شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲

«آذین» و نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«جامه دران»؛ اثری زن محور اما موفق دور از «فمینیسم» و سطحی‌نگری

فیلم سینمایی جامه دران

سینماپرس: جبار آذین منتقد سینما همزمان با اکران فیلم سینمایی «جامه دران» به کارگردانی حمیدرضا قطبی گفت: کارگردان «جامه دران» با دوری از سقوط در دامان «فمینیسم» و سطحی نگری، موفق شده یکی از آثار قابل دیدن زن محور سینمای اجتماعی ایران را روانه اکران کند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «جامه دران» یک ملودرام تاریخی اجتماعی است که داستان های ۳ گانه خانوادگی اش را در بستری از مناسبات اجتماعی و سیاسی روایت می کند؛ نخستین ساخته سینمایی حمیدرضا قطبی یک اثر اقتباسی به نسبت موفق سینمایی بر اساس رمان زن محور ناهید طباطبایی است. بازگویی داستان تلخ و شیرین زندگی ۳ زن در ۳ اپیزود مرتبط با هم بهانه و مناسبتی است تا تصویری حقیقی از تاریخ ایران در این اثر نشان داده شود.

این منتقد سینما با بیان اینکه داستان فیلم از عوامل اصلی جذب مخاطب «جامه دران» است اظهار داشت: پیاده کردن این قصه در قالب فیلمنامه ای جمع و جور و تبدیل آن به فیلمی با ساختار مقبول سینمایی و پردازش قابل باور زن های فیلم، «جامه دران» را اثری تماشایی کرده است؛ شرح قصه مه لقا، گوهر و شیرین روایت گوشه ای از گذشته و حال زن ایرانی است.

آذین ادامه داد: حمیدرضا قطبی با استفاده از زبان تصویر و پرداخت سینمایی کاراکترهای اصلی فیلم خود و بازی گیری خوب و هدایت درست بازیگرانش از جمله مهتاب کرامتی، پگاه آهنگرانی، باران کوثری و افسر اسدی و طراحی های مناسب صحنه و لباس و فیلمبرداری خوب علاوه بر انتقال نسبی عقلی و احساسی پیام های انسان محور و اخلاق مدار فیلمش و رعایت مرزهای فرهنگی جامعه و دوری از سقوط در دامان «فمینیسم» و سطحی نگری موفق شده یکی از آثار قابل دیدن زن محور سینمای اجتماعی ایران را در کنار مطلوب ترین های این ژانر قرار دهد.

آذین در بخش دیگری از نقد خود به برخی ضعف های فیلم سینمایی «جامه دران» نیز اشاره کرد و گفت: با این حال این اثر سینمایی در جاهایی دچار کاستی است از جمله بازسازی و بازنمایی فضای اجتماعی دوران ارباب رعیتی و استفاده نا بجا از نریشن به ویژه در صحنه هایی که کاربرد ندارند و تنها آنچه را در صحنه می گذرد روایت می کنند و دیالوگ های کم مایه اغلب شخصیت ها را می توان از جمله نقاط ضعف اولین ساخته سینمایی حمیدرضا قطبی برشمرد که می توانست با کمی دقت و تفکر بیشتر در این زمینه، بهتر عمل کند.

وی در خاتمه متذکر شد: تعمق و کار بیشتر روی موارد ذکر شده، درام سازی و شخصیت پردازی جامه دران که در واقع روایتی از نگاه سلطه مدار اربابی، اشرافی، مرد سالاری و نگرش ابزاری به شخصیت زن است را می توانست قوی تر و گویا کند. با این همه جامه دران فیلمی دیدنی برای خانم ها، آقایان و خانواده ها است و قطعاً می تواند با استقبال خوبی همراه شود.

گفتنی است؛ داستان فیلم سه اپیزودی «جامه‌دران»، درباره زنی به نام شیرین است که در مراسم ختم پدرش به روابط جدیدی در زندگی او پی می‌برد و حقایقی تازه را کشف می‌کند. مهتاب کرامتی، باران کوثری، ‌ مصطفی زمانی، ‌ پگاه آهنگرانی، افسر اسدی، محمود بهروزیان، فرزانه نشاط‌خواه و الهام نامی و... از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند که به تهیه کنندگی سیدجمال ساداتیان و کارگردانی حمیدرضا قطبی به تازگی در سینماهای سراسر کشور روی پرده رفته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.