چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

سلطان محمدی: «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» اثری سرشار از نشانه ها و عاری از کنش‌های تصادفی است

فیلم سینمایی«چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»

سینماپرس: حسین سلطان محمدی منتقد سینما همزمان با آغاز اکران فیلم سینمایی «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» به کارگردانی وحید جلیلوند گفت: این فیلم اثری درخشان از فیلمسازی جوان است که همه چیز آن، سرجای خودش است و نکته زائدی در آن به چشم نمی خورد.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» فیلمی قابل توصیه به تمامی مخاطبان است اما متاسفانه به دلیل زمان بسیار بدی که برای اکران آن در نظر گرفته شده است نمی تواند آنچنان که باید، مورد اقبال عمومی واقع شود؛ این فیلم انگشت روی یک موضوع اجتماعی ناب گذاشته که همچنان نیز در جامعه رخ می دهد و از این رو می تواند برای مردم باورپذیر و ملموس باشد.

وی سپس با اشاره به اینکه در این فیلم سینمایی نگاه «خیر» وجود دارد اظهار داشت: «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» فیلمی سرشار از نگاه های خیر و انسانی است؛ فیلمی در مورد آدم هایی که نیازمند هستند و یک نفر می خواهد به آن ها کمک کند و در این میان باید به این نتیجه برسد که چه کسی محتاج تر از دیگری است! شخص هدیه دهنده در این راه سختی های زیادی را به همراه دارد و باید دست به قضاوت در مورد انسان هایی نیازمند بزند که در خیابان برای رفع حاجت هایشان صف کشیده اند.

سلطان محمدی افزود: شخص هدیه دهنده در بخشی از این فیلم مجبور می شود تا با طرح سوالاتی از اشخاص نیازمند آن ها را گلچین کرده تا دست آخر بتواند از میان خیل انبوه نیازمندان تنها یک نفر را برای دادن هدیه انتخاب کند؛ این مساله شاید طعنه ای باشد به وقایع حکومتی، اجتماعی و سیاسی فعلی معاصر که دولت جدید قصد دارد برای برخی از آحاد ملت با یک قضاوت شخصی و ناآگاهانه «یارانه ها» را حذف کند.

وی سپس ادامه داد: مبحث اصلی فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» قضاوت است! این فیلم به شکل بسیار زیبا و ظریف طعنه هایی خوبی به دولت زده و این نکته را به خوبی گوشزد کرده است که دولت اگر با هر معیاری هم بخواهد وارد زندگی مردم شود نمی تواند سطح اقتصادی و مشکلات زندگی آن ها را بطور دقیق مورد ارزیابی قرار دهد و لذا قطع یارانه برخی از افراد جامعه می تواند مخالفان و موافقان زیادی داشته باشد.

این منتقد با بیان اینکه ما بارها شاهد بوده ایم هر زمان، دولت زمزمه قطع یارانه ها را بلند کرده است رسانه ها مقاله های زیادی را منتشر کرده اند که ملاک شما برای حذف یارانه برخی از افراد چیست و چرا همه افراد جامعه نباید به صورت یکسان از دارایی هایی که متعلق به عموم ملت است استفاده کنند گفت: فیلم اول وحید جلیلوند طعنه خوبی به این گونه برخوردهای غیر هوشمندانه در دولت دارد و مایل است تا نگاه انسانی و سلامت انسانی در جامعه را ترویج دهد.

سلطان محمدی خاطرنشان کرد: این نوع نگاه از هنرمندی که پیشینه خوبی دارد و با عنوان صداپیشه و مجری در عرصه های هنری فعالیت کرده است بسیار ستودنی و ارزشمند است؛ نگاه او در کارگردانی اولین اثر سینمایی اش نگاهی بسیار با دقت و سرشار از مکث های منطقی است؛ او در معرفی کاراکترها به صورت پله پله عمل می کند و هیچ گاه به صورت خلق الساعه رویداد را به جرکت در نمی آورد و همین باعث می شود تا در نهایت فردی که گیرنده هدیه است، همانی نباشد که مخاطب می اندیشد.

این منتقد سینما ادامه داد: کنش ها و واکنش های این فیلم بر خلاف بسیاری از آثار تولید شده در سینمای کشور به ویژه طی سال های اخیر، بسیار منطقی است، همه اتفاقات به بهترین شکل ممکن و در کنار هم پیش می روند و رویدادها در زنجیره ای شکل می گیرند که منتج به دستاوردهای یعدی در فیلم می شوند؛ «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» فیلمی سرشار از نشانه ها است و خوشبختانه عاری از کنش های تصادفی است.

سلطان محمدی با تاکید بر اینکه بازیگران این فیلم به شایستگی انتخاب شده و همگی در ارائه و خلق کاراکتر شان خوش درخشیده اند اظهار داشت: به غیر از بازی بسیار خوب بازیگران این فیلم که جزو نمونه های نادر در سینمای کشور ما محسوب می شود، چهره پردازی عالی، طراحی لباس و صحنه و انتخاب فضای جغرافیایی و لوکیشن های این اثر سینمایی نیز بسیار منطقی به نظر می رسد و هیچ گونه تصویری غیر واقعی، کلیشه و شعارزده در مورد افرادی که دغدغه مسائل اقتصادی دارند در اولین فیلم سینمایی جلیلوند حس نمی شود.

وی با بیان اینکه عرفان، شرعیات و مقدسات در فیلم اجتماعی جلیلوند حرف اصلی را می زند گفت: من اطمینان دارم اگر هر فیلمساز دیگری اقدام به ساخت همین فیلمنامه می کرد ما با اثری مواجه می شدیم که ضمن زیرپا گذاشتن اخلاقیات، شرعیات را نیز به سخره می گرفت؛ اما در فیلم جلیلوند هیچ گاه چنین حسی وجود ندارد و حتی دختری که بدون اطلاع خانواده اش با مرد جوانی ازدواج کرده و از او باردار است سیر طبیعی اخلاقیات را با خود به همراه داشته و به صورت طبیعی جلو رفته است.

این منتقد تاکید کرد: تاکید جلیلوند بر این بوده که هیچ چیزی در نظام خلقت تصادفی نیست و نظم خاصی در دنیا و آفرینش وجود دارد؛ شاید به همین دلیل است که فیلمساز تمامی عقبه و پیشینه کاراکترهایش را برای مخاطب باز می کند تا سلامت و نظم خلقت را برای آن ها به نمایش بگذارد.

سلطان محمدی در خاتمه این نقد شفاهی با بیان اینکه فیلم اول وحید جلیلوند اثری بسیار سالم است گفت: با توجه به تجربه های تلخ سال های اخیر سینمای اجتماعی ایران که منجر به تولید برخی فیلم ها شد؛ رسانه ها باید کمک کنند تا فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردبیهشت» به بهترین شکل ممکن دیده شود و تمامی مردم این فیلم خوب اجتماعی را تماشا کنند؛ ساخت چنین فیلم های خوبی قطعا می تواند برای جامعه ما مفید باشد و ما را به سمتی رهنمون سازد که از سیاهی ها و تباهی ها و تلخی ها در آن خبری نیست و همه چیز در صورت سلامت عقلانی و اجتماعی قابل حل است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.