چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳

در مراسم رونمایی یک مستند عنوان شد

«A۱۵۷»؛ روایت قربانیانی است كه به ناحق اسیر جنگ شده‌اند

مراسم رونمایی مستند a157

سینماپرس: کارگردان مستند «A۱۵۷» اعلام کرد این فیلم داستان مردمانی است که به ناحق گرفتار جنگ شده اند و در این میان کودکان و زنان بیشتر آسیب می‌بینند.

به گزارش سنماپرس، عصر سه‌شنبه سوم آذرماه در سالن سوره حوزه هنری از مستندی به نام «A۱۵۷» رونمایی شد. در این مراسم كه با حضور جمعی از سینماگران همراه بود، بهروز نورانی پور تهیه كننده و كارگردان این اثر گفت:  «A۱۵۷»روایت فروپاشی اخلاق در سال ۲۰۱۵ میلادی در مسیر جنگ است، در حالی كه آوارگی و در به دری در چنین زمانه ای برای خیلی ها جای تعجب دارد.

وی با بیان اینكه دنیا به جایی رسیده كه شخصیت‌های اصلی این مستند برای زنده ماندن با مرگ دست و پنجه نرم می‌كنند، ادامه داد: این مستند روایت ملتی است كه با موضوع و مساله ناخواسته‌ای روبه‌رو شدند. امروزه بر اساس آمار منتشر شده در جنگ‌ها ۸۰ درصد قربانیان جنگ، زنان و كودكان هستند.

این فیلمساز همچنین افزود: بسیاری از افراد، جنگ را یك بازی مردانه می‌دانند و این مردها هستند كه برای آن تصمیم می‌گیرند و در این روند زنان و كودكان اولین قربانیان جنگ می‌شوند.

نورانی‌پور تاكید كرد: «A۱۵۷» روایت قربانیانی است كه به ناحق گرفتار و اسیر مسیر جنگ شده‌اند. امیدوارم مخاطبان بتوانند با ما به حقیقتی از جنگ سفر كنند.

سماواتی:«A۱۵۷» یادآور آرامشی است كه در كشورمان داریم

در این مراسم امیر سماواتی تهیه كننده سینما، در خصوص چگونگی آشنایی خود با این كارگردان گفت: سه سال پیش با نورانی‌پور آشنا شدم. در همان زمان متوجه شدم كه در حال تدارك یك فیلم است.

وی افزود: نورانی‌پور سراسر پاكی و خداپرستی است و در قلبش یقینی دارد كه بلافاصله باورش می‌كنید. هنگام گفتگو با او متوجه شدم كه فیلمنامه تنها یك معادله ریاضی است و ما باید به آدم‌هایی مثل نورانی‌پورها كه در سینمای مستند نگاهی حقیقت‌یاب دارند اعتماد داشته باشیم.

سماواتی ادامه داد: وقتی راش‌های تدوین را دیدم، هر لحظه به این فكر می‌كردم كه چگونه امكان كشف جوانانی مثل نورانی‌پور وجود دارد. او از هزینه زندگی شخصی خود توانست كاری بسازد كه امروز باعث افتخار ماست.

وی در ادامه با اشاره به مساله داعش در این مستند عنوان كرد: ما در این بین با داعشی كه برخی سرزمین‌ها را اشغال كرده روبه‌رو هستیم و شكرانه برای ماست كه در مملكت خود امنیت داریم. قطعا دیدن شخصیت‌هایی مثل هیلین و سولاف اشك از چشمان ما جاری می‌كند.

سماواتی با اشاره به اینكه شخصیت، همت و جرات نورانی‌پور را می‌ستاید، گفت: قطعا در این فیلم خطراتی از كنار گوش كارگردان گذشته و جا دارد از او تشكر كنم؛ چون به ما یادآوری می‌كند در مملكتی كه آرامش و امنیت وجود دارد، چه اتفاقی برای دیگر كشورها می‌افتد.

فاطمه صفا: این فیلم برشی از اتفاقات تلخ در سوریه است

در مراسم رونمایی از مستند«A۱۵۷»  به كارگردانی بهروز نورانی‌پور در تالار سوره حوزه هنری كه عصر سه شنبه سوم آذرماه برگزار شد، علاوه بر سینماگران و فعالان این عرصه، یك دختر مهاجر سوری نیز حضور داشت.

فاطمه صفا، دختر مهاجر سوری كه اكنون دانشجوی دكترای زبان و ادبیات فارسی در ایران است،‌ پس از دیدن این فیلم مستند كه درباره حمله داعش و آوارگی مردم سوریه در پی آن است،‌ بیان كرد: آنچه در این مستند دیدید، یك برش كوچك از اتفاقات تلخ در كشور ماست.

وی با بیان اینكه چند ماه بعد، پنجمین سال جنگ سوریه را پشت سر می‌گذاریم، افزود: شاهدیم كه به بهانه راه‌اندازی این جنگ یك غده سرطانی به نام داعش به وجود آمده كه دین نمی‌شناسد و آدم‌ها را برای مقصود غیرانسانی خود استخدام می‌كند.

صفا با اظهار تاسف از بروز چنین شرایطی در منطقه،‌ اظهار کرد: در شرایط فعلی داعش یك قسمت بزرگ از سوریه و عراق را گرفته و البته در حال عقب‌نشینی است. امیدوارم با مجاهدت نیروهای مردمی و مقاومت اسلامی، سرزمین ما از داعشیان پس گرفته شود.

وی همچنین ادامه داد: متاسفانه می‌بینیم هم دخترانی كه اسیر دست داعش شده‌ باشند و هم كسانی كه از كشورشان مهاجرت كرده و به كشورهای غربی رفته‌اند، هر كدام به نوعی مورد سوءاستفاده و شرایط نامناسب قرار می‌گیرند. این فیلم به‌خوبی نشان داد كه زنان در چه وضعیت اسف‌باری در شرایط جنگی قرار می‌گیرند.

صفا در پایان گفت: نگاهی كه به زن وجود دارد، نگاهی ابزاری است و در هر شرایطی به نوعی خودش را بروز می‌دهد، امیدوارم این نگاه اصلاح شود و به اصل قرآن برگردیم كه تاكید می‌كند ارزش انسان‌ها نه به جنسیت آن‌ها بلكه به نوع كردار و میزان ایمان‌شان است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.