جمعه ۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹

گفتگوی هنرمند پیشکسوت با سینماپرس؛

زرین پور: نگاه شاعرانه «حکایت عاشقی» به دفاع مقدس مرا به بازی در این فیلم ترغیب کرد

بهمن زرین پور در نشست خبری فیلم سینمایی«حکایت عاشقی»

سینماپرس: بهمن زرین پور بازیگر، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما و تلویزیون که پس از سال ها دوری از عرصه بازیگری با فیلم سینمایی «حکایت عاشقی» به کارگردانی احمد رمضان زاده حضوری قابل توجه داشته است گفت: نگاه شاعرانه «حکایت عاشقی» به دفاع مقدس مرا به بازی در این فیلم ترغیب کرد.

کارگردان سریال «عطر گل یاس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: زمانی که از طرف مسعود جعفری جوزانی پیشنهاد بازی در این فیلم به من داده شد به دلیل اینکه سال ها از عرصه بازیگری در سینما دور بودم با دقت و وسواس زیادی فیلمنامه را مطالعه کردم و به نظرم کاری بسیار خوب و قابل تحسین آمد؛ چرا که فیلمنامه نویس با ریزبینی و نکته سنجی و با وفاداری به محوریت دفاع مقدس نگاه تازه ای نسبت به جنگ در روایت داستان داشت که مرا مجذوب کرد.

وی ادامه داد: «حکایت عاشقی» یکی از معدود فیلم های حوزه دفاع مقدس است که به معنای واقعی کلمه خشونت در آن به تصویر کشیده می شود اما فیلمساز در کنار این خشونت و وحشی گری نیروهای بعثی که منجر به بمباران شیمیایی «حلبچه» شد نگاهی شاعرانه و لطیف دارد که نمونه آن را کمتر در فیلم های دفاع مقدسی شاهد بوده ایم؛ فیلمساز به خوبی در این فیلم مسأله مهم «عشق» و «ازدواج» در دوران جنگ را مطرح می کند و همین باعث می شود تا طیف های مختلفی از مخاطبان با سلایق و دیدگاه های گوناگون بتوانند داستان فیلم را باور کرده و ضمن همذات پنداری با شخصیت ها از تماشای این اثر لذت ببرند.

زرین پور سپس با بیان اینکه شخصیتی که من در این فیلم بازی می کنم از پرداخت بسیار خوبی در فیلمنامه بهره برده است اظهار داشت: شخصیت این پیرمرد که در بمباران شیمیایی تمامی اقوام و نزدیکان خود به جز یک نوه اش را از دست می دهد برای من بسیار ملموس و باورپذیر بود و عطوفت و مهربانی که در کلام و رفتار وی دیده می شد را بسیار دوست داشتم؛ من پیش از این تجربه بازی در چنین نقشی را نداشتم و از اینکه توانستم در «حکایت عاشقی» این تجربه ناب را به دست بیاورم بسیار خوشحالم.

بازیگر فیلم سینمایی «زرد قناری» خاطرنشان کرد: یکی از نکات جذاب این فیلم سینمایی این بود که به دور از هرگونه شعارزدگی و نشان دادن نمادهای گل درشت، تصویری واقعی از زندگی مردمی را نشان می دهد که از دل مرگ، سیاهی و تباهی، زندگی را پدید می آورند؛ در واقع به نوعی در این فیلم سینمایی معنای واقعی زندگی متبلور می شود و همه شخصیت ها در این فیلم با وجود داشتن مشکلات متعدد در زندگی شان با امید به زندگی می اندیشند و این مسأله می تواند نسبت به ایجاد روحیه امیدبخشی در جامعه کمک شایانی کند.

این هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون تأکید کرد: پیام اصلی و مهم فیلم «حکایت عاشقی» این است که انسان ها تحت هر شرایطی می بایست با دیدگاهی روشن و باز نسبت به مسائل زندگی و آینده خود نگاه کنند و مشکلات هیچ گاه نباید آن ها را شکست دهد؛ تلاش برای ادامه حیات، زنده ماندن و زندگی کردن یکی از خصیصه های هر موجود زنده ای است و سعی «حکایت عاشقی» بر این است که روحیه یأس و ناامیدی رایج در جامعه را از بین ببرد.

کارگردان سریال پرطرفدار «هتل پیاده رو» در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان اینکه پرداختن سینما به مسأله جنگ از ضروریات است گفت: جنگ و ۸ سال دفاع مقدس یکی از بخش های تاریخی کشور ما است که هیچ گاه نمی تواند به فراموشی سپرده شود و وظیفه تمامی سینماگران است که با ساخت آثار ارزشمند در این حوزه سعی کنند تا تمامی آیندگان از جنایات و فجایعی که دنیا بر علیه کشور و مردم کشور ما به وجود آورد آگاه شوند و از سوی دیگر نگذارند که این واقعه مهم به فراموشی سپرده شود.

زرین پور در خاتمه این گفتگو در پاسخ به این سوأل که بعد از بازی در فیلم سینمایی «حکایت عاشقی» آیا پیشنهاد دیگری برای بازی در سینما داشته اظهار داشت: بعد از نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر سال گذشته پیشنهادهای زیادی به من داده شد اما به دلیل ضعیف بودن فیلمنامه ها راضی به بازی در این آثار نشدم؛ چرا که من تنها برای «دلم» کار می کنم و قطعاً نمی گذارم حضور در آثار ضعیف و نازل پرونده هنری ام را مخدوش کند.

گفتنی است؛ داستان «حکایت عاشقی» برگرفته از داستان یک عکاس واقعی به نام احمد ناطقی است که به عنوان اولین نفر بعد از بمباران شیمیایی حلبچه به این منطقه وارد می‌شود و از آن عکاسی می‌کند. این فيلم قصه عشق عکاس به يکي از بازماندگان بمباران شيميايي حلبچه را روایت می کند. فیلم «حکایت عاشقی» جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه بخش پانوراما جشنواره فیلمخانه آسیا اسپانیا را دریافت کرده است و در سومین دوره هفته فیلم‌های سینمایی خانه آسیا در شهر اسپانیا و سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال به نمایش درآمده است. بهرام رادان در نقش عکاس ایرانی و شيلان رحماني در نقش دختر کرد، بازیگران اصلی «حکایت عاشقی» هستند. بنیاد سینمایی فارابی پخش بین المللی و جوزان فیلم، پخش داخلی این فیلم را برعهده دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.