دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴

«آذین» و نقد شفاهی فیلم سینمایی«۳۶۰ درجه»

پرهیز از کپی سازی و تلاش برای ایرانیزه کردن قهرمان به سینمای «قریبیان» قوت می‌بخشد

فیلم سینمایی ۳۶۰ درجه

سینماپرس: جبار آذین منتقد معتقد است: پرهیز هوشیارانه از کپی سازی و تأثیرپذیری از سینمای ماشینی غرب و تلاش برای ایرانیزه و فرهنگی کردن قهرمان دوست داشتنی در قالب یک پلیس با هویت ایرانی می تواند به سینمای پلیسی و آثار سام قریبیان قوت و قدرت سینمایی و اجتماعی بخشد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، این منتقد سینما همزمان با اکران فیلم سینمایی «۳۶۰ درجه» اولین ساخته سینمایی سام قریبیان افزود: سینمای پلیسی ایران نیازمند خانه تکانی، نوآوری و حرف های تازه در فرم و محتوا و روایت است؛ مولفه هایی که با حضور خوب حرفه ای هایی مانند مسعود آب پرور، فخیم زاده و سینماگران جوان خوش ذوق می تواند بر قامت آن نقش ببندد و خوشبختانه سینماگرانی چون سام قریبیان سعی دارند در این عرصه نوآور و متفاوت باشند.

وی در همین رابطه افزود: «۳۶۰ درجه» نخستین اثر سینمایی این فیلمساز جوان، یک درام حادثه ای است که ساختار و فیلمنامه ای جمع و جور و به نسبت استاندارد دارد. این فیلمساز پیشتر فیلمنامه خوب فیلم «گناهکاران» ساخته فرامرز قریبیان را نوشته و در زمینه فیلمنامه نویسی دارای دانش و تبحر است. او با «۳۶۰ درجه» در سینمای ایران خود را علاقه مند و توانا نشان می دهد و می خواهد در حوزه آثار حادثه ای و پلیسی حرف های به روز و تازه بزند.

این منتقد سینما با تأکید بر اینکه نگارش در کل خوب فیلمنامه و آشنایی با زبان و قابلیت های تصویر و سینما از امتیازهای این سینماگر است اظهار داشت: اگر او داشته های خود را با موضوع های برگرفته از زندگی مردم ایران زمین و کسب شناخت و اطلاعات لازم و مناسب از جامعه و ادبیات و فرهنگ کشور و پرهیز آگاهانه از شبه هالیوود سازی فیلم های پلیسی همراه کند قادر خواهد بود به همراه پلیسی سازان ایرانی نقش مهم و تأثیرگذار در احیاء و انسجام جریان پلیسی سازی در سینمای ایران ایفا کند.

آذین ادامه داد: تصویرسازی و قاب بندی های سینمایی از فضاهای قصه و آدم ها و نمایش مناسبات درست و نادرست اجتماعی و تعمق و تسلط بر شکل دهی عناصر اصلی درام یعنی ارائه شخصیت های مثبت و منفی باورپذیر و تکیه بر قصه گویی و همراه حضور بازیگران مستعد و شناخته شده و بازی های دیدنی آن ها از جمله میلاد کی مرام، امیر آقایی، حبیب اسماعیلی و میترا حجار و مسعود فروتن و... این فیلم را تماشایی کرده است.

این روزنامه نگار با سابقه سپس خاطرنشان کرد: فیلم قریبیان نمونه ای از یک اثر مدرن و تماشاگر پسند پلیسی است که سازنده اش کوشیده در حد بضاعت خود سلیقه و ذائقه مخاطب فیلم های پلیسی را هم در ساخت فیلمش لحاظ کند.

وی افزود: داستان به نسبت قوام یافته در کالبد فیلمنامه ای جمع و جور، کارگردانی فکر شده به ویژه در صحنه های حادثه ای و تقابل نیروهای خیر و شر فیلمبرداری پر تحرک و تأثیرگذار و موسیقی مناسب و پیوند آگاهانه از ویژگی های سینمای پلیسی کلاسیک و دست آورده های این ژانر از دنیای فناوری از جمله ویژگی های این فیلم کارگردان جوان است.

آذین در ادامه با اشاره به اینکه یکی از نقاط ضعف چنین آثاری در سینمای ایران نداشتن نگاه قهرمان محور باورپذیر است گفت: این نگاهی است که می تواند به استمرار، ارتقا و تثبیت سینمای پلیسی و اجتماعی کشور کمک شایان کند و این مهم در «۳۶۰ درجه» مدنظر قرار داده شده است و قریبیان با پرداخت حساب شده شخصیت اصلی فیلم خود آن را مطرح کرده است. شخصیتی پذیرفتنی که مرز سینمای قصه گو برای تبدیل شدن به یک قهرمان اجتماعی از میان سنت ها و فرهنگ ها و مسیری اخلاق مند طی می کند و این مولفه یکی از نقاط قوت فیلم این کارگردان جوان است.

وی افزود: با این حال پرهیز هوشیارانه از کپی سازی و تأثیرپذیری از سینمای ماشینی غرب و تلاش برای ایرانیزه و فرهنگی کردن قهرمان دوست داشتنی در قالب یک پلیس با هویت ایرانی چنانچه متأثر از سینما و فرهنگ غرب در دام خودمحوری و آرتیست بازی های کودکانه فیلم های رایج سینمای پلیسی جهان نیفتد و ماهیتی ایرانی و ملی داشته باشد می تواند سینمای پلیسی و آثار سام قریبیان را قوت و قدرت سینمایی و اجتماعی بخشد و این نکته مهمی است که حتماً این سینماگر به آن اهمیت لازم را خواهد داد.

آذین در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: در هر حال فیلم «۳۶۰ درجه»   در مجموع اثری قابل اعتنا در سینمای پلیسی ایران و گامی مثبت برای ورود سام قریبیان به سینما و ایستادن کنار فیلمسازان با آتیه پلیسی ساز کشور است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.