چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸

گفتگوی سینماپرس با بازیگر پیشکسوت؛

مشایخی: پیشنهاد خوبی برای بازی ندارم/ هنرمند نباید مخاطب خود را دست‌کم بگیرد

جمشید مشایخی*

سینماپرس: جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور همزمان با روز تولدش گفت: پیشنهاد خوبی برای بازی در سینما و تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم تنها در آثار شاخصی که فیلمنامه های قوی دارند حضور پیدا کنم.

کمال الملک سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متاسفانه اغلب فیلمنامه هایی که این روزها نوشته می شود دارای ضعف های متعدد و فراوانی است که نمی تواند هنرمند را ترغیب به حضور در آن اثر کند؛ من جزو بازیگرانی هستم که همیشه فیلمنامه برایم از اهمیت بسزایی برخوردار است و سعی دارم در آثاری حضور داشته باشم که فیلمنامه های قوی و استخوان داری دارند.

وی ادامه داد: من معتقدم هیچ هنرمندی نباید مخاطبان یک اثر هنری را دست کم بگیرد؛ تصوری که طی سال های اخیر در تولید آثار هنری سینمایی و تلویزیونی ما باب شده که مخاطب را سطحی نگر می پندارد از اساس و بنیان غلط است و یک هنرمند به عنوان شخصی که نقش مهمی در فرهنگ سازی عمومی کشور دارد بایستی در آثاری حضور پیدا کند که سطح سلیقه آن ها را ارتقا بخشد.

این بازیگر پیشکسوت سینما در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به بازی اش در سریال تلویزیونی «معمای شاه» گفت: من در این سریال نقش کریم داوتگر را بازی کردم و روی فیلمنامه و به خصوص دیالوگ های این سریال حساسیت فراوانی داشتم و جز این حرفی برای گفتن ندارم!

بازیگر سریال تلویزیونی «تبریز در مه» در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه بزرگترین آرزویش سربلندی ایران و ایرانی در تمامی زمینه ها است اظهار داشت: من امیدوارم که مردم خوب کشورمان که من خاک پای تمامی آن ها هستم همواره شاد و سلامت باشند و شرایط زندگی شان روز به روز بهتر شود؛ من همواره به ایران می اندیشم و امیدوارم که ما به آنچه که شایسته اش هستیم دست پیدا کنیم.

گفتنی است؛ جمشید مشایخی بازیگر توانمند ایران زمین دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر است؛ وی سال ۱۳۳۶ به استخدام اداره تازه تأسیس هنرهای دراماتیک درآمد و به عنوان بازیگر کار خود را در برنامه نمایشی کانال سوم غیردولتی آغاز کرد و با ایفای نقش در فیلم کوتاه «جلد مار» به همراه فخری خوروش جلوی دوربین رفت. او حتی به خاطر بازی سینمایی اش برای مدتی از کار تأتر اخراج شد. در واقع کار حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۴۹ به طور رسمی شروع کرد. بازی جمشید مشایخی در نقش انسان‌های بی رحم و همچنین نقش‌های تاریخی همچون «شازده احتجاب»، «کمال الملک» و رضا تفنگچی/خوشنویس در سریال «هزار دستان» نشانگر از توانایی بازیگری اوست. با این حال، در کارنامه بازیگری او، نقش‌های کم ارزش و گاه بی‌ارزش نیز شاهد هستیم که به گفته خود، پذیرفتن آن نقش‌ها را برای کمک به کارگردان‌ها قبول می‌کند؛ هرچند که به کارنامه بازیگری اش لطمه وارد شود. او در سال ۱۳۶۳، بابت بازی در دو فیلم «گل های داوودی» و «کمال الملک» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. استاد مشایخی در کارنامه هنری خود حضور در صدها اثر سینمایی، تلویزیونی و تئاتری را به ثبت رسانده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.