سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷

جشنواره ها؛ ثبات یا تزلزل؟/ ۲

انتقاد یک منتقد پیشکسوت از روش آزمون و خطای مدیران فرهنگی/ سینما لطمه خواهد خورد

حسین گیتی

سینماپرس: حسین گیتی منتقد و روزنامه نگار پیشکسوت سینما با توجه به سخنان اخیر علی جنتی مبنی بر احتمال ادغام مجدد و تغییر مکان برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: مدیران کلان فرهنگی کشور باید به این نتیجه برسند که آزمون و خطا در نحوه برگزاری جشنواره اشتباه بزرگی است و می تواند به کلیت سینما لطمه وارد سازد.

این منتقد باسابقه سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه ما در تمامی سال های پس از انقلاب همواره در حال آزمون و خطا بوده ایم و هیچگاه به یک ثبات نسبی برای برگزاری جشنواره ها دست پیدا نکرده ایم؛ این در حالی است که با انجام کارهای کارشناسی و استفاده از نیروهای مجرب و متخصص می توان به راحتی این تزلزل را از بین برد و به ثبات دست پیدا کرد.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: مدیران سینمای کشور بایستی با گزینش دبیران جشنواره های مختلف سینمایی که طی تمامی سال های پس از پیروزی انقلاب به نحو احسن از پس اجرا و مدیریت جشنواره ها برآمده اند، چند نفر را انتخاب کرده و آن ها را به عنوان دبیر دائمی جشنواره ها معرفی کنند تا این افراد بتوانند با سیاست گذاری های کلان و هدف گذاری های طولانی مدت جشنواره ها را به رشد و اعتلا برسانند.

گیتی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به تفکیک جشنواره های فیلم فجر و فیلم کودک و برگزاری جشنواره ها در شهرهای مختلف کشور تصریح کرد: گویا مدیران سینمایی کشور تنها قصد خودنمایی دارند و به همین دلیل است که دست به چنین کارهایی می زنند؛ مدیران بهتر است به جای اینکه مرتباً در پی تغییر مکان برگزاری و یا تفکیک جشنواره ها باشند فکری برای سینمای رو به اضمحلال مان بکنند.

وی افزود: به عنوان مثال تفکیک و جدایی جشنواره فیلم های کودک و نوجوان از یکدیگر به هیچ عنوان کارشناسی شده نبود و قطعاً طی سال های آینده این دو جشنواره با یکدیگر ادغام خواهند شد؛ از سوی دیگر برگزاری جشنواره فیلم های ویدیویی یاس طی ۳ دوره برگزاری در ۳ شهر مختلف نیز می تواند آسیب های جدی را به این جشنواره تخصصی وارد سازد چرا که همانگونه که همگان می دانند تمامی جشنواره های معتبر و مهم دنیا مانند: ونیز، برلین، کن، مسکو و... با عنوان شهرهایشان شناخته می شوند و از یک زمان و جغرافیای ثابت و دائمی برای برگزاری جشنواره های شان بهره می برند.

این روزنامه نگار سینمای ایران در ادامه با تأکید بر اینکه تمامی کارها در سینمای ایران به صورت شتابزده و عجله ای انجام می شود اظهار داشت: مدیران سینمای کشور به جای آنکه بخواهند با انجام این قبیل امور خود را به رخ دیگران بکشانند بهتر است با تغییر سیاست گذاری های کلان به این فکر باشند که سینما و جشنواره های سینمایی را به ثبات رسانده و از این طریق آن هنر هفتم این مرز و بوم را به جهانیان به درستی معرفی کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.