سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

آذین: «حکایت عاشقی» تراژدی عاشقانه از پشت و روی جنگ است

فیلم سینمایی«حکایت عاشقی»

سینماپرس: جبار آذین منتقد سینما همزمان با اکران فیلم سینمایی «حکایت عاشقی» به کارگردانی احمد رمضان زاده که داستانی عاشقانه در بستر دفاع مقدس را روایت می کند گفت: «حکایت عاشقی» به عنوان یک تراژدی عاشقانه از پشت و روی جنگ، مناسبات انسانی و ضد انسانی و نمایش رفتار آدم ها و آدمک ها فیلمی قابل تعمق و دیدنی است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حکایت عاشقی داستان تلخی ها و شیرینی ها و غم ها و امیدهای مردمی است که قربانی قدرت، ثروت و دنیا طلبی برخی افراد شده اند.

وی ادامه داد: ساخته متعهدانه و محتوا محور احمد رمضان زاده از فاجعه بمباران شیمیایی «حلبچه» به رغم تولید چندین فیلم مستند و داستانی دیگر در این ارتباط، از منظر ساختار سینمایی و پرداخت دراماتیک قصه ها و آدم های فیلم و بازسازی موفق فضاها و ماجراهای این واقعه غم انگیز از آثار مشابه داخلی و خارجی سینمایی تر و تأثیرگذارتر است.

آذین سپس با بیان اینکه «حکایت عاشقی» روایتی عاشقانه از آدم هایی است که در میانه مرگ و زندگی برای مقاومت و حفظ حیات انسانی به عشق و ایمان متوسل می شوند اظهار داشت: بازگویی داستان زندگی در شهری که تیرگی و سیاهی بر زمین و آسمان و در و دیوار آن خیمه زده و ارائه لطیف حادثه تلخ و اندوهناک کشتار وحشیانه صدها کوچک و بزرگ بر اثر بمباران شیمیایی در حلبچه در این اثر سینمایی برای تماشاگر باورپذیر شده و مخاطب می تواند با کاراکترها و شخصیت های این فیلم همذات پنداری کند.

این منتقد خاطرنشان کرد: ساخت این فیلم به ویژه بازسازی صحنه ها، مکان ها و فضاهایی که مورد اصابت بمب های شیمیایی قرار گرفته اند به راستی کار دشواری بوده است که رمضان زاده و همکارانش در ارائه مقبول آن به توفیق رسیده اند. این فیلم نگاهی دو سویه به غم ها و شادی های زندگی دارد و اثری دیدنی برای تماشاگران داخلی و خارجی است. فیلم انسانی و با محتوای «حکایت عاشقی» رمضان زاده را در کار سینما مسلط تر و تواناتر می نماید.

وی ادامه داد: فیلمنامه «حکایت عاشقی» ساختاری پیچیده ندارد و علیرغم تعدد شخصیت ها و ماجراهایش در بازی فرم و محتوا غرق نشده و در تعریف داستان خود الکن نمانده است. ساختن لحظه ها و صحنه های سینمایی و زنده نمایی مضامین و قصه های فیلمنامه با گزینش زوایا، نماها و میزانسن های مناسب و راهبری خوب بازی ها و عوامل فیلم و همچنین فیلمبرداری استادانه و جلوه های ویژه و بازی های شیلان رحمانی، شوان عطوف و بهرام رادان در کیفیت بخشی و تأثیرگذاری حکایت عاشقی نقش مهم داشته اند.

آذین سپس با اشاره به حضور مسعود جعفری جوزانی در این اثر سینمایی گفت: حضور یک سینماگر حرفه ای که پیشینه ای مطلوب و شایسته و کارنامه ای با نمرات گل درشت در عرصه سینما دارد در مقام تهیه کننده و یار فیلمنامه نویس این فیلم و ارائه راهنمایی ها و رهنمودهای سینمایی او در انسجام، قوت و جذابیت حکایت عاشقی سهم غیرقابل انکار داشته است.

وی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: «حکایت عاشقی» به عنوان یک تراژدی عاشقانه از پشت و روی جنگ مناسبات انسانی و ضد انسانی و آدم ها و آدمک ها فیلمی قابل تعمق و دیدنی است. بخش های مهمی از تاریخ دفاع مقدس همچنان ناگفته مانده است از همین رو استفاده از موضوعات و سوژه هایی که بیانگر عوارض و تبعات جنگ باشد در قالب قصه های خانوادگی و اجتماعی سازنده حتی عاشقانه یک ضرورت سینمایی محسوب می شود که باید مدیران سینماشناس و هنرمندان متعهد به این نکته توجه کرده و در تبیین سینمایی موضوعات، شخصیت ها و روایت های دفاع مقدس متعهدانه اقدام به تولید آثار سینمایی نمایند.

گفتنی است؛ «حکایت عاشقی» داستان یک عکاس ایرانی است که به عنوان اولین عکاس بعد از بمباران شیمیایی حلبچه وارد این شهر می‌شود و عکاسی می‌کند. این عکاس در طی این سفر با دختری آشنا می‌شود و ماجراهای عاشقانه‌ای میان آن‌ها شکل می گیرد. بهرام رادان، شوان عطوف، قطب‌الدین صادقی، بهمن زرین‌پور، شیلان رحمانی، کیمیا مرادیان، پیام علوی، محمد بکتاش، نرگس امینی، حسین اعتماد و ... در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.