سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶

چند سوال مهم از رئیس سازمان سینمایی

جناب ایوبی! از تخریب منتقدان چیزی عایدتان نمی‌شود؛ منبع این همه ادّعا کجاست؟

ایوبی در حاشیه جشنواره یاس در رامسر

سینماپرس: محمد عزیزی/ تجربه ۳۷ سال رویارویی با انواع دسیسه های داخلی و خارجی ثابت کرده است نفوذ در همه سطوح و از هر نقطه ای از جهان امکان پذیر است، حال چین باشد یا ایتالیا، ، مهم بصیرت جنابعالی و همکارانتان است که با پرهیز از تخریب متتقدان خود (که خوشبختانه در منظر خاص و عام چیزی عایدتان نمی کند) کمی در خصوص «نفوذ فرهنگی دشمن» عمیقانه تأمل فرمایید.

روز گذشته حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تودیع و معارفه مدیران جدید و سابق موسسه رسانه های تصویری در پاسخ به برخی انتقادات و نامه نگاری های اهالی سینما در خصوص شرایط فعلی سینمای کشور، ادعا کرد: «بحران در سینمای ایران تمام شده و در واقع بحران سینمای ایران ۲ سال پیش بود، زمانی که هر هنرمندی که می خواست ثابت کند یک هنرمند انقلابی است صبح که از خواب بیدار می شد به کل سینمای ایران فحش می داد.»

سینماپرس: اتمام بحران در سینما مستند به چه مصادیقی است؟

وجود «امید» و» نشاط» در بین اهالی سینما؛ حال اینکه مدیر عامل خانه سینما هم دیگر از افتخار بازگشایی خانه سینما توسط رئیس جمهور و مدیران فرهنگی اش عاصی و خسته شده است؟! رفع مشکلات معیشتی؛ در حالیکه رئیس سازمان سینمایی خود می گوید ۹۰ درصد نامه های داخل کارتابل دفترش مطالبات اقتصادی خانواده بزرگ سینماگران است و وی د طول دو سال گذشته و بر خلاف مدیریت قبلی قدمی برای حل این مشکل اساسی بر نداشته است؟! عدم گله مندی های فعالان سینما؛ که هر روز در انواع رسانه ها با طیف های مختلف فکری و سیاسی مطرح می شود و همواره مورد نارضایتی و چه بسا تهدید برخی مدیران سینمایی قرار می گیرند که در صورت عدم سکوت مورد غضب بیشتر واقع می شوند؟! کدامیک؟... راستی آیا همه «هنرمندان انقلابی» که اتفاقاً مواضع بیشتر آنها همسو با تأکیدات رهبر معظم انقلاب است و گهگاه مورد مشاوره معظم له نیز واقع می شوند، اظهارات و گله مندی هایشان از نظر شما «فحش» به سینما تلقی می شود!؟

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران همچنین در تخریب و تحقیر برخی معترضین خود که اتفاقاً بیشتر به سینماگران مستقل شناخته میشوند تا «هنرمندان انقلابی» مدنظر ایشان و طی روزهای اخیر، انتقادات و مطالبات حرفه ای خود را در قالب مکاتباتی در سطح عمومی مطرح کرده اند، با لحنی کنایه آمیز، موضوع را به سطح خواسته های شخصی تنزل داد و همچون «همایون اسعدیان» سخنگوی کانون کارگردانان خانه سینما در مناظره تلویزیونی با «مهدی سجاده چی» گفت: «اینکه اگر به هنرمندی پروانه ساخت ارائه نشود یعنی حال سینمای ایران بد است و اگر مجوز ساخت ارائه شود حال سینمای ایران خوب است، اصلا درست نیست. قرار نیست هرکس خود را سینمای ایران بداند و اگر حال او بد باشد یعنی حال سینمای ایران هم بد است.»

سینماپرس: تمسخر انتظارات و توقعات مخاطبان و کاهش سطح محتوایی آنها از مسئولان یک جامعه به درخواست های شخصی، با کدامیک از اصول و قواعد ارتباطی و تعاملی برگرفته از آموزه های دانشگاهی مطابقت دارد که جناب ایوبی در جایگاه یک تحصیل کرده فرنگ در مقطع دکترا و تدریس در مهم ترین دانشگاه داخلی کشور، سطح تحلیل خود را اینگونه با گفته های اخیر سخنگوی یک کانون صنفی سینما که بنا به ادعای بسیاری از همکارانش، متأسفانه مواضع سیاسی و جانبداری هدفمند وی از برخی سیاستهای فرهنگی و البته ناصحیح دولت، اعتبار کانون متبوعه اش را مخدوش ساخته است، هماهنگ می سازد!؟ آیا شایسته است که در قبال بازخورد گسترده برخی مکاتبات انتقادی اخیر فعالان شناخته شده حوزه سینما در جمع سینماگران کشور، با لحن عامیانه و مخرب با آنها سخن گفت؟

متولی سینمای کشور همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به اینکه در حال حاضر در دنیا با بحران کاهش تماشاگر مواجه هستیم، به آمار ارائه شده فروش فیلم در کشور از طریق سایت «سینما نیکت» زیر نظر موسسه سینما شهر متعلق به سازمان سینمایی تکیه کرد و اظهار داشت: «در سال گذشته تنها ایران و چین با افزایش مخاطب در سینما همراه بودند».

سینماپرس: در این خصوص تنها کافیست ریاست مهم ترین دستگاه سینمایی که قطعاً از ابزار پژوهشی و تحقیقاتی نیز برخوردارند، برای روشن شدن افکار عمومی و اذهان فهیم جامعه سینمایی بفرمایند منبع این اظهارات و ادعاها دقیقاً کجاست و با توجه به دسترسی آسان آحاد مردم به تکنولوژی، این اطلاعات که مدام در محافل مختلف تکرار می شود در کدام سابت مرجعی منتشر شده است؟ جناب ایوبی به خوبی می دانند که مطالعه تطبیقی وضعیت سینمای کشورهای دنیا تنها با چند سفر خارجی که خروجی آنها هنوز پس از گذشت ماهها برای اهالی سینما روشن نیست، صورت نگرفته و قابل استناد نیست، همچنین احتمال اینکه مسئولان کشوری مانند چین نیز مانند برخی مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید، در صدد بزرگنمایی بی پشتوانه از عملکرد خود باشند، چندان دور از ذهن نیست!

مدیر عامل سابق موسسه «اکو» در این مراسم تودیع و معارفه، فرصت را مغتنم شمرد و گریزی هم به تجهیزات دیجیتالی سینماهای کشور زد و گفت: « ۲۷ سال است که دولت می خواهد ساختمان فیملخانه را بسازد اما هنوز آن را به پایان نرسانده است، اما توانسته است طی ۲ سال گذشته همه سینماهای کشور را به سیستم دیجیتال مجهز کند که از نظر من این کار یک مدیریت جهادی است. در واقع طی ۳۰ سال گذشته شاهد کاهش زیرساخت ها و سالن های سینما در کشور بودیم.»

سینماپرس: تا آنجا که اسناد موسسه سینما شهر و سازمان سینمایی تأیید می‌کنند، موضوع تکنیکی دیجیتالی شدن سینماها، از دوره سی و یکم جشنواره بین المللی فیلم فجر یعنی از دولت قبل آغاز شده و بر اساس برخی محدودیت ها در تأمین نگاتیو، ادامه آن در دولت یازدهم و یا هر دولت دیگری، امری ناگزیر و طبیعی بوده است؛ حال اینکه مشارکت میلیاردی ینیاد مستضعفان آنهم به دلیل بهبود وضعیت پخش فیلم «محمد رسول الله (ص)» که به زندگی پیامبر عظیم الشان اسلام اختصاص دارد، چه فضای ذهنی برای رئیس سازمان سینمایی فراهم نموده که تنها در جهت تقویت جایگاه خود نزد بزرگان حاکمیت، از این حرکت از قبل برنامه ریزی شده، واژه «مدیریت جهادی» را برای خود و سازمان متبوعه اش استنباط می کند، سوالیست که البته بعید است جناب ایوبی تمایلی به پاسخگویی صریح و شفاف به آن داشته باشند!؟

وی همچنین بدون اشاره به حساسیت های مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت احتیاط لازم از سوی مسئولان و مردم در نفوذ فرهنگی دشمن در دوران پسامذاکرات گفت: عده ای می گویند پروژه های مشترک به معنای نفوذ غرب به داخل کشور است، تاکید کرد: افرادی که چنین نظریاتی دارند نه ایران را می شناسند و نه غرب را چرا که اگر ایران و ظرفیت های آن را بشناسند به این نتیجه می رسند که ایران با تولیدات مشترک زیر نفوذ غرب نمی رود، چرا که ما در این پروژه ها فروشنده هستیم و کسانی که خودباخته غرب نباشند چنین حرف هایی نمی زنند.»

سینماپرس: در این بخش سوالی نیست، تنها چند توصیه مطرح می شود، شاید که عامل خیری شود برای اصلاح امور و برخی رفتارها!

جناب ایوبی! نفوذ فرهنگی دشمن را به خصوص پس از موضوع «برجام» جدی بگیرید و همانگونه که رهبر معظم انقلاب دغدغه نفوذ استکبار در حوزه های مختلف را دارند جنابعالی نیز با اهتمام ویژه مانع از این نفوذ به طرق مختلف شوید؛ اطمینان داشته باشید آنها که در حلقه مشاورانتان و یا بالا دستتان در وزارت ارشاد و یا بدنه دولت، رخنه فرهنگی دشمن را سالها «توهم توطئه» می خواندند، این روزها از تکرار توهمات خود خودداری می کنند و این حقیقت را پذیرفته اند که با ساده انگاری، شرایط نامطلوبی را در طول دهه های گذشته برای نسل امروز ایران اسلامی رقم زدند!

تجربه ۳۷ سال رویارویی با انواع دسیسه های داخلی و خارجی ثابت کرده است نفوذ در همه سطوح و از هر نقطه ای از جهان امکان پذیر است، حال چین باشد یا ایتالیا، ، مهم بصیرت جنابعالی و همکارانتان است که با پرهیز از تخریب متتقدان خود (که خوشبختانه در منظر خاص و عام چیزی عایدتان نمی کند) کمی در خصوص «نفوذ فرهنگی دشمن» عمیقانه تأمل فرمایید و از پیرامون خویش غافل نشوید.

نظرات

  • ۱۳۹۴/۰۸/۱۲ - ۱۲:۲۵
    0 0
    جناب ایوبی با مار ؟سینمای ایران وبالیوود؟
  • محمد ۱۳۹۴/۰۸/۱۵ - ۰۳:۳۲
    0 0
    آقای ایوبی اهل سیاست است نه سینما فکر کردید دغدغه ی سینما دارد یا اصلا سینما می شناسد. اگر داشت که رفقای این طرف و آنطرف خودش را بر نمی داشت بیآره بذاره سر منصب های مختلف این سازمان, از جمله ش روح الله حسینی (دکترای ادبیات فرانسه) که نه رشته ش ربطی به سینما داره, نه سابقه کاریش... ولی اهل سیاست, کارشان را پیش می برند, بی دغدغه, فقط من و شماییم که حرص می خوریم....

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.