سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۸

زمزمه‌هایی از حذف شورای پروانه ساخت/ ۲

الماسی: مدیران سینمایی نباید با تقلید از سینمای غرب و بدون مطالعه به فکر تغییر ساختارها باشند

جهانگیر الماسی

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما به دنبال برخی اظهارات و فضاسازی های رسانه ای نسبت به حذف احتمالی شورای پروانه ساخت آثار سینمایی گفت: اگر مدیران می خواهند ساختار یک سیستم را تغییر دهند می بایست سال ها در رابطه با آن مطالعه کرده و محاسن و معایب آن را به دقت مورد بررسی قرار دهند نه اینکه با رفتاری سلیقه ای تنها از برخی کشورهای غربی تقلید کنند و تبعات آن را در نظر نگیرند.

الماسی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس با تأکید بر اینکه سینمای کشور نیاز جدی به حضور شورای پروانه ساخت دارد اظهار داشت: نبود شورای صدور پروانه ساخت مربوط به کشورهایی است که در آن ها تهیه کنندگان و سرمایه گذاران بر اساس اولویت اقتصادی کشورشان تصمیم به تولید آثار فرهنگی و سینمایی می گیرند و محتوا و موارد استراتژیک برایشان اهمیت چندانی ندارد.

وی تصریح کرد: زمزمه حذف این شورا با توجه به شرایط خاص کشور، یک ایده خام و نشأت گرفته از تفکرات برخی مدیران وابسته به فرهنگ غرب است که نه عقلایی به حساب می آید  و نه کارشناسی.

الماسی ادامه داد: شاید در اغلب کشورهای غربی اینگونه شوراها مانند ایران وجود نداشته باشند اما به روشهای مختلف نظارت های جدی و سخت گیرانه ای بر فرایند تولید یک اثر وجود دارد که گهگاه آزادی هنرمند را بیش از آنکه بشود تصور کرد محدود می کنند بی آنکه خودش متوجه شود؛ به همین علت است که سهم عمده ای از تولیدات سینمای غرب در مدح حکومت هایشان ساخته می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی»  تصریح کرد: متأسفانه طی سال های اخیر نگاه های سلیقه ای مدیران ضربات زیادی را به بدنه سینمای کشور وارد ساخته است که یکی از همین ضربات تولید فیلم هایی است که در آن بخش اعظمی از جامعه دیده نمی شوند و تنها کودکان و تعدادی از جوانان در فیلم ها حضور دارند؛ سینمای ایران باید همواره خود را از معرض تصمیمات ناگهانی و دیدگاه سلیقه ای و الگوبرداری شده از سینمای غرب دور نگه دارد و به اهداف استراتژیک کشور توجه داشته باشد.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو در عین حال اذعان داشت:  تمامی شوراها در سازمان سینمایی نیاز به تدوین و تصویب مقررات شفاف و لازم الاجرا دارند تا مبادا بر اساس نگاه فردی مدیران سینمایی و اعضای آن شوراها اداره شوند؛ ما امروزه به صورت جدی نیاز به تصویب قوانینی داریم که مانند قانون اساسی کشور برنامه های جامع را برای اجرایی شدن در تمامی سال های حیات سینمای کشور در خود داشته باشد و هیچ فردی حق عدول و یا تخطی از آن را نداشته باشد.

وی سپس خاطرنشان کرد: در سینمایی مانند آمریکا که بر اساس مکتب سرمایه داری اداره می شود هم چنین قوانین سخت گیرانه و البته نه به صورت آشکار بلکه به صورت پنهانی وجود دارد و به همین علت است که فیلمی در هالیوود وجود ندارد که منافع غربی ها را در پی نداشته باشد.

بازیگر نمایش «وقتی که سربازها حمله می‌کنند» تصریح کرد: تغییر در ساختارهای سینمایی کشور این روزها بیشتر به لجبازی های کودکانه شبیه شده است که به دلیل نگاه های سیاسی و... انجام می شود و مطالعات مدیریتی در سینمای کشور دیده نمی شود.

الماسی در خاتمه این گفتگو افزود: این روزها در سینمای کشور منافع فردی بر منافع ملی ارجحیت پیدا کرده و من امیدوارم که هرچه زودتر شاهد برچیده شدن این نوع دیدگاه ها باشیم؛ ما برای دستیابی به توسعه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... نیاز به تصمیمات جمعی بر اساس اهداف ملی داریم و نباید به اشخاصی که به این نوع دیدگاه ها توجهی ندارند اجازه کار بدهیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.