سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹

مبادا چشم انداز رسانه ملی دچار استحاله گردد

یادداشت سینماپرس پیرامون سخنان رهبری/ سرافراز بمانید آقای «سرافراز»!

محمد سرافراز

سینماپرس: مهرداد معظمی/ در پی تعاریف بی نظیر رهبر معظم انقلاب و چشم انداز رسانه ملی که همان گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت فرض می گردد؛ ، پس باید توجه داشت در دوران حاضر که می­توان به دوران نفوذ فرهنگی از آن یاد نمود؛ این چشم انداز با برخی تساهل و تسامحات مدیریت­ های میانی، به مرور با ادبیاتی همچون جذب حداکثری و ... در پیکره­ رسانه­ ملی استحاله نگردد.

روز گذشته حضرت آیت الله خامنه ­ای در اقدامی بی­ نظیر، محمد سرافراز ریاست سازمان صدا و سیما را با ۱۳ صفت و ویژگی باارزش مورد خطاب قرار داده و ایشان را فردی پرکار، سخت‌کوش، باهمت، منظم، ساده‌زیست و به‌دور از تشریفات و تجملات، پاک‌دست، حساس در مورد بیت‌المال، شجاع، دارای جسارت در تصمیم‌گیری و خلاق و مبتکر و نوآور معرفی نمودند؛ تعابیری که تا به حال شاید در مورد کمتر مدیر و شاید جمع هر ۱۳ مورد آن در وصف هیچ مدیری توسط ایشان بیان نگردیده بود.

اهمیت این رضایت­مندی در آن است که ۱۵ آبان ۱۳۹۳ سرانجام پس از ماه­ها گمانه زنی، دوران مدیریت سرافراز بر این دانشگاه عمومی آغاز گردید؛ مدیریتی که با تاکید و خطاب صریح «ماموریت خطیر هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» در حکم رهبر معظم انقلاب و ابلاغ استراتژی­ های کلان سازمان صدا و سیما توسط معظم له همراه بود و این همه بسیاری را مُردد در سرافرازی جناب دکتر، حداقل در سال­های نخست مدیریتی بر این سازمان به شدت چاق از لحاظ جُثه می­نمود.

بر کسی پوشیده نیست که در دوران مدیریت مهندس ضرغامی بر سازمان صدا و سیما، بیش از هر چیز بر توسعه­ کمی این سازمان و گسترش شبکه­ ها و ابعاد فنی و هندسی آن تمرکز شده بود و این همه سبب گردید تا این دانشگاه عمومی دچار آسیب­ های ناشی از چاقی مفرط گردیده و به صورت ناوگانی متلاطم و بعضا ناهمگون، با میراثی در گیرودار جو راه ­اندازی و افتتاح شبکه­ های مختلف و پروژه­ های عمرانی و ... به آقای دکتر تحویل گردید.

حال پس از گذشت کمتر از یکسال از حضور پنجمین رییس صدا و سیما در صحنه­ مدیریت کلان این سازمان، صدا و سیما رژیمی متعارف را برگزیده و رویکرد عمرانی و توسعه­ کمی سازمان، جای خود را به پیشرفت­ های کیفی و با مدیریتی خلاقانه و گهگاه برنامه سازی­ های نسبتاً هوشمندانه داده و شاید این همه موجبات خشنودی رهبری و تحسین ایشان و به تبع آن سرافرازی مدیریت صدا و سیما در مجموع عملکرد یک سال گذشته خود را فراهم ساخته است؛ پس ضمن تبریک به این برادر عزیز، نکاتی چند را می­بایست یادآور شد:

۱. «جنگ نرم»، جنگی برنامه‌ریزی شده، گسترده و همه‌جانبه نظامِ سلطه با جمهوری اسلامی است و به حق صدا و سیما قرارگاه مقدم و فعال مقابله با جنگ نرم است؛ پس توجه داشته باشید که موفقیت این قرارگاه در جنگ پیش رو در گرو آن است که اولاً ‏اطلاعات صحیح و دقیقی از دشمن داشته باشد؛ ثانیاً از همه‌ منابع مورد نیاز در چارچوب اصول بهره‌گیری نموده و نهایتاً منطبق بر واقعیات، مشروع و مبتنی بر تعالیم انقلاب اسلامی عمل نماید.
۲. توجه داشته باشید که تا به امروز دشمنان نظام اسلامی در پیگیری پیچیده‌ اهداف خود، کاملاً جدی و دارای برنامه هستند اما ما در این زمینه عقب هستیم؛ پس جبران این عقب­ ماندگی نیازمند استمرار حرکت پرشتاب کنونی شما برادر گرامی در عرصه­ تولید محتوی و ارایه­ هوشمندانه­ آن به مخاطب می­باشد.
۳. مبتنی بر امر رهبر معزز انقلاب، می­ بایست ویژن (Vision) و چشم انداز اصلی سازمان صدا و سیما، گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت فرض گردد؛ پس توجه داشته باشید که در دوران حاضر که می­توان به دوران نفوذ از آن یاد نمود؛ این چشم انداز با برخی تساهل و تسامحات مدیریت­ های میانی، به مرور با ادبیاتی همچون جذب حداکثری و ... در پیکره­ سانه­ ملی استحاله نگردد.
۴. میشن (Mission) و ماموریت اصلی سازمان مبتنی بر حکم حضرت آیت الله خامنه ­ای در مقطع کنونی، حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی فرض گردد که این همه در دوران نفوذ، بهره ­مندی و بکارگیری حداکثری توان مشورتی دلسوزان نظام و پیگیری ملاحظات علاقمندان به انقلاب اسلامی را به گونه­ ای ویژه و سازماندهی شده طلب می­نماید.
۵. برنامه‌ریزی عالمانه و دقیق جهت تحقق راهبردهای ابلاغی صداوسیما از سطحی استراتژیک برخوردار است که بعضاً نیازمند بکارگیری افرادی توانمند­تر از خیر الموجودین حاضر بالاخص در حوزه­ سیما می­باشد.
۶. برخورداری صداوسیما از تحلیل مبنایی به عنوان پایه‌ همه‌ی تولیدات و برنامه‌ها نیازمند شکل­ دهی و قواره­ مند­سازی مجموعه دفاتر متمرکز مطالعاتی ویژه­ ای می­باشد که در حوزه­ های مختلف اقتصادی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ورود نموده و با نگاهی استراتژیک و نه بخشی­ نگر، شناختی جامع از ظرفیت­های بالقوه و بالفعل رسانه در عصر حاضر ارایه نموده و به عنوان بازوان توانای رسانه­ ملی عمل نماید.
۷. هدف اصلی و نهایی جنگ نرم طراحی‌شده، انحلال درونی و استحاله‌ داخلی جمهوری اسلامی از طریق تغییر باورها و سست کردن ایمان مردم و به‌ویژه جوانان است؛ پس توجه داشته باشید که برخی دوستان نااطلاع در این مسیر شما برادر تا به امروز سرافراز را به بهانه­ هایی همچون مخاطب گیری و ... مجاب بر ساخت و ارایه­ محتوی­ هایی ننمایند که به صورتی غیر محسوس انحلال درونی و استحاله‌ داخلی جمهوری اسلامی را البته با امکانات و بودجه­ نظام موجب شود.
۸. در پایان با تبریک مجدد سرفرازی جناب دکتر سرافراز در عملکرد یکساله­ خود که با تحسین ولی امر مسلمین و توصیفات ویژه­ ۱۳ موردی ایشان همراه بود؛ استمرار سرافرازی ایشان در مدیریت رسانه­ ملی را به سبب حفظ این ویژگی‌ها بسیار باارزش و مورد تحسین که برای سازمان صداوسیما به‌عنوان یک سازمان فراقوه‌ای لازم و ضروری است، از خداوند منان مسالت می­نماییم.

مهرداد معظمی

نظرات

  • محمد ۱۳۹۴/۰۷/۲۱ - ۱۰:۳۱
    2 2
    ضمن سلام وعرض ارادت به پیشگاه مقام عظمای ولی امر مسلمین جهان بعنوان یک فعال کوچک در عرصه های سینمایی وفرهنگی وهنری باسابقه چهل ساله تقاضا می نماید عرصه فرهنگ وهنر وسینمای کشور ودر راس آن وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی هم با نگاه ویژه ودستورات به سمت اسلام وقرآن رهنمون فرمایند چون وزرات ارشاد ازچشم انداز گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت خارج گشته بطوری مدیران ارشاد در تهران واستانها برای امور ناچیز وبی ارزش هم نگاه وریسمان اقدام سیاسی وحزبی وقومی خویشی وخارج از عرف وقانون فرهنگی دارند
  • ۱۳۹۴/۰۷/۲۱ - ۱۱:۳۳
    1 2
    به! به! چه عجب بالاخره شما ها هم از یکی تعریف و تمجید کردید! . . . راستی اون مطلب استراتژی سردرگمتون با این تعریف ها جور در نمیادا!
    پاسخ سایت: کمی دقت کنید نقد سینماپرس به عملکرد معاونت سیما در نوشته اخیر درباره جناب آقای سرافراز همچنان مستتر است دوست عزیز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.