شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰

گفتگوی سینماپرس با صدابردار پیشکسوت

انتقاد از خانه نشینی برخی سینماگران، توجه غیرمعمول به آثار «هنر و تجربه» و عدم تأمین امنیت شغلی

حسن زاهدی صدابردار

سینماپرس: حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران ضمن ابراز گلایه از وضعیت کنونی سینمای کشور گفت: متاسفانه مدیران سینمایی هیچ فکری برای آتیه سینماگران و گذران زندگی شان ندارند و مبحث امنیت شغلی سینماگران تنها در حد شعار باقی مانده است.

صدابردار فیلم سینمایی «ایران برگر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متاسفانه اغلب کارهایی که امروزه در سینمای ما ساخته می شود در حد فیلم های گروه «هنر و تجربه» است و به همین دلیل حرفه ای های سینما دیگر جایی برای کار ندارند؛ اغلب مدیران سینمای کشور و فیلمسازان جوانی که با اختصاص سالن های سینما و تبلیغ های گسترده ای که برای آثارشان انجام می شود تنها به فکر دریافت جوایز از جشنواره های سطح پایین خارجی هستند چندان نمی توانند دلسوزان خوبی برای آینده سینمای کشور باشند.

زاهدی با تاکید بر اینکه فیلم های گروه «هنر و تجربه» بازدهی و عایدی مطلوبی برای سینمای ما در پی ندارند اظهار داشت: من نمی دانم چطور مسئولان سینمایی در بوق و کرنا از بازدهی سخن می گویند که ما سینماگران هیچ نشانه ای از آن را نمی بینیم؟ این سیاست غلطی که این روزها گریبان سینمای ما را گرفته است به زودی می تواند ضربات جبران ناپذیری را به سینمای ما وارد سازد.

این صدابردار پیشکسوت سپس خاطرنشان کرد: تب تولید فیلم هایی از جنس «هنر و تجربه» متاسفانه این روزها گریبان هنرمندان و فیلمسازان حرفه ای ما را هم گرفته است و آن ها هم در دام تبلیغاتی افتاده اند که مرتباً توسط مسئولان سینمای کشور بیان می شود.

صدابردار فیلم سینمایی «مزار شریف» تاکید کرد: سینماگران بایستی با اتحاد و همدلی از مدیران سینمای کشور بخواهند که به فکر راه چاره ای برای آینده تاریک سینما باشند؛ سوال من از مسئولان سینمای کشور این است که چرا باید هنرمندان پیشکسوت در تمامی رشته های سینمایی این روزها خانه نشین باشند و در عوض افرادی برای تولید فیلم ها به کار گرفته شوند که کمترین تجربه ای ندارند؟

زاهدی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه مدت ها قبل اعلام شده بود تنها اعضای خانه سینما می توانند در تهیه و تولید فیلم های سینمایی دخالت داشته باشند اظهار داشت: متاسفانه این وعده نیز تنها در حد حرف و شعار باقی ماند چرا که گویا در امروز سینمای ما کیفیت هیچ اهمیتی ندارد همه چیز به کمیت خلاصه شده است.

صدابردار فیلم سینمایی «گینس» یادآور شد: سینمای ما طی دهه ۶۰ در دوران اوج خود به سر می برد و بسیاری از هنرمندان پیشکسوت امروز افرادی بودند که آن روزها با جان و دل برای رشد و ارتقای سینمای کشور مایه گذاشتند اما امروز هیچ خبری از آن ها نیست؛ سوال من این است که چرا هنرمندان پیشکسوت باید خانه نشین شوند؟ چرا برخی از هنرمندان ما که اجاره نشین هستند مرتبا توسط صاحبخانه هایشان تهدید می شوند و هیچ پولی ندارند که به آن ها بدهند؟

وی افزود:‌ طی ۶ ماه گذشته در حرفه تخصصی من صدابرداران پیشکسوتی مانند بهمن اردلان، محمود سماک باشی، جهانگیر میرشکاری و... اغلب یا در بیکاری به سر برده اند و یا تنها در یک پروژه حضور داشته اند؛ این مساله ای است که زنگ خطر را در سینمای ما مدت ها است که به صدا درآورده اما هیچ گوش شنوایی برای شنیدنش وجود ندارد.

صدابردار فیلم سینمایی «درباره الی» در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: من بارها به مسئولان سینمای کشور اعلام کرده ام که اگر عوامل سینمای هالیوود بخواهند تنها یک روز در سینمای ایران کار کنند نمی توانند این کار را انجام دهند چرا که در سینمای ما هیچ استانداری وجود ندارد و ما با زجر و زحمت در آن مشغول به کار هستیم؛ پس امیدوارم آقایان به جای قیاس کردن میان سینمای ایران با هالیوود به فکر چاره ای برای تامین معیشت و رفاه زندگی هنرمندان و استاندارسازی تجهیزات و ادوات سینمایی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.