چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸

کارگردانی که ۱۵ روز با طالبان زندگی کرد/ دیدار با تروریست‌ها

محسن اسلام زاده

مهر: محسن اسلام زاده که مستند «تنها میان طالبان» را با حضور در میان طالبان ساخته درباره روند جلب اعتماد آنها که ۴۰ ماه طول کشیده است، صحبت کرد.

محسن اسلام زاده کارگردان سینمای مستند درباره چگونگی ساخت «تنها میان طالبان» گفت: از زمانی که ایده ساخت مستندی با موضوع طالبان به ذهن من رسید تا امروز که ساخت این پروژه به پایان رسیده است، ۴ سال و ۸ ماه می گذرد که ۴۰ ماه از آن صرف جلب اعتماد طالبان و پیش تولید شد.

 

 

کارگردان مستند «اسرار زندن ابوسلیم» ادامه داد: برای ساخت این مستند چند بار به کشور افغانستان  سفر کردم تا اینکه سال گذشته موفق شدم اجازه حضور بین این گروه را پیدا کنم و ۱۵ روز در میان طالبان زندگی کردم.

این مستندساز با اشاره به اینکه سفرنامه ای مصور نیز از این سفر به زودی به صورت یک کتاب منتشر می شود، بیان کرد: این کتاب در مرحله بازنویسی است و با جزئیات بیشتری نسبت به فیلم به ماجراهای این سفر می پردازد.

کارگردان مستند «اهل سنت ایران» با تاکید بر اینکه طی ۱۰ سال اخیر هیچ دوربینی برای ساخت مستند یا گرفتن گزارش میان طالبان نرفته است، توضیح داد: برای اینکه بتوانم طالبان را راضی به حضور در میان آنها کنم علاوه بر ارائه چند فیلمم که در کشورهای افغانستان و لیبی ساخته شده بود، قطعه فیلمی از یکی از رهبران کنونی طالبان که دو دهه پیش توسط یکی از مستندسازان قدیمی ضبط شده بود برای آنها فرستادم. آنها از این فیلم بسیار خوششان آمد و مجوز حضور من در بین طالبان صادر شد.

وی در پاسخ به این سوال که مستند حول چه موضوعاتی می‌گذرد، ادامه داد: طی مدت طولانی پیش تولید، به تحقیق در مورد نگرش طالبان به مسائل مختلفی از جمله سیاست، مذهب و قومیت پرداختم اما در نهایت، این مستند یک اثر تحلیلی نیست و سعی دارد یک روایت بی واسطه باشد.

اسلام‌زاده با اشاره به اینکه زمان این مستند ۵۷ دقیقه است، بیان کرد: لحظه ای که من اجازه حضور در کنار طالبان را پیدا کردم، داعش تازه در منطقه ظهور کرده بود و همین مساله باعث به وجود آمدن مسائل امنیتی بسیاری در منطقه شده بود، به همین جهت با حضور در میان طالبان شرایطی پیش آمد که احساس می‌کردم در یک حصر نامرئی هستم تا اینکه آنها کم کم به من اعتماد کردند و توانستم مصاحبه های خوبی بگیرم.

اسلامزاده در پایان تایید کرد: طی روزهای حضور خود در افغانستان بیشتر با مقام های ولایتی طالبان در استان «هلمند» مصاحبه گرفتم اما در آخرین روز حضورم توانستم با یکی از اعضای شورای رهبری و چند نفر از وزرای طالبان از جمله رییس کمیسیون اقتصادی، رییس کمیسیون نظامی و معاون کمیسیون فرهنگی که همه از مسئولان امارتی طالبان بودند، مصاحبه کنم.

مستند «تنها میان طالبان» به کارگردانی محسن اسلام زاده به نهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت» راه یافته است.

عوامل تولید این مستند عبارتند از تهیه کننده: سید سلیم غفوری، تحقیق، تصویر و کاگردانی: محسن اسلام زاده، تدوین: اسماعیل علیزاده، نویسنده گان: علی پیرهادی، محمود عزیزی، گفتار متن: امیر عطرچی، مدیر تولید: حمیدرضا مجیدی، موسیقی: مسلم رسولی، طراحی و ترکیب صدا: محمد حسین ابراهیمی و پیمان توسلی، گرافیک تصویری: علی پورعبادی، ابوالفضل لطفی، گرافیک: مهدی خوش نژاد، اصلاح رنگ و نور: مهدی رشوند، مجری طرح: مرکز فرهنگی میثاق.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.