سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹

جوانگرایی در سینما؛به چه قیمت؟ / ۵

زندگانی: برخی مدیران با استفاده از واژه «جوانگرایی» قصد افزایش کمّی آمارهای خود را دارند

امین زندگانی در سریال ساعت صفر

سینماپرس: امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون با ابراز نگرانی از برخی بهره برداری ها از واژه «جوانگرایی» در بین مسئولان فرهنگی کشور اذعان داشت: برخی مدیران سینمایی با شعار جوانگرایی قصد دارند روی نقاط ضعف شدیدی که در سینما وجود دارد سرپوش بگذارند و بیلان و آمار فعالیت های خود را پر و پیمان کرده و آن را پر رنگ جلوه دهند.

بازیگر فیلم سینمایی «ملک سلیمان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: هرچند که حضور نیروهای جوان در تمامی حوزه های فرهنگی و هنری ضروری به نظر می رسد اما اینکه این نیروها بخواهند بدون هرگونه برنامه ریزی و سیاست گذاری جدی، به صورت بی رویه به سینما ورود پیدا کنند می تواند خطرات زیادی را برای آن ها به همراه داشته باشد چرا که در آینده هیچ بازار کاری برای آن ها وجود ندارد و این خود می تواند حس افسردگی را در زندگی شخصی و حرفه ای این افراد به وجود بیاورد.

وی سپس با تأکید بر اینکه بسیاری از نیروهای جوانی که طی سال های اخیر وارد سینما شده اند چندان استعداد و تجربه قابل قبولی نداشته اند اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از نیروهای جوان تنها به واسطه پول و یا زد و بند وارد سینما شده اند و نه تجربه قبلی در این حوزه داشته اند و نه هیچ گونه تحصیلاتی مرتبط با سینما در دوران زندگی شان به چشم می خورد؛ این عدم وجود استاندارد در سینمای کشور که بخشی از آن به عدم نظارت صحیح و اصولی از سوی مسئولان فرهنگی و هنری کشور باز می گردد باعث ورود بی رویه نیروهای غیرمتخصص به سینما شده است.

زندگانی در ادامه این گفتگو تصریح کرد: برخی مدیران سینمایی ما با شعار جوانگرایی قصد دارند که روی نقاط ضعف شدیدی که در سینما وجود دارد سرپوش بگذارند و بیلان و آمار فعالیت های خود را پر و پیمان کزده و پر رنگ جلوه دهند در حالیکه این اتفاقات، بدون آینده نگری صحیح نیست و ما در سینما نیاز به افرادی داریم که باتجربه باشند و همزمان در رشته های تخصصی سینما دارای تحصیلات آکادمیک باشند؛ این در حالیست که باید اقرار کرد متأسفانه دانش سینمایی در کشور ما جایگاه پر اهمیتی ندارد.

این بازیگر افزود: متأسفانه این امر در حالی صورت می گیرد که بسیاری از نیروهای مستعد و توانمند فرصتی برای حضور در سینما پیدا نمی کنند و استعداد ذاتی آن ها در حال تباهی است.

زندگانی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به قانونی که فیلمسازان اول را ملزم به داشتن مشاور برای تولید فیلم اول شان می کند اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی به زعم خود،  داروی مسکنی را برای تولید فیلم های اول توسط فیلمسازان جوان تجویز کرده اند که متأسفانه شواهد امر نشان از آن دارد که برخی از این مشاورها مانند ناظران کیفی تلویزیون تنها حضور اسمی دارند نه عملی!

وی تأکید کرد: ساخت یک فیلم در کنار تحلیل و مباحث علمی و اجتماعی، نیاز به شناخت ابزار، قاب، دکوپاژ و امثالهم دارد و البته استمرار حمایت از سوی دولت و سرمایه گذاران؛ آیا این شرایط در وضعیت فعلی فراهم است که سازمان سینمایی مدام در حال صدور پروانه ساخت به جوانان علاقمند است؟

بازیگر فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» در ادامه این گفتگو یادآور شد: ورود صنعت دیجیتال و البته عدم سیاست گذاری صحیح در این زمینه باعث شد تا بسیاری از نیروهای جوان به صورت بی رویه به سینما ورود پیدا کنند؛ این تحول تکنولوژیک سینما را ناچار به حضور نیروهای جوان کرد و از سوی دیگر پیشکسوتان سینما را بدل به نسل سوخته ای کرد که دیگر جای کاری برای آن ها در سینما فراهم نیست.

زندگانی افزود: این در حالی است که مدیران سینمایی می توانستند با تدوین قوانینی لازم الاجرا، هنرمندان جوان را به استفاده از تجربیات و تخصص نیروهای حرفه ای در تمامی رشته های هنری مجاب کنند تا از این طریق امکانی برای پیشکسوتان سینما فراهم آید تا آن ها نیز بتوانند خود را با این نهضت تکنولوژیک همراه کنند.

بازیگر فیلم سینمایی «شهر آشوب» در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: متأسفانه ورود برخی نیروهای جوان تولیدات سینمایی و تلویزیونی ما را تنزل داده است؛ به نحوی که این روزها سریال های دست چندمی که از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پخش می شود بجای محصولات وطنی، تنها خوراک اصلی خانواده ها شده و اغلب مردم توجه چندانی به تولیدات سینمایی و تلویزیونی کشور خودمان ندارند؛ ورود نیروهای جوان زمانی می تواند برای هنر کشورمثمر ثمر باشد که آن ها اندیشه های جدیدی را در راستای رسیدن به اهداف کلان کشور با خود همراه داشته باشند والا صرف حضور جوانان، اقدام مثبتی تلقی نمی شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.