شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵

گفتگو با مسئول مستندسازی حوزه هنری؛

«نقشه راه»؛ نیاز اصلی تولید مستند در کشور/ یزدی: هنوز در درک منافع عمومی به بلوغ نرسیده‌ایم

محسن یزدی

سینماپرس: محسن یزدی در رابطه با ضرورت مستندسازی از وقایع ملی و تاریخی که با باورهای مذهبی مردم سنخیت دارند گفت: برای تولید آثار مستند از وقایع تاریخی و ملی و مذهبی نیاز به نقشه راه داریم؛ لذا امیدوارم با همگرایی تمامی افرادی که دغدغه این حوزه را دارند به نقشه جامعی دست پیدا کنیم.

مسئول مرکز مستندسازی حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: شأن سینمای مستند این است که همواره یک قدم جلوتر از وقایع حرکت کند تا بتواند بر آنها تاثیر بگذارد و دستیابی به این مهم نیاز به اتاق فکری راهبردی با حضور افراد مطلع با نگاه به آینده دارد.

وی تأکید کرد: اگرچه این مسأله کاری پیچیده و دشواراست اما می توان به آن دست پیدا کرد؛ من معتقدم اگر یک شورای راهبردی برای تولید آثار مستند داشته باشیم می توانیم قدم های بزرگ و مثبتی را برای تولید فیلم های ارزشمند در این زمینه برداریم که بتوانیم با آن حتی مشکلات مان را حل کنیم و یا از بروز مسایل نامطلوب جلوگیری کنیم.

تهیه کننده مستند «روزهای خرداد» در ادامه این گفتگو فقر پژوهش و نبود درک منافع ملی را عامل افت سینمای مستند برشمرد و خاطرنشان کرد: ما باید آگاه باشیم که نمی توان به صورت سردستی اقدام به ساخت آثار مستند کرد؛ ما نیاز به تولید مستندهایی داریم که بتوانند منافع کشور را تأمین کرده و روی آحاد افراد جامعه تأثیرات مثبت بگذارند از این رو باید برای تولید یک فیلم، پژوهش و تحقیق کافی داشته باشیم و سپس با نگاهی جامع نسبت به افق آینده کشور آن را جلوی دوربین ببریم.

یزدی ادامه داد: آنچه که امروز سینمای مستند ما را با مخاطرات زیادی همراه ساخته است نگاه روزمره ای است که در بین مدیران و فیلمسازان سینمای مستند به وجود آمده؛ نگاهی که باید برای رشد و ارتقای آثار مستند در سینمای کشور تغییر کند و از انفعال خارج شود.

وی افزود: بنده به عنوان مدیر یکی از مرکز مهم مستندسازی کشور همواره سعی دارم با مشاوره گرفتن از افراد مختلف به بهترین دیدگاه برای تولید آثار مستند برسم اما ارتباط مراکز تولید با اتاق فکرهای کلان و راهبردی می تواند بسیار موثر باشد و این چیزی نیست که از عهده ما به تنهایی بر بیاید.

این مدیر فرهنگی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که آیا برای دستیابی به اهداف استراتژیک در سینمای مستند نیاز به همدلی و همگرایی مدیران مراکز متعدد مستندسازی است، گفت: قطعاً در صورتی که چنین اتفاقاتی محقق شود برکات خوبی در سینمای مستند به وجود خواهد آمد اما این اتفاق در ظاهر کمی دور به نظر می رسد.

یزدی گفت: شاید دلیل اصلی تمامی این اتفاقات این باشد که ما هنوز در درک منافع کشور به بلوغ نرسیده ایم و به این فکر نمی کنیم که با وجود اختلاف سلیقه ها باید در این یک چیز همگی هم دل باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.