جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳

دیدگاه سینماگران برای تحقق فرمایشات رهبری

اتّحاد ملّی و سیاست‌گذاری هوشمندانه فرهنگی؛ دو راهکار اصلی برای مقابله با جنگ نرم دشمن

بهمنی-میرعلایی-سیدزاده-عظیمی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران دغدغه مند ایران برای مقابله با جبهه جنگ نرم دشمنان خواستار توجه ویژه مسئولان، سیاست گذاری مدبرانه و هوشمندانه و به وجود آوردن و تقویت روحیه اتحاد ملی توسط مسئولان ارشد فرهنگی کشور شدند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس امروزه دیگر جنگ ها شکل های مختلفی به خود گرفته اند و مانند سال های نه چندان دور با ابزار و ادوات جنگی ملموس همراه نیستند؛ از جمله آنها جنگ نرم است که شامل اقدامات روانی و تبلیغی بوده و هدف آن ایجاد سستی و در نهایت تخریب اعتقادات فکری و آرمانی جامعه یا گروه خاصی است که در نهایت به تسلط دشمن بر آن جامعه منجر خواهد شد.

در این گونه جنگ ها، دشمنان با هدف گیری فرهنگ یک جامعه به ستیز و مقابله با آن ها بر می خیزند و از این رهگذر اهداف سلطه گرانه خود را به مردم آن جامعه منتقل می کنند؛ اهدافی که قطعاً با ارزشهای و آرمانهای متعالی جامعه مورد نظر تفاوت دارد و در راستای نظرات و تمایلات آن کشوری است که می خواهد بقیه دنیا را نیز با خود همراه و همسو سازد.  جنگ نرم استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و انحراف افکار عمومی است و در این میان سینما و تلویزیون به عنوان دو رسانه قدرتمند و موثر در عصر حاضر، همواره در جنگ نرم ابزار اصلی بوده اند.

تجربه ثابت کرده که تولید یک اثر سینمایی و یا تلویزیونی پرمخاطب می تواند تاثیرگذاری شدیدی بر عقاید، باورها، سنت ها، آیین ها، تمایلات و... مردم داشته باشد و به همین دلیل از سال های گذشته تاکنون دشمنان همواره از این دو مدیوم برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده اند. جنگ نرم فی الواقع همان عملیات روانی است که از آن به عنوان تهاجم فرهنگی، انقلاب مخملی و... نیز یاد می کنند، عملیاتی حساب شده، هوشمندانه که در صورت نادیده انگاشته شدن از سوی یک حکومت می تواند تأثیرات منفی زیادی از خود به جای بگذارد.

مقام معظم رهبری از سال های دور تاکنون همواره به مسأله جنگ نرم دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران اشارات مستقیمی داشته اند و از تمامی مسئولان فرهنگی کشور خواسته اند که به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند اما متأسفانه همواره مدیران فرهنگی کشور در حال درجا زدن هستند و طی تمامی این سال ها حتی قدمی کوچک در راستای مقابله با این نوع جنگ انجام نشده است.

حضرت آیت الله خامنه ای اخیراً طی دیداری که با مدیران سازمان صدا و سیما داشتند مجدداً به این مسأله مهم اشاره کردند و سینماپرس در همین راستا گفتگویی با ۵ تن از سینماگران و کارشناسان دغدغه مند سینمای ایران از جمله: مهدی عظیمی میرآبادی، سیدسعید سیدزاده، سیداحمد میرعلایی، حمید بهمنی و حبیب الله بهمنی انجام داده که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل مطلب نقل شده است:

مهدی عظیمی میرآبادی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در دولت قبل در این رابطه گفت: آنچه بی ‌تردید در حال وقوع است، استفاده غرب از ابزار فیلم و سینما علیه جمهوری اسلامی است؛ این در حالیست که متأسفانه هنوز بسیاری از مسئولان فرهنگی به این باور نرسیده‌اند که موضوع جنگ نرم جدیست و غرب و به خصوص آمریکا در حوزه‌ سینما استراتژی دارند. چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با مدیران سازمان صدا و سینما که به مقوله جنگ نرم پرداختند گفت: هر چند که خیلی دیر است ولی مقابله با جنگ نرم نیاز به شناخت و هدف گذاری دارد و مدیران کلان فرهنگی کشور باید سیاست گذاری و برنامه ریزی مدبرانه ای در این زمینه داشته باشند. مقام معظم رهبری پیش از این نیز بارها به مسأله مهم جنگ نرم و تغییر ذائقه مردم ایران توسط آثاری که در قالب برنامه های فرهنگی و هنری توسط دشمنان اسلام و قرآن تهیه می شود اشاره فرموده بودند، اما متأسفانه طی این سال ها سینماگران، هنرمندان و مدیران فرهنگی کشور فقط شعار مقابله با جنگ نرم را داده اند و تدبیر درستی برای مقابله با دشمنان نیاندیشیده اند. شنبه ۲ آبان ۱۳۹۴

سیداحمد میرعلایی تهیه کننده سینما و تلویزیون و مدیر عامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی گفت: برای مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن نیاز به اتحاد ملی در بین مدیران دستگاههای فرهنگی و هنرمندان دغدغه مند است، اگر به این یکپارچگی دست پیدا نکنیم هیچ کاری را از پیش نخواهیم برد. ما در حال حاضر نیاز به تأسیس مرکزی داریم تا کارشناسان و مشاورین زبده در مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که دغدغه نظام و انقلاب دارند بتوانند در آن برای مقابله با جنگ نرم دشمنان تدبیر کنند؛ مشورت و خرد جمعی در خصوص مسائل مختلف به ویژه در شریط فرهنگی امروز، بسیار مهم است که متأسفانه آنچنان که باید، تاکنون در کشور به آن دست نیافته ایم. دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴

حمید بهمنی کارگردان سینما نیز در این باره گفت: سینما و تلویزیون بهترین جایگاه برای مقابله با مسأله جنگ نرم هستند اما به دلیل بی توجهی مدیران نسبت به مسائل فرهنگی این دو ابزار قدرتمند رسانه ای در کشور ما هیچ گونه کارآیی ندارند. هبر معظم انقلاب اسلامی بارها و بارها در فرمایشات خودشان نسبت به مسأله مهم جنگ نرم اشاره کرده اند اما متأسفانه هیچ گاه موقعیت خاصی توسط مدیران فرهنگی برای مقابله با این جنگ طراحی نشده و گویا متأسفانه برخی مدیران فرهنگی نسبت به فرمایشات ایشان بی توجه هستند. من شخصاً به عنوان یک سینماگر در مقابل حضرت آقا به شدت خجل هستم چرا که ایشان چندین بار فرمایشات خود را در این زمینه تکرار کرده اند و اگر ما ادعای ولایت مداری داریم باید در این زمینه کاری انجام دهیم. سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴

حبیب الله بهمنی دیگر فیلمساز سینما نیز در این رابطه اظهار داشت: جنگ نرم جبهه بسیار گسترده ای است و جبهه های آن همواره از جنگ سخت بسیار وسیع تر و تهاجمی تر عمل می کند؛ عناصر متعددی در جبهه های جنگ نرم قابل تعریف هستند و واقعیت جنگ نرم این است که به صورت یکپارچه تر از جنگ سخت عمل می کند چرا که فرماندهان جنگ نرم با برنامه ریزی های از پیش تعیین شده در صدد تخریب نظام و انقلاب هستند و از آنچه می خواهند در نهایت دست پیدا کنند به خوبی آگاه هستند، در واقع دشمن با شناخت نقاط ضعف مسئولان و مردم و جامعه امروز ما برنامه ریزی های گسترده ای دارد که در آن راستا مشغول عمل است. اگر مدیران و مسئولان فرهنگی کشور شناخت درستی از این مقوله نداشته باشند ما دچار گسست و سردرگمی می شویم چرا که دشمن پی در پی ما را مورد بمباران قرار می دهد و ما هیچ نوع مقابله ای برای این بمباران های دشمن در اختیار نداریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.