چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵

به بهانه انتصاب مدیر جدید شبکه اول سیما

تقویت جوانگرایی در عرصه مدیریتی رسانه ملی؛ از انتظار رهبری تا ضرورت سازمانی

رسانه ملی و مدیریت جدید

سینماپرس: فرید یکتا/ اقدام رسانه ملی در انتصاب مدیر جوان از برای شبکه یک سیما در حالی صورت می پذیرد که نیاز امروزه عموم عرصه های مدیریتی کشور به جوان‌گرایی است، زیرا ماهیتاً جوانان از دانش و نوگرایی بیشتری برخوردار بوده و ذهن آنان برای خلق ایده‌های جدید فعال‌تر است

حدود یک سال از انتصاب «محمد احسانی» در تاریخ ۲۵ آذرماه ۱۳۹۳ به عنوان مدیر شبکه یک سیما می گذرد که شایعه قَهر یا برکناری این مدیر، فضای قدیمی ترین و بی تردید معتبرترین شبکه ملی سیمای جمهوری اسلامی را فراگرفت؛ اگرچه رفتن احسانی همچنان برای همه مشخص نیست اما در نهایت ایشان به عنوان مشاور معاون سیما منصوب شد و «فضل الله شریعت پناهی » در راستای سیاست های اصولی «محمد سرافراز» در بکارگیری نیروهای جوان و مؤمن در مدیریت‌های مختلف صدا و سیما، بر جایگاه ریاست اصلی ترین شبکه رسانه ملی تکبه زد. از آنجا که وی حتی به عنوان سرپرست، عملاً هدایت مهم‌ترین شبکه سیما را بر عهده گرفته و هیچ بعید نیست که مدیریت شبکه نیز به او واگذار شود، ضمن تبریک به ایشان می بایست نکاتی را در این باب متذکر گردید

تاکنون برای هیچ سازمان و نهادی همچون صدا و سیما وظیفه گسترش دین، اخلاق، امید، آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت تعریف نشده و در این راستا  قطعاً شبکه یک سیما را میتوان پیشانی وجه رسانه ای جمهوری اسلامی در حوزه صدا و تصویر دانست که در ابعاد ملی نیز جلوه اصلی رسانه ملی محسوب و از این جهت تغییرات مدیریتی در این شبکه را میتوان الگویی از برای تشخیص رویکرد سازمان صدا و سیما در دوره کنونی، جهت انجام قطعی و احسن این وظیفه محسوب نمود.  

صرف نظر از توفیقات غیرقابل انتظار سرافراز در مدیریت یکساله خود و تاییدات مقام معظم رهبری بر این موضوع، باید توجه داشت که همانا بين‌ صدا و سيماي‌ كنوني‌ جمهوري‌ اسلامي‌ و آنچه‌ كه‌ مورد توقع‌ است‌، فاصله‌ بسیار بوده و  اين‌ فاصله‌ را هيچ‌كس‌ نمي‌تواند پر كند، مگر مسئولان‌ و دست‌اندركاران رسانه ملی که البته بدون‌ اطلاع‌ و آشنايي‌ با مشكلات‌، از بيرون‌ نمي‌شود اين‌ كار را كرد و اين‌ كار از درون‌، با مديران‌ دلسوز، با كارگزاران‌ علاقه‌مند، با ابتكارهايي‌ كه‌ در كارها اعمال‌ خواهد شد و با شدت‌ احساس‌ مسؤوليت‌ عملي‌ خواهد شد؛ پس تغییر مدیر شبکه آن هم در فاصله یک سال از آغاز بکار مدیر پیشین را میتوان جلوه ای از اهمیت و بکارگیری قوه آسیب شناسی صحیح درون سازمانی و همچنین اثبات عدم عُلقه و گاه وراثت در انتصابات صورت گرفته مبتنی بر رویکرد جدید رسانه سرافراز، جهت نیل به تراز جمهوری اسلامی ارزیابی کرد.

برخورداری صداوسیما از تحلیل مبنایی به عنوان پایه‌ همه‌ تولیدات و برنامه‌ها نیازمند شکل دهی و قواره مندسازی درون سازمانی است؛ به عبارتی دیگر راديو و تلويزيون‌ بايد گرايش هاي‌ اصولي‌ نظام‌ را با تمام‌ قوت‌ و قدرت‌ و هنرش‌ از آب‌ در بياورد و ارايه‌ كند و این امر محقق نخواهد شد مگر به واسطه جستجو و فهم گرايش هاي‌ اصولي‌ نظام‌ و دقت در نحوه و انعکاس آن؛ که البته این مهم همواره نیاز مبرمی بر جوان‌گرایی در چارچوب احراز اصولگرایی و اصالت سنجی مدیران جوان با معیارهای اصیل انقلاب اسلامی داشته و دارد.

اگر چه به ظاهر سرپرست و یا به تعبیری دیگر مدیر جدید شبکه یک، متولد ۱۳۵۳ بوده و به این ترتیب تنها حدود هشت سال از مدیر پیشین خود جوانتر است، اما به واقع سکانداری ایشان بر شبکه یک سیما را میتوان به نوعی آغاز روند ظهور و بروز مدیران دهه پنجاهی در عرصه مدیریت رسانه ای کشور قلمداد نمود که این مسئله به جهت نِمود و حاکمیت حلقه بسته در عام فضای مدیریتی کشور (بالاخص در دولت یازدهم) به خودی خود اتفاقی مبارک محسوب و شاخصی از برای ارزیابی روحيه جوان‌گرایی سرافراز و اعتقاد او به جوانهاست

اقدام رسانه ملی در انتصاب مدیر جوان از برای شبکه یک سیما در حالی صورت می پذیرد که نیاز امروزه عموم عرصه های مدیریتی کشور به جوان‌گرایی است، زیرا ماهیتاً جوانان از دانش و نوگرایی بیشتری برخوردار بوده و ذهن آنان برای خلق ایده‌های جدید فعال‌تر است و اگر چه در حال حاضر عدم بهره مندی از جوانان ظلمی بزرگ و خطایی نابخشودنی است، اما باید توجه داشت که جوانگرایی به معنی آقازاده گرایی و استفاده از فرزندان مسئولان میانسال و کهنسال نمیباشد و شاید یکی از دلایل اصلی رکود در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را بتوان عدم توجه به این عامل در بکارگیری جوانان و استفاده از ایشان در مناصب مختلف مدیریتی تعریف نمود.

از جمله ویژگیها و شئون سازمانی بودن رسانه ملی میتوان به جوانگرایی و استفاده از تجربه نیروهای قدیمی و کارکشته در این سازمان اشاره نمود؛ در این میان دانشکده صدا و سیما به جهت تحقق این مهم از نقشی بی بدیل برخوردار بوده و به طور کلی ماهیت وجودی این دانشکده را میتوان به عنوان اصلی ترین کانون حفظ روند جوانگرایی و استفاده از تجربه در این سازمان دانست که متاسفانه همواره با غفلت مواجه بوده و شاید انتصاب شریعت پناهی به عنوان یکی از فارغ التحصیلان این دانشکده را بتوان یکی دیگر از نمودهای موفقیت سرافراز و تغییرات بنیادین در رویکرد حاضر رسانه ملی به حساب آورد

در عین حال، بی شک جذب نیروهای توانمند جوان خارج از سازمان به شرط دارا بودن تحصیلات مرتبط و البته تعهد و کارآمدی و سابقه مدیریت در حوزه فرهنگی، هنری و رسانه ای نیز می تواند مدیران شبکه های سیما همچون «شریعت پناهی» جوان را در تحقق اهداف سازمانی و در رأس آن تأکیدات رهبر فهیم نظام جمهوری اسلامی ایران باری بخشد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.