چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹

گفتگوی دردمندانه یک کارگردان با خبرنگار ما

توحیدپرست: «صندوق اعتباری هنر» ماهیت اصلی خود را از دست داده است/ سینماگران در مضیقه‌اند

توحید پرست

سینماپرس: داود توحیدپرست کارگردان سینما گفت: تا آنجا که اطلاع دارم صندوق اعتباری هنر در ابتدا با هدف در اختیار گذاشتن وام های بدون بهره و یا بلاعوض، مشکلات مسکن، بیکاری، بیمه و معیشت هنرمندان را حل کند اما در حال حاضر این صندوق ماهیت اصلی خود را از دست داده است.

کارگردان فیلم سینمایی «نامزد آمریکایی من» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در زمان وزارت دکتر حسینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم من شخصاً توانستم از این صندوق وام بدون بهره دریافت کنم و زندگی شخصی ام را از برخی مشکلات مالی نجات دهم اما متأسفانه در حال حاضر این صندوق از پرداخت وام به سینماگران سرباز زده و به وظیفه اصلی خود عمل نمی کند.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت موسسات و نهادهایی مانند «صندوق اعتباری هنر» جز دربرداشتن هزینه برای دولت و ملت هیچ عایدی ندارد، اظهار داشت: سوأل من این است که وقتی این نهاد به وظایف ابتدایی و تعریف شده خود عمل نمی کند چه لزومی دارد که با صرف هزینه های هنگفت وجود داشته باشد و به حیات خود ادامه دهد؟

توحیدپرست تصریح کرد: مشکل ما در سینمای ایران تنها به نهادهایی مثل صندوق اعتباری هنر معطوف نمی شود و نهادهای دیگر مانند بنیاد سینمایی فارابی نیز این روزها از مأموریت اصلی خود خارج شده و دیگر نیازی به ادامه حضورشان احساس نمی شود؛ مدیران سینمایی می بایست برای جلوگیری از به هدر رفتن بودجه بیت المال هرچه سریعتر نسبت به ادغام و یا انحلال این گونه نهادها اقدام کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «شیرین قناری بود» ضمن اشاره به اینکه وجود سازمان های زائد در کشور ما تبدیل به یک سنت شده است، خاطرنشان کرد: ما در کشورمان سازمان ها و نهادهای زیادی داریم که حضورشان زائد است؛ سازمان هایی مانند کنترل ترافیک در حالی به فعالیت خود ادامه می دهند که وضعیت ترافیک در کشور روز به روز بدتر می شود و یا سازمانی مانند مبارزه با مواد مخدر نیز در حالی ادامه حیات می دهد که ورود مواد مخدر به کشور روز به روز فزونی می یابد.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: برخی از سینماگران  به شدت از نظر معیشتی درمضیقه هستند، اما مدیران سینمایی هیچ تمهیدی برای حل مشکلات آن ها ندارند و شاید اصلاً این وضعیت برایشان مهم نیست.

نظرات

  • ۱۳۹۴/۰۷/۰۱ - ۱۲:۱۹
    0 0
    آخه برادر عزیز با وام که نمیشه زندگی کرد باید کار کرد مگه این همه افراد حرفه ای در سینما دنبال وام بدون بهره هستن !
  • محمد ۱۳۹۴/۰۷/۰۱ - ۱۳:۲۳
    0 0
    موسسات و نهادهایی که در حفظ ماهیت خود عاجزاند وهر روز اسم ورسم عوض می کنند بهتر ازین نمی شود
  • مبینا ۱۳۹۴/۰۷/۰۱ - ۱۵:۳۲
    0 0
    خیلی دردمندانه بود واقعا چرا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.