سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱

مستند «معصومه» رونمایی می‌شود/ فریاد قربانیان اسیدپاشی در سینماحقیقت

مستند معصومه

سینماپرس: مستند «معصومه» به کارگردانی سونا مقدم که به آسیب‌های قربانیان اسیدپاشی می‌پردازد، برای اولین بار در بخش مسابقه ملی مستندهای بلند نهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» رونمایی خواهد شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در این اثر مستند، واژگانی چون خشونت، هویت و بازگشت به زندگی به خط شده‌اند تا سرآغاز شکل‌گیری یک مستند بلند اجتماعی به نام «معصومه» شوند.

سونا مقدم درباره‌ی ساخت این مستند گفت: «سه سال پیش در ابتدای تحقیق و کندوکاو در خصوص پدیده‌ی خشونت آنهم مواردی که قربانیانش را اغلب زنان تشکیل داده‌اند، با مساله اسیدپاشی مواجه شدم. پدیده عجیب و شومی که اختراع دست بشر معاصر است؛ جنایتی که نه به قصد قتل نفس بلکه با هدف انتقام و از بین بردن روح، هویت، زندگی اجتماعی و آینده قربانی صورت می‌گیرد.»

وی ادامه داد: «طرح مساله اینگونه آغاز شد و پرسش‌های بیشماری از ذهنم عبور کرد که برای یافتن پاسخ‌شان، قدم در راه ناهموار و بسیار دشواری گذاشتم و یکی از سخت‌ترین تجارب زندگی فیلمسازی من کلید خورد؛ به ویژه این که «معصومه» اولین تجربه مستند بلند کاری من به حساب می‌آمد و طبعاً وسواس و دقت بسیاری را در برداشتن قدم اول طلب می‌کرد.»

مقدم با عنوان این مطلب که علی‌رغم انتخاب سوژه‌ای تراژیک و غم‌انگیز، از‌‌‌ همان روزهای نخست هدف را در زیبایی‌های پنهان زندگی شخصیت فیلم جستجو کرده است، خاطرنشان کرد: «او پتانسیل نمایش زیبایی‌های زندگی را داشت. معصومه باید برمی‌خاست و به زندگی ادامه می‌داد و این‌بار با قدرت دستانش، زیبایی‌های پنهان زندگی‌اش را بعد از حادثه اسید‌پاشی آشکار می‌ساخت تا بتواند همچون الگویی سر مشق دیگران باشد. از این رهگذر، دغدغه‌ی ریشه‌یابی و بررسی خلاهای قانونی و اجتماعی، هم در خصوص جنایت اسیدپاشی و هم در رابطه با قربانیان و انسان‌های آسیب‌دیده موجب شد که نگاهی واقع‌بینانه به این پدیده در کشورمان داشته باشم.»

وی در پایان گفت: «ساخت این مستند تجربه بس شگفتی بود! دراین وانفسای زندگی و روزمرگی‌هایمان که بیشتر خشم و نفرت و دور شدن از یکدیگر را می‌آموزیم، با مدد جادوی حقیقت و از طریق ضبط تصاویر فراموش شده قربانیان و شنیدن صداهای خاموششان، دوباره دیدن دنیا و دوباره دوست‌داشتن انسان‌ها را در کنار آن‌ها تمرین کردیم. به عبارتی دیگر، این فیلم روایت برخاستن و به آغوش کشیدن دیگرباره‌ی زندگیست. سرگذشت واقعی انسان‌های دردمند و بی‌پناهی که قربانی توحش دهشتناکی شده‌اند. داستان آنانی که تلاش می‌کنند برعلیه خشونت مبارزه کنند، چون در جستجوی زندگی مملو از صلح و آرامش هستند.»

گفتنی است: معصومه بعد از یکسال و نیم جدایی از همسرش، به طرز وحشیانه‌ای مورد حمله اسیدپاشی از جانب پدر شوهرش قرار می‌گیرد و با وجود سوختگی و نابینا‌شدن شدید، برای گرفتن حضانت فرزندش تلاش می‌کند. در جریان ساخت فیلم، معصومه به چالشی بزرگ فراخوانده می‌شود تا توانایی‌های هنریش را عیان کند. وی نهایتاً به سبکی از نقاشی با خط بریل می‌رسد و خود را در سفالگری و موسیقی نیز محک می‌زند. از سوی دیگر نماینده سایر قربانیان می‌شود تا بتوانند احقاق حق کنند و تغییری در شرایط اجتماعی و قانونی‌شان بوجود آورند؛ ضمن اینکه او سعی می‌کند زندگی زیبایی هم برای تنها فرزندش فراهم آورد.

عوامل تولید فیلم مستند ۷۲ دقیقه‌ای «معصومه» عبارتند از: پژوهشگر، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان: سونا مقدم/ تصویربردار: مهدی اصلانی/ تدوینگر: بابک بهداد/ صدابردار: علی علوی/ طراح صدا و میکس: انسیه ملکی/ تصحیح رنگ و نور و طراح پوستر: بهزاد نعلبندی/ طراح تیتراژ: شهرزاد درفشه/ مدیرتولید: عباس خدادادی/ دستیاران تصویر: عرفان مجاهد، مهرداد مقیسه، عادل نیسی/ دستیار تدوین: محمد قائمی/ مترجم: حسن شرف‌الدین/ با حضور: معصومه عطایی، مهناز کاظمی، زیور پروین، مهدی و محمد سید، مرحومه سمیه مهری و دخترش رعنا اقوانی، آرین همت، محسن مرتضوی.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی (ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.