سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۷

پاسخ «طباطبایی نژاد» به سوالات سینماپرس؛

توهین و مزاحمت برخی پذیرفته نشدگان مانع از اعلام اسامی هیأت انتخاب جشنواره «سینما حقیقت» شده است!

محمدمهدی طباطبایی نژاد

سینماپرس: سید محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با سینماپرس در خصوص عدم اعلام اسامی هیأت انتخاب جشنواره «سینما حقیقت» و نیز عدم تولید مستندی درباره پیاده روی اربعین توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، وی ابتدا در رابطه با علت عدم اعلام اسامی اعضای هیأت انتخاب نهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت  که مورد انتقاد برخی از مستندسازان واقع گردیده است گفت: متأسفانه ما در سال گذشته شاهد مزاحمت ها و توهین های زیادی توسط فیلمسازانی که به هر دلیل اثرشان در این جشنواره پذیرفته نشده بود نسبت به اعضای هیأت انتخاب جشنواره سینما حقیقت بودیم و لذا ترجیح دادیم که در نهمین جشنواره اسامی آن ها را تا زمان برگزاری اعلام نکنیم.

دبیر این دوره از جشنواره سینماحقیقت ادامه داد: تمامی افرادی که انتخاب آثار این دوره از جشنواره را انجام داده اند جزو چهره های مطرح و شناخته شده هستند؛ به نحوی که کمترین آن ها نزدیک به ۱۵ سال سابقه کار در حوزه تولید آثار سینمایی مستند را دارد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خاطرنشان کرد: ۸۰۰ فیلم متقاضی حضور در این دوره از جشنواره بوده اند و در نهایت تنها ۷۴ اثر توسط اعضای هیأت انتخاب شایسته حضور در بخش مسابقه ملی شناخته شده اند؛ قطعاً در بین بیش از ۷۰۰ و اندی فیلم که نتوانستند در این دوره از جشنواره حاضر باشند معترضینی نیز وجود دارند که به دلیل عدم صبوری و شناخت شان نسبت به جشنواره این رفتار غیر اخلاقی را انجام می دهند.

وی تصریح کرد: من نمی دانم دلیل این رفتارها در سینمای ما چیست؟ فیلمسازان زمانی که اثرشان را به یک جشنواره داخلی و یا خارجی ارائه می کنند باید آگاه باشند که امکان دارد اثرشان در جشنواره پذیرفته شود یا اینکه از گردونه رقابت خارج گردد؛ پس مسلماً هیچ جای اعتراضی نسبت به اعضای هیأت انتخاب نباید وجود داشته باشد و ما نباید به حودمان اجازه بدهیم که اگر فیلم مان در یک جشنواره جایزه نگرفت و یا به بخش مسابقه راه پیدا نکرد به همه چیز پشت کنیم و برخوردهای زشت و زننده ای از خود بروز دهیم.

طباطبایی نژاد در خاتمه این گفتگو متذکر شد: هیچ جشنواره حرفه ای در سینمای جهان وجود ندارد که تمامی آثار متقاضی را به بخش مسابقه راه بدهد و این روالی طبیعی است که جشنواره سینماحقیقت نیز آن را انجام می دهد؛ امیدوارم که در کشورمان شاهد چنین برخوردهایی از هیچ یک از فیلمسازان و سینماگران نباشیم.

بر اساس همین گزارش طباطبایی نژاد در بخش دیگری از اظهاراتش اذعان داشت: اگرچه این مرکز به عنوان مهمترین دستگاه حامی سینمای مستند در کشور، تولید مستقلی در رابطه با پیاده روی اربعین حسینی نداشته است ولی در صورتی که طرح های خوبی توسط فیلمسازان به دستش می رسید قطعاً از تولید این گونه آثار حمایت می کرد و در حال حاضر نیز آمادگی حمایت از اینگونه طرح ها را دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.