیان «فیلم فجر» آثار مسئله دار را کنار بگذارند

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما همزمان با انتخاب آثار سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: آثاری مسئله دار و فیلمهایی که حاوی سیاه نمایی نسبت به انقلاب و جامعه اسلامی هستند باید از این رویداد انقلابی کنار زده شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «گام های شیدایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دلیل عمده تغییر ماهیت جشنواره فیلم فجر که مهمترین نماد انقلاب اسلامی در عرصه سینماست، تغییر سیاست های فعلی برخی مدیران فرهنگی هنری کشور نسبت به اوایل انقلاب است که دیگر به «فجر» که عنوانی نمادین در سلطه ناپذیری و پایان حکومت استبدادی طاغوت است توجهی نمی کنند.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر پتانسیل آن را دارد که مفاهیم عمیق و ارزشمند گسترده انقلابی را همانگونه که در سال های دهه ۶۰ در سینمای کشور رواج داشت به نمایش بگذارد. اما متأسفانه از آنجا که امروزه سینمای ما پاکی و صداقت خود را از دست داده و ما سینمای چندان قابل اعتمادی نداریم این اتفاق محقق نمی شود.

این فیلمساز با تأکید بر اینکه جشنواره فیلم فجر طی سال های اخیر جایگاهی برای نگاه های باندی، گروهی و سیاسی شده است تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر به جشنواره ای تشریفاتی تبدیل است و بیشتر شبیه به یک گردهمایی برای برخی جریان ها و گروه های خاص شده که می خواهند نیروهای ارزشی سینما را نادیده بگیرند و تفکرات مدنظر خود را در سینما مطرح کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه نیروهای ارزشی و متعهد به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی باید در تیم های انتخاب و داوری جشنواره حضور داشته باشند گفت: بنده معتقدم فیلم هایی که در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا می کنند بایستی با مفاهیم دینی همراه باشند. حتی اگر آثاری ساختار خوب و قدرتمند دارند ولی سیاه نمایی به حساب می آیند یا مسئله دار هستند باید حداقل از این رویداد انقلابی کنار زده شوند. فراموش نکنیم که محتوا مهمتر از ساختار است.

کارگردان فیلم سینمایی «آن مرد آمد» تأکید کرد: جشنواره فیلم فجر باید با دیدگاهی عاقلانه برگزار شود و بتواند در رشد و پرورش اندیشه های سالم در سینما کوشا باشد؛ ما باید به این نکته آگاه باشیم که حتی جوایزی مانند «اسکار» هم علیرغم همه زرق و برقی که دارند همگی از یک جریان به نفع حکومت های خود حمایت می کنند و ما باید شرایطی ایجاد کنیم تا علاقمندان به نظام و انقلاب بتوانند به خوبی از فرصت جشنواره بهره برده و اهداف جمهوری اسلامی ایران را به دنیا معرفی کنند.

بهمنی تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از کشورهای همسو با اهداف جمهوری اسلامی ایران طی سال های اخیر از تولیدات ما دچار شوک شده اند؛ ما مرتباً در فیلم های سینمایی مسائلی مانند خیانت زوجین به یکدیگر، فقر و... را مطرح می کنیم و در نقطه مقابل هرگز به دستاوردهای انقلابی و نظام اشاره ای نداریم و همین باعث می شود که سینما با اهداف نظام در تقابل قرار گیرد. جدا از منظر محتوایی ما از لحاظ ساختاری هم در این زمینه دچار مشکل هستیم به نحوی که رنگ های فیلم های سینمایی ما در سال های اخیر همگی سیاه و سفید، آبی سرد و یا قهوه ای سوخته شده و ما با این کار رسماً فیلم های خود را تلخ می کنیم.

وی ادامه داد: من نمی دانم مسئولان سینمایی با کدام اندیشه فیلمسازان جوان را به این سمت و سو می رانند و چرا به جای آنکه فیلمسازان جوان را به سوی ساخت فیلم هایی بر اساس مطالبات رهبری ترغیب کنند آن ها را به سمت تولید فیلم هایی سوق می دهند که جز آینده ای تاریک برای کشور و نظام هدفی ندارند؟

این فیلمساز در خاتمه این گفتگو افزود: باید فلسفه ایجاد جشنواره فیلم فجر مجدداً مورد بازبینی قرار گیرد تا ما بتوانیم به بهترین شکل ممکن اهداف عالیه نظام اسلامی مان را به کشورهای مختلف جهان معرفی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.