چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۴

تحلیلی بر سابقه حرفه ای «ابطحی» و « مسافر»

وقتی که مدیران ارزشی یک به یک از سازمان سینمایی دولت تدبیر و امید حذف می شوند!؟

ابطحی-مسافر آستانه

سینماپرس: محمد عزیزی/ متولی سینمای کشور به خوبی می داند که «مسافر آستانه» آخرین مدیر از مجموعه مدیران منتسب به جریان ارزشی در سازمان متبوعه ایشان است که پیش از این به بهانه های مختلف از حوزه مدیریتی سینما کنار زده شدند و اگرچه امروز عهده دار مراکز فرهنگی دیگر همچون شبکه های اول و دوم سیما هستند، اما در نهایت با زیرکی و بسیار هدفمند از مجموعه سینمایی کشور حذف شدند.

تغییر نیروی انسانی متناسب با میزان رضایت یا نارضایتی عملکرد آنها در دستگاههای دولتی و خصوصی به خصوص در رده مدیران میانی، امری کاملاً طبیعی است و چه بسا این حق هر مدیر بالادستی در یک تشکیلات منسجم و ساختارمند است که  در مسیر دستیابی به اهداف سازمانی و فرایند یک مأموریت و به منظور اصلاح و بهینه سازی امور، جابجایی نیروها  را در دستور کار خود قرار دهد. اما اینکه تا چه حد میتوان به احکام عزل ونصب رئیس آن سازمان اعتماد کرد موضوعیست که همواره نگرانی های بسیاری همراه داشته است.

این روزها زمزمه برکناری «حسین مسافر آستانه» مدیر عامل فعلی موسسه رسانه های تصویری بعد از برگزاری جشنواره فیلمهای ویدئویی یاس در شهر رامسر، به حدی در رسانه ها و محافل سینمایی جدی شذه است که خود وی نیز این خبر را دیگر مانند گذشته تکذیب نمی کند؛ گذشته ای که عمر آن به دو سال حضور متزلزل «مسافر آستانه» در این موسسه محدود می شود و او تنها با رعایت ملاحظات و ته مانده رفاقت ها در قبال انواع فشارها آبرو داری میکرد؛ حال گاهی فشار از سوی جریان تمامیت خواه سینما که سایه سیاهش از ابتدای دولت تدبیر وامید بر سر سازمان سینمایی سنگینی می کند و گاه فشار ناشی از کنایه ها و نگاههای سنگین برخی مدیران صف و ستاد جناب ایوبی که اتفاقاً «مسافر» یکی از خود آنهاست!

نگارنده قصد تحلیل عملکرد دو ساله این مدیر پرسابقه عرصه «تئاتر» کشور را ندارد و همچنان پای انتقاد خود از رئیس سازمان سینمایی دولت یازدهم در بکارگیری مدیران غیر سینمایی ایستاده است؛ اما آنچه که بهانه این نوشتار است، بی توجهی«ایوبی» به سابقه هنری و در عین حال انقلابی مدیرانی همچون «حسین مسافر آستانه» نسبت به سایر مدیرانش است که سالهای متمادی با اعتقاد به منویات امام راحل و رهبر معظم انقلاب در پهنه گسترده هنرهای ارزشی و دینی کشور، مدیریت خود را به خوبی سپری نموده است و قرار است در کمال تأسف، پس از برگزاری رویداد مهمی چون جشنواره فیلم یاس در هفته آتی، صندلی مدیریتی خود را بنا به صلاحدید مدیر ارشد خود به فرد دیگری بسپارد.

«سید مصطفی ابطحی» قائم مقام اقتصادی سازمان سینمایی و همزمان مدیر ستاد صیانت از محصولات سمعی وبصری، در حال حاضر تنها گزینه ایست که از وی به عنوان مدیر عامل جدید موسسه رسانه های تصویری یاد می شود؛ اما اینکه  «ابطحی» پیش از این در چه حوزه ای فعال بوده و چرا از آن فعالیت ها کناره گیری کرده چندان برای رسانه های سینمایی مشخص نیست.

در هر حال «مسافر آستانه» دوره های مدیریتی گوناگونی از جمله: ریاست مرکز تئاتر تجربی دانشجویان، دبیری ۱۹ دوره جشنواره سراسری تئانر دفاع مقدس، دبیری ۱۰ دوره جشنواره سراسری تئاتر بسیج، ریاست چندین ساله انجمن و مرکز تئاتر بسیج، ریاست فرهنگسرای پایداری، مدیر کل هنر های نمایشی، دبیری ۲ دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر و ... را پشت سر گذاشته است؛ اما جانشین وی، اگرچه از اهالی سینما نیست آیا حداقل چنین سابقه ای یا کمی کمتر از آن را در حوزه هنر به همراه دارد؟

اینکه ابطحی پیش از این در چه حوزه ای فعال بوده و چرا از آن فعالیت ها کناره گیری کرده چندان مشخص نیست؛ نگارنده پس از کنکاش مرسوم، تنها می داند که ایشان از زمانی که ایوبی در معاونت اجتماعی  وزارت کشور حضور داشته با وی همکاری می کرده و پس از انتصاب ایوبی در ریاست موسسه اکو به عنوان معاون وی در آنجا نیز مشغول به کار بوده است.

به جهت همین ارتباط نزدیک، ابطحی بعد از آغاز بکار رئیس سابق اکو در سازمان سینمایی دولت جدید، اگرچه تا مدتی پستی برایش تعریف نشده بود، اما به ناگاه پس از چندی به عنوان قائم مقام ایوبی منصوب می شود و دبیری ستاد صیانت از محصولات سمعی و بصری که به کوشش موسسه رسانه های تصویری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان سینمایی انتقال یافته بود نیز در میان  تعجب همگانی، به وی واگذار می شود تا تحت حمایت و پشتیبانی موسسه رسانه های تصویری در ساختمان اجاره ای خیابان فاطمی مستقر گردد و شاید توجیهی باشد بر اجاره این ساختمان!؟

حال با این اطلاعات ناچیز از سابقه هنری و سینمایی «مصطفی ابطحی» آیا می توان نتیجه گرفت که صرفاً رفاقت وی با ایوبی، حضورش را در سازمان سینمایی کشور موجه نموده و به تبع آن شرایط مدیر عاملی موسسه رسانه تصویری را برای وی فراهم ساخته است؟ آیا این روش عزل و نصب که در دوره مدیریتی جناب ایوبی چندان هم بی پشتوانه نیست می تواند عادلانه و منصفانه باشد و در چارچوب ارزیابی عملکرد مدیران قبلی و بهره مندی از توانمندی های مدیران جدید قرار گیرد؛ یا اینکه اهداف دیگری در پس پرده نهفته است که رنگ و بوی سیاسی آن کم و بیش به مشام آگاهان می رسد؟

متولی سینمای کشور به خوبی می داند که «مسافر آستانه» آخرین مدیر از مجموعه مدیران منتسب به جریان ارزشی در سازمان متبوعه ایشان است که پیش از این به بهانه های مختلف از حوزه مدیریتی سینما کنار زده شدند و اگرچه امروز عهده دار مراکز فرهنگی دیگر همچون شبکه های اول و دوم سیما هستند، اما در نهایت با زیرکی و بسیار هدفمند از مجموعه سینمایی کشور حذف شدند؛ آیا این بدان معنی نیست که جریان ارزشی در سازمان سینمایی اعم از فیلمسازان و مدیران، در مجموع برای ایوبی و برخی دوستان فیلمسازش مزاحمینی تلقی می شوند که نبودشان بهتر از بودنشان است؟! 

حال که انواع فشارها، ایجاد محدودیت ها، دخالتهای برخی مشاوران و... برای رفتن خودخواسته «مسافر آستانه» در طول این دو سال بی نتیجه ماند، آیا میتوان اینگونه برداشت کرد که جابجایی این مدیر با اخلاق و ارزش مدار تنها به دلیل تشدید اختلافات و مقاومت های وی در برابر برخی انتظارات و توقعات ناحق اطرافیان از ظرفیت های موسسه رسانه های تصویری است؟

نظرات

  • محمد ۱۳۹۴/۰۷/۰۸ - ۰۸:۵۳
    4 2
    باسلام آقای ابطحی استاد علوم سیاسی ورئیس دانشگاه آزاد زنجان بوده واز دوستان نزدیک آقای ایوبی است که به علت ..... از دانشگاه آزاد زنجان به تهران انتقال داده شد بعید می دانم تا بحال یک کتاب سینمایی را کامل خوانده باشد جون آدم باهوش وباسوادند در تدریس علوم سیاسی ولی فطعا ایشان نمی توانند فرد اجرایی باشند بسیاری از تئوری های رفتارسیاسی سازمان سینمایی بوسیله ایشان طراحی می شود وعلت شکست آنها هم به دلیل عدم آشنایی وی به مقوله اجرایی است آقای ابطحی تئوریسین با تمایل سیاسی است جمبندی نظرات امثال ابطحی واجرای آنها سینمای ایران را حداقل تا چند سال آینده به سرنوشتی مانند سر نوشت دریاچه ارومیه دچار خواهد کرد که در غوغای داد و بی داد فروان خشک می شود
  • علي اكبر ۱۳۹۴/۰۷/۰۸ - ۲۱:۲۰
    2 1
    سلام آقاي مسافر آستانه را همه ميشناسيم ... ايشان واقعا مدير موفقي نيست .همواره همه جا مدير علي الحساب بوده و در مواقع بحران به معني واقعي ناپديد ميشود تا مشكل خود به خو.د حل شود بعد سرحال و خندان بازميگردد. اين همه دفاع براي چيست ؟ ضمن اينكه سوابق انقلابي ايشان هم چندان قابل توجه نيست كه خودتان را خرجش مي كنيد.
  • حمید ۱۳۹۴/۰۷/۱۲ - ۱۱:۰۸
    0 1
    آقای دکتر ابطحی فردی فرهیخته و آشنا با مبانی کار فرهنگی وهنری میباشد و در موسسه فرهنگی اکو با توجه به این نجربه منشا خدمات بسیار ارزنده و مفیدی به عنوان قایم مقام دکتر ایوبی بودند . نظرات و دیدگاههای ایشان در مبانی ساختاری هنر و فرهنگ اگر از هم ردیفان خودش بالاتر نباشد حتما کمتر نیست . در مجموع فردی واجد صلاحیت برای مدیریت های مختلف و به لحاظ ارزشی دارای سوابق انقلابی موثر و مفید میباشد . البته این همه به معنای نفی زحمات و خدمات دیگران نیست . لیکن تغییر و گردش مدیریت امری طبیعی و مفید به حال سازمانهایی از این دست میباشد که نیازمند تحول و بروز شدن میباشد .
  • نادر ۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۲۲:۴۲
    0 0
    عجب زمانه اي است مسافر استانه ارزشي قلمداد ميشود و ابطحي نه من هر دو اين أقايان را ميشناسم در مديريت سياسي وفرهنگى ابطحى فوق العاده است و در پايبندى به ارزشها بسيار ادم ثابت قدم ومحكمي است او كجا ومسافر استانه كجا شما را به خدا منصف باشيم
    پاسخ سایت: اگر دقت بفرمایید در متن اصلا گفته نشده جناب ابطحی مخالف ارزشهاست بلکه منظور نگارنده اینه که با بودن سوابق هنری پیرامون آقای مسافر آستانه و ارزشی بودن ایشان چه ضرورتی به جایگزینی فرد دیگریست که بر فرض ارزشی بودن حداقل از سوابق هنری برخوردار نیست
  • محمد ۱۳۹۴/۰۷/۱۵ - ۱۰:۴۵
    1 0
    در مديريت جناب استاد ابطحی قطعا حرفی برای گفتن نخواهند داشت اما ایشان مسلم وبزرگ علم سیاست وسياسي است ومشی ونظریه سیاسی که در وجود ایشان سرشار گشته نمود بارز جابه جایی افراد در کشور است مگر معلمی وکسوت آن افتخارکمتری دارد مگر کارشناس بودن از ارزش استاد می کاهد که ایشان اوج افتخار آن را رها می کند مدیرمی شود بطور حتم آقای ابطحی در هنر وفرهنگ اطلاعات کافی دارند اما در کار فرهنگی وهنری هیج گونه سر رشته ای را نمی توان در او سراغ گرفت

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.